In Beeld: Jonge uitvaartondernemer Erik Sepp neemt het op tegen de Big Boys

30 maart

Door David Levie

Hij mag dan 1.94 meter lang zijn, in de wereld van de uitvaartondernemers is Erik Sepp (34) een kleine jongen. Sinds een jaar bokst hij op tegen reuzen als Monuta, Dela en Yarden. Nog niet zo heel lang geleden werkte de in Apeldoorn geboren en getogen Sepp nog voor Monuta. Een reorganisatie verplichtte hem te solliciteren op zijn eigen baan. En dat vooruitzicht deed hem uiteindelijk besluiten voor zichzelf te beginnen. Het begin van van een nieuw leven met  alle risico’s van dien.

De eerlijkheid gebiedt te schrijven dat naast Erik Sepp ook twee andere collega’s Monuta vaarwel zegden. Hoewel de drie ex-werknemers hun eigen netwerk meenamen vissen ze wel in dezelfde vijver. Niettemin hebben ze krachten gebundeld zonder overigens hun zelfstandigheid op te geven.  Zo helpen ze elkaar als het nodig is, hebben ze gezamenlijk geïnvesteerd in een koelsysteem voor het bed waarop een overledene rust, hebben ze wagentje aangeschaft waarop een kist voor of na een dienst kan worden aan- cq weggereden. En kamerschermen niet te vergeten. In vakantietijd nemen ze elkaar waar. Een rustig idee.

Die rust ervaart Erik Sepp als een zegen. Zijn leven in loondienst was ondanks de zekerheid die dat met zich meebracht (salaris, auto) toch hectischer.  Negentien was hij toen hij na de MEAO te hebben afgerond op kantoor bij Monuta begon. Twee jaar later was de keus tussen verzekeringen of uitvaart snel gemaakt. ,,Ik wilde wat anders en werd aangenomen’’, vertelt hij. In de praktijk leerde hij het vak. ,,Een echt vak waarin een balans moet zijn tussen enerzijds emoties en verdriet en anderzijds de zakelijke kant.”

Een vak ook dat je naar zijn mening alleen in de praktijk goed kan leren. Ook al is er een officiële HBO-opleiding.  Daar leer je de regels die aan begrafenissen en crematies zijn verbonden, doet kennis op van kisten en urnen, hoe je een rouwbrief op moeten stellen en wat voor vormen van begraven er zoal zijn. Geloofsverbonden vaak. ,,Maar’’, zo zegt Erik Sepp,  ,,hoe je met rouwende mensen moet omgaan leer je gaandeweg in de praktijk. In een gesprek moet je zorgen dat je er die dingen uitfiltert die bij het afscheid nemen essentieel zijn voor de mensen die je bezoekt. Een zaak van ontzorgen en ontlasten. Wat dat betreft was Monuta een mooie leerschool.’’

Omstandigheden

Zijn nieuwe bestaan is nimmer een droom van hem geweest. ,,Het waren de omstandigheden die daartoe hebben geleid. Maar ik heb nog goede banden met Monuta. Ik heb geen eigen pand. Ik werk vanuit huis.’’

Accommodatie kan hij bij Monuta op drie verschillende locaties in Apeldoorn en Ugchelen huren. De dragers die hij moet inzetten zijn oproepbaar en volgauto’s worden gehuurd.  Hij leidt zelf de begrafenissen en is zijn eigen manager en baas. Bovenstaande scheelt het in de kosten en daarom kan hij tegen grote jongens een vuistje maken. Al zijn velen die een begrafenis hebben afgesloten niet op de hoogte dat ze in feite met iedere uitvaartverzorger in zee kunnen. Waar ze ook verzekerd zijn, de verzekering betaalt uit.

Maar niet altijd even veel. En daar zit ‘m nou net de kneep. Er zijn namelijk twee verschillende uitvaartverzekeringen . De zogeheten geldverzekering die het geld meteen uitkeert en de natura-verzekering die alleen het volle pond betaalt voor een totaalpakket van die grote jongens. ,,Maar dan nog mogen ze met mij of wie dan ook in zee gaan om de begrafenis of crematie te regelen. Onze kosten zijn lager, zoals geen vaste mensen in dienst, geen overhead met een duur kantoor en directeuren. En door die lagere kosten kunnen we concurrerend zijn en betaal je uiteindelijk niet meer.’’

Sepp onderkent het probleem om dat aan het publiek  over te brengen. Hij laat zich zien op beurzen, plaatst advertenties en heeft een website waarop je kan uitrekenen hoeveel de door jou gewenste uitvaart  gaat kosten. De gemiddelde begrafenis of crematie komst tussen de 8000 en 8500 euro, inclusies een graf voor 20 jaar, kist, volgwagens en broodjes met koffie. Goedkoper kan ook, veel goedkoper zelfs maar dan moet je zo arm als een rat sterven. In het ergste geval, denk aan dak- en thuislozen, neemt de gemeente de honneurs waar en betaalt de uitvaartondernemer zo’n 2000 euro.

„,Ik zeg vaak: het hoeft niet zo duur te zijn.”

Maar duurder kan het ook. Sepp begeleidde in zijn leven honderden uitvaarten, maar die van een welgestelde Apeldoorner blijft hem altijd bij. Of de man zich ter aarde heeft laten bestellen in een vergulde kist neemt de overledene mee in zijn graf, maar nadat hij zijn laatste adem had uitgeblazen had de uitvaart plaats in Orpheus en eindigde de dag voor intimi met een copieus diner in een klasse-zaak. De kosten? Zo’n 40.000 euro.

Discreet

Zo makkelijk als hij antwoord geeft op vragen die over geld gaan, zo discreet stelt hij zich op als hij de woning van een nabestaande betreedt.  Hij neemt alle tijd voor het gesprek met de familie en geeft uiteindelijk aan het einde daarvan openheid van financiële zaken. Ook wijst hij de nabestaanden die krap bij kas zitten, maar het netjes willen laten doen allemaal op de mogelijkheid van bijvoorbeeld een goede doch goedkopere kist en koffie met cake in plaats van een kleine maaltijd. ,,Ik zeg vaak: het hoeft niet zo duur te zijn. Dat deed ik al bij Monuta. Ik kreeg meestal een goede beoordeling, maar als het op de verkoop van kisten aankwam, dan kwam ik niet als één van de besten uit de bus. Ik hield altijd rekening met die mensen die mij vroegen: meneer Sepp, geeft u mij een goed en eerlijk advies. Dat deed ik dan en dat doe ik nog. ’’

Ook in tijden van economische neergang  gaan mensen dood en verdient de uitvaartondernemer zijn brood. Toch heeft de crisis naar zijn zeggen ook zijn branche getroffen. Sepp is op een goed moment begonnen. We bloeien weer als economische natie en wellicht draagt dat bij aan een geslaagd debuut. In zijn geval betekent dat in zijn eerste jaar zeven begrafenissen meer dan begroot en nog altijd een stijgende lijn. Wellicht te wijten aan een professional die zijn plaats in het rouwproces van de nabestaanden kent. Sepp is de regisseur op de achtergrond die met rustige hand en op stille wijze alles zo vlekkeloos mogelijk wil laten lopen. ,,Het gaat immers niet om mij.’’

Juist door niet op te vallen, doet hij zijn werk goed, al wil ook hij wel eens ene keer de slaap niet meteen vatten. Dan gaat er van alles door zijn hoofd. ,,Met vragen als heb ik het wel goed gedaan, zijn de auto’s wel besteld? Ik ben altijd blij als ik die auto’s aan zie komen rijden en dat de dragers er allemaal zijn. Ik heb echt wel in het verleden begrafenissen meegemaakt waar je niet helemaal tevreden over bent. Als de techniek het bijvoorbeeld laat afweten en de muziek niet opstart of een powerpoint-presentatie stagneert. Dat heeft een impact op het geheel.’’

„Het is een echt vak waarin een balans moet zijn tussen enerzijds emoties en verdriet en anderzijds de zakelijke kant.”

Oven

Een geheel ook dat steeds persoonlijker wordt ingekleurd. Want de dood is jarenlang uit handen gegeven aan profs. De  nabestaanden laten zich anno nu nadrukkelijk gelden en dat gaat verder dan het uitkiezen van de muziek. Persoonlijk een familielid naar het graf dragen bijvoorbeeld of meer dan alleen schepje zand over de kist uitstrooien. Het nog veel extremer. ,,Er zijn mensen die zelfs de knop van de oven bij een crematie willen indrukken.’’

De vraag of hij denkt dat Monuta rouwig is over het feit dat hij en een paar ervaren krachten zijn weggegaan en voorzichzelf zijn begonnen beantwoordt hij met een glimlach. ,,Ze zijn denk ik niet blij. Er is immers meer concurrentie ontstaan door dat vertrek. Ik meen dat Monuta er verstandiger  aan had gedaan om ons destijds niet te laten solliciteren. Dan kun je beter eerst de rotte appels uit de mand halen om het zo te zeggen. Waarschijnlijk hadden wij er dan nu nog gewerkt.’’

En wat vind hij nu als hij terugkijkt. Sepp wilde immers niet weg, maar is door de omstandigheden geworden wat hij nu is. Denkt hij met de kennis van nu beter af te zijn? Erik Sepp glimlacht opnieuw en knikt: ,,Ja, ik denk het wel.’’

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten

REACTIES