Meet & greet Manon Uphoff in CODA Museum

30 oktober 2016, om 14:00 - Vosselmanstraat 299 | 7311 CL | Apeldoorn

Door Agenda

Schrijver en dichter Manon Uphoff maakte in het kader van de tentoonstelling What Remains in CODA Museum en de kindertentoonstelling Stokjong & Piepoud het werk Kamer met Minotaurus. Voor Uphoff is dit de eerste keer dat zij beeldend werk in museale context presenteert. Manon Uphoff is zondag 30 oktober vanaf 14.00 uur aanwezig in CODA Museum om op informele wijze toe te lichten op de totstandkoming van het werk en haar inspiratiebronnen.

Een kamer die is ontstaan. Niemand weet precies waar deze kamer hoort, waar de kamer ‘vandaan’ komt, hoe oud hij is en hoe lang hij als ruimte nog mee zal gaan. Op een dag zal de kamer ook weer verdwijnen. Maar wat zich ooit in de kamer bevonden heeft of daar nog is, heeft coördinaten in ruimte en tijd. Wat in de kamer leeft, leeft door; de kamer leeft. Is het een droom die we bekijken, een nachtmerrie, een hallucinatie of staan we in de werkelijkheid?

Hoewel bedacht en gerealiseerd door Uphoff omschrijft zij Kamer met Minotaurus als een ‘familieportret’ omdat haar installatie opgebouwd is uit elementen die hun oorsprong elders hebben. Zo maakte haar neef Nathan Uphoff haar tekeningen (zeer klein op hout en in verf en inkt) geschikt voor drukken op groot formaat en zijn de boeken in de kamer bewerkingen van knipsels uit oude kunstboeken van haar vader. De ‘Griekse’ beeldjes zijn erfstukken uit het ouderlijk huis. De blokken op de vloer en de tafel – 286 stuks in totaal – zijn gezaagd uit een naaktschilderij van haar moeder, ooit gemaakt door haar vader. De achterkant van deze blokken zijn door Uphoff zwart geschilderd en her en daar voorzien van tekens die met elkaar de formule voor licht vormen. De blokken werden gezaagd door haar man terwijl haar broer, Michel Uphoff, uitrekende hoeveel mogelijkheden er zijn om met de blokken een herschikking van haar moeders afbeelding te maken. Uitkomst: 1,346.10752  verschillende mogelijkheden. Manon Uphoff: “Dat zijn zo ongelofelijk veel mogelijkheden dat als we alle mensen die ooit geleefd hebben en iedereen die nu leeft allemaal iedere seconde een steentje willekeurig zouden laten leggen, ze er vele miljarden keren langer over zouden doen dan het heelal oud is om die ene oorspronkelijke afbeelding te krijgen.’’

De tentoonstelling What Remains in CODA Museum gaat over dat wat (over)blijft, niet vergaat en het residu is van ons leven. Vaak blijkt het meest krachtige en het onvergankelijke zich daar op te houden. In oude mensen zit hun jongere ik vervat, alle lagen van hun bestaan. In kapotte, afgedankte spullen laat het gebruik en de omgang zich lezen. De tentoonstelling Stokjong & Piepoud beslecht de kunstmatige grens tussen het jonge en het oude. In de kamer van Manon Uphoff lopen de kindertijd en de indringende beelden en indrukken die daarbij horen door tot in de latere kamer, waar de volwassene(n) nu en dan door het raam naar binnenkijken. Het is een kamer die is opgebouwd uit de resten van levens van alle mensen die er ooit tijd in hebben doorgebracht en de ruimte gemerkt hebben met hun bestaan, er klein waren, maar piepoud, en er nu stokjong, opnieuw naar kijken.

Manon Uphoff

Manon Uphoff (1962) werd geboren in een groot huishouden dat het resultaat was van meerdere scheidingen, herschikkingen en het komen en gaan van mensen. Manon Uphoff heeft 7 (half)broers en 5 (half)zussen. Aangeraakt en beïnvloed door zowel schoonheid als geweld omschrijft ze dit opgroeien “als balanceren op een dun geweven draad met een uitzicht op zowel het wonderbaarlijke als op pijn.” Ze ging naar school, verliet het huis op zestienjarige leeftijd maar werd te jong bevonden om op de Kunstacademie te worden toegelaten. Ze keerde daarop kort terug naar huis om haar middelbare school af te maken en bezocht vervolgens de academie voor expressie door woord en gebaar. Daarna studeerde ze aan de Hogeschool en de universiteit (literatuurwetenschappen). Uphoff debuteerde in 1995 met de verhalenbundel Begeerte die na verschijning vrijwel meteen genomineerd werd voor onder andere De ECI Prijs en de AKO literatuurprijs. Haar werk behandelt thema’s als dreiging, verlangen en de ambivalenties van het menselijk bestaan. Inmiddels heeft Uphoff zich gevestigd als schrijver van verhalen, novellen, romans en essays. Haar verhalen zijn vertaald in vel

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Elke maandag ons nieuws in de mail?