Gevleugelde noten in vogelvlucht

3 april 2016 - 23 februari 2016, om 15:00 - Doopsgezinde kerk, Paslaan 6, Apeldoorn

Door Agenda

Cappella Calluna zingt muziek rond het thema ‘vogels’

Het Apeldoorns kleinkoor Cappella Calluna, onder leiding van Marieke Lodder, geeft twee concerten met als thema ‘Gevleugelde noten in vogelvlucht’. Op het programma staat kerkelijke en wereldlijke muziek uit de Renaissance tot en met de eenentwintigste-eeuw.
Klarinettist Henk Menkveld en organist verzorgen de intermezzi. 
Het programma is op zondagmiddag 3 april in de Doopsgezinde Kerk aan de Paslaan in Apeldoorn. Beide concerten beginnen om 15.00 uur. De entree bedraagt € 10; kinderen tot en met 12 jaar gratis. Kaartverkoop aan de deur.

Het programma
Het programma bestaat uit zowel wereldlijke als religieuze werken, daterend vanaf de Renaissance tot en met de 21ste eeuw. Op het programma staan:

  • Il bianco e dolce cigno: de dichter van dit stuk vergelijkt zich met een zingende stervende zwaan. Jacques Arcadelt zette het op muziek. Op zijn beurt gebruikte de Italiaanse componist Stefano Bernardi de muziek van dit madrigaal als uitgangspunt voor een gelijknamige mis in een rijke polyfone Renaissance-stijl.
  • Clément Janequin laat in Le chant des Oiseaux vogels van allerlei pluimage dwars door elkaar fluiten, piepen, koeren en zingen. Tussen de regels van deze kakofonie door levert hij subtiel kritiek op de Parijse zeden en gewoonten in de zestiende eeuw.
  • In het Hooglied zingt een duif, te midden van alle liefdeslyriek; een teken dat de winter voorbij is. Orlando di Lasso verwerkte deze tekstpassage in een motet: Tota pulchra es.
  • Een andere vogel die een aparte rol speelt in de Bijbel, is de haan. Als die drie keer gekraaid heeft, herinnert Petrus zich vol berouw zijn belofte om Christus niet te loochenen. Hierover heeft Marc-Antoine Charpentier een motet vol barokke dramatiek geschreven: Tunc respexit Jesus.
  • Der Falke met zijn krachtige vleugelslag wordt door Brahms begeleid met toepasselijke triolen en gepuncteerde ritmiek. De trotse vogel is echter niet bestand tegen de schoonheid van een mooi meisje.
  • De Blue bird van de Ierse componist Stanford vliegt door een blauwe lucht over een stil, blauw meer.
  • En ook in de Jenseits des grünen Meeres van Siegfried Reda, in een neobarokke stijl met een oosters tintje, komt een blauwe vogel voor. De dichter geeft hem zijn liederen en zijn verlangen mee: Kiwitt, kiwitt.
  • Hugo Bouma schreef een karakteristieke compositie op het gedicht De Mus van Jan Hanlo. Tjielp!

Henk Menkveld, klarinet en Fons Kronenberg, orgel, verzorgen twee intermezzi.
Meer informatie: www.cappellacalluna.nl

REACTIES