Installaties en monumentaal werk van Lam de Wolf

11 november 2014 - 18 januari 2015, van 00:00 tot 23:59, CODA Museum - CODA Museum

Door Agenda

Eindeloos hetzelfde en geen ogenblik gelijk

WEERWOLKENWATERLICHTLUCHTLAND
WEERWOLVENWATERLICHTLUCHTLAM

STIL EVEN              STIL         EVEN STIL              EVEN STIL LEVEN
STILLEVEN

WAT WILLEN WE WETEN?
WAT WILLEN WE?
WAT?
WILLEN WE WAT?
WILLEN WE WEL WAT WETEN?
WILLENWEWEL?

In het werk van beeldend kunstenaar Lam de Wolf dansen de woorden, bewegen de kleuren en praat het materiaal. Ze speelt niet alleen met syntaxis, woordbetekenis, kleuren, patronen en lichtval maar ook met waarneming, het mentale lexicon en de manier waarop het brein woorden en taal verwerkt. Associatie, repetitie en woordvervorming maken haar werk niet alleen tot ruimtelijke werken maar ook tot moderne poëzie. Het autonome werk van Lam de Wolf betreft vaak grote wandinstallaties die geconstrueerd zijn op een grid van spelden. De gebruikte harde of zachte stoffen vormen gezamenlijk een gelaagde en dynamische structuur.

De fascinatie van Lam de Wolf (1949) voor taal, woorden en semantiek wordt gereflecteerd in welhaast al haar recente werk. De Lijnwoorden zijn daar een goed voorbeeld van. Op de wand maakt zij woordblokken door het gekozen woord te herhalen tot er een perfecte vorm ontstaat. Deze woordblokken variëren in grootte en ontlenen hun kracht aan de herhaling. Lam de Wolf: “Om een optimaal effect in beeld en vorm te krijgen, zoek ik naar het juiste materiaal. In het geval van de Lijnwoorden is dat lakfolie met een linnen coating geworden. Met dit materiaal maak ik lijnwoorden die licht en schaduw op de wand achterlaten. Zo ontstaat er niet alleen ruimtelijkheid maar ook beweging. Ik schilder met lijnen, ik scheur ze. Ze moeten als verfstreken zijn. Onregelmatigheden en afwijkingen zijn daarbij essentieel. Ze brengen het reliëf in het werk tot leven. Zoals de schilder zijn palet voorbereid, zo bereid ik mijn lijnen voor alvorens te componeren. De Lijnwoorden zijn een duidelijk keuze van driedimensionale, wanordelijke, rafelige ordening.”

Het werk van Lam de Wolf is krachtig en overtuigend. Het monumentale maar tegelijkertijd ook het detail, de kleuren en de nauwkeurigheid spreken aan terwijl haar inspiratiebronnen vaak even zo interessant zijn. Over Het Zeeuwse Landschap – Eindeloos hetzelfde en geen ogenblik gelijk zegt ze: “Ik heb me een aantal jaren ondergedompeld in het Zeeuwse landschap. Ik leerde het kennen en abstraheerde het ter plekke. Het Zeeuws-Vlaamse landschap is het landschap van mijn jeugd. Het heeft een zeer diepe indruk op me gemaakt. Ik voel me 100% beter als ik dit landschap binnenkom. Mijn liefde voor het land, de lucht en de zee heb ik door middel van lijnen proberen weer te geven. Na het vele verwijlen in dit landschap merkte ik dat zee, wolken en land eigenlijk in mijn beeldvorming heel dichtbij elkaar liggen. Een en het zelfde lijnelement is daarom als beeldtaal voor de drie landschappen (wolken, water, land) gebruikt en alleen qua lijndikte aangepast aan de specifieke sfeer van zee, lucht en land. De beperking tot het hoogstnoodzakelijk gaat gepaard met een grote directheid. Intuïtie is een drijvende kracht”.

Het indrukwekkende werk Hoofdzaken is eveneens opgenomen in de tentoonstelling en is een ode aan het kunstenaarsbestaan, waarover Lam de Wolf zelf zegt dat het op deze manier benoemen van de roerselen in haar hoofd, bevrijdend en stimulerend werkt.

De tentoonstelling in het CODA Museum verzamelt een aantal installaties en monumentale werken van Lam de Wolf en is te zien van 11 november 2014 tot en met 18 januari 2015.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?