Lucy Sarneel – Private Territory in public

15 januari 2017 - 9 april 2017, van 15:01 tot 14:30, CODA Auditorium, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn - CODA Auditorium, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn

Door Agenda

Met de tentoonstelling Private territory in public geeft CODA Museum van 15 januari tot en met 9 april 2017 een mid-career overzicht van het werk van Lucy Sarneel. De wisselwerking tussen het private en het publieke voor zowel de maker als de beschouwer vormt de leidraad. Sarneel benadert het sieraad daarbij als beginpunt van communicatie, als medium dat zowel het sacrale als het alledaagse omvat, als reflectie van tradities en gewoonten, verlangens en interpretaties. Private territory in public brengt het werk van Sarneel bovendien in beeld als autonome beeldende kunst en sculpturen van klein formaat.

De werk van Lucy Sarneel laat zich omschrijven als gecomponeerde bundelingen van verschillende figuratieve en abstracte onderdelen. Kleurrijke elementen, natuurlijke materialen, kunststof en textiel zijn veelal gecombineerd met zink. Sarneel: “Zink is een belangrijk materiaal in mijn werk. De grijze kleur associeer ik met de Hollandse luchten, evenals het onderbewuste. Grijs is de lichtkracht tussen zwart en wit, licht en donker, leven en dood.” De vele uiteenlopende grijstinten van zink vormen bovendien een prachtig basis voor kleurrijke elementen. “Ik laat materialen graag spreken, ik geef ze een bestemming en betekenis. De verbeelding van de beschouwer is daarbij een belangrijk ingrediënt; de magische stof.” De combinatie van het grijze zink, de verschillende materialen, de sprekende kleuren en de veelal figuratieve vormen geeft het oeuvre van Sarneel het herkenbare, eigen idioom.

Lucy Sarneel (Maastricht, 1961) stapt in 1985 over van de traditionele opleiding in Maastricht naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Onno Boekhoudt staat op dat moment aan het hoofd van de afdeling Edelsmeden. Zijn benadering van het sieraad als autonoom kunstwerk en een lesmethode die gericht is op het ontwikkelen van de eigen, artistieke beeldtaal sluit naadloos aan op de behoeften van Sarneel. Terwijl veel kunstenaars zich nog altijd proberen te ontworstelen aan de dogma’s van de jaren zeventig, kiest Sarneel voor een grotendeels figuratieve beeldtaal. Niet als reactie op ontwikkelingen in voorafgaande decennia maar als middel om te kunnen communiceren.

Hoewel haar werk grote ontwikkeling heeft doorgemaakt, is de behoefte te communiceren met en door het sieraad een constante factor. De inspiratie voor het sieraad is bij Sarneel meestal een ervaring, waarbij het haar niet gaat om een letterlijke verbeelding van dat verhaal maar om de verbinding met de ander: “Het sieraad is een soulmate. Een soulmate communiceert zonder woorden en dat geldt ook voor mijn sieraden en de beeldtaal waarvan ik me bedien. Het is een visuele en intuïtieve taal waarmee ik probeer te communiceren op een manier die niet per se rationeel is.

Het sieraad heeft een eigen bestaan en nodigt uit tot reflectie en communicatie terwijl het daarnaast ook de mogelijkheid biedt gedragen te worden. Mijn sieraden zijn ‘slow art in a fast world’. Het vraagt om aandacht en concentratie maar verbindt beschouwer en drager in gesprek. De interpretatie van de inhoud, het materiaal en de vorm bepalen de waarden die we eraan toekennen en hoe we het gebruiken. Een sieraad, met zijn relatief kleine invloedssfeer, bevindt zich altijd in de grote wereld. Door het sieraad te tonen en te dragen wordt het private opgeheven terwijl het tegelijkertijd verscherpt wordt.”

Het verdwijnen van culturen en tradities door modernisering en globalisering is een terugkerend gegeven in de sieraden van Sarneel. Haar interesse in klederdracht ontstaat aan het begin van deze eeuw als ze zich verdiept in de klederdracht van onder andere Marken en Volendam. Sarneel verwerkt onderdelen van de Marker klederdracht in haar broches en colliers. Deze stukken stof, op de borst gedragen, werden generaties lang doorgegeven van moeder op dochter terwijl het tegenwoordig online te koop is en zo ook de weg vindt naar de Amerikaanse patchwork-ateliers.

Opening
Private territory in public in CODA Museum geeft een overzicht van het werk van Lucy Sarneel en brengt de ontwikkeling van haar oeuvre in beeld. De tentoonstelling wordt op zondag 15 januari 2017 om 14.30 uur geopend. Aanmelden voor de opening kan door een bericht te sturen naar aanmeldingen@coda-apeldoorn.nl of te bellen naar 055-5628565.

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Elke maandag ons nieuws in de mail?