Kay it’s Okay

4 januari 2013 - 2 januari 2013, om 22:00, Bluescafe - Bluescafe

Door Redactie

site www.bluescafe.nl

Voor mij is muziek een vorm van therapie, een manier om mijn geluk en verdriet te uiten en te verwerken. Het leven overweldigt mij, en in mijn schrijfproces verwerk ik alles wat mij shockeert.”

Aan het woord is Katja ten Dam-Flik, frontvrouw, songwriter, pianiste en zangeres van de nieuwe Nederlandse band Kay. Als initiator en bandleider heeft zij de touwtjes strak in handen, maar geeft ze ook alle ruimte aan haar getalenteerde bandleden: toetsenist Mark Milan (4Shure, FraFra Sound), bassist Carlos Lake (Anouk, Van Velzen), drummer Yoran Vroom (Waylon) en gitarist Kiki Gomes. In oktober 2011 brachten zij het album It’s O-Kay uit, een mix van pop, rock, soul en gospel.
Half december komt haar nieuwe single Mumbai uit, geproduceerd door Holger Schwedt en Sander Rozeboom (Ilse de Lange, Anouk, Van Velzen, Bloff , Gers Pardoel )

Katja ten Dam studeerde jazzpiano aan het Conservatorium. Ze debuteerde in de jaren negentig met een soloalbum onder de noemer Kacha’s World, een jazzy P-funk album waarop ze P-funklegende Bootsy Collins wist te strikken voor een gastbijdrage. Ze nam het album op in het bruisende New York, maar nadat haar management aldaar failliet ging keerde ze terug naar haar geboorteland Nederland om zich volledig te wijden aan de opvoeding van haar dochter. De muzikante in hart en nieren waagde zich aan een studie Psychologie en richtte de non-profit organisatie CosmoQueen op. Via deze stichting hielp ze kansarme vrouwen goed betaald werk te vinden.

Het verlangen om muziek te maken was echter zo diep geworteld, dat ze haar -overigens zeer succesvolle- stichting aan de wilgen hing om nieuwe nummers te schrijven. Aangemoedigd door George Laks, de toetsenist van Lenny Kravitz en een oude vriend van Katja uit haar New York-tijd, besloot ze de muzikale draad weer op te pakken en opnieuw een album op te nemen. “Ik kwam George tegen in Zuid-Frankrijk toen hij daar met Lenny optrad. Hij heeft een paar dagen bij me gelogeerd en toen hebben we samen wat gejamd. Ik liet hem mijn muziek horen en hij was daar zo enthousiast over, dat hij me aanraadde ermee door te gaan. Ik dacht ‘ik ben gek als ik het niet doe’.” Laks vond haar liedjes zo te gek, dat hij spontaan besloot aan haar album mee te werken: hij speelt orgel en Moog op It’s O-Kay.

Katja schreef in 2010 een paar maanden vol overgave nieuwe liedjes, zocht zorgvuldig een band bij elkaar en regelde een studio en een goede producer: Clifford Guilo. Hij zorgde ervoor dat de authentieke sound van Kay, waarin zowel bluesy gospel als funky rock terug te horen is, een groot publiek zou aanspreken. “Het is echt een popplaat geworden, Clifford heeft mijn experimentele ideeën weten te polijsten. Het album klinkt recht en stevig, terwijl ik wat zweveriger ben, iets weirder. Het album moest wel echt op piano geënt zijn, daarmee onderscheid ik me tenslotte. Ik zit niet vast aan een bepaalde stijl. Mijn pianospel is voortgekomen uit het luisteren naar uiteenlopende artiesten als Dr. John, Ray Charles en Chi Coltrane. Maar ook Tori Amos waardeer ik. En ik ben gek op koortjes! Ook dat hoor je terug in mijn muziek.”

Muzikaal is Kay geïnspireerd door een veelvoud aan artiesten, van Joe Cocker tot Lamb, Michael Jackson, Lou Reed en Nirvana. Maar Katja’s grote inspirator is Jimi Hendrix. “Jimi is mijn koning! Die man ís muziek, er zit niks tussen. Als hij speelt, is dat zo echt! Hij inspireert mij om als persoon ernaar te streven muziek te zijn, heel zuiver. Muziek is immers de meest spirituele vorm van kunst, je creëert het vanuit je pure gevoel.”
Aanvang 22.00 uur vrij toegang.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?