Zomertentoonstelling Natuurkracht

2 mei 2014 - 7 september 2014, CODA Museum - CODA Museum

Door Redactie

Jasper de Beijer

CODA Museum presenteert van 2 mei tot en met 7 september 2014 een grote zomertentoonstelling met de titel Natuurkracht – beeldende kunst en sieraden geïnspireerd door bomen en bos. CODA directeur Carin Reindersheeft samen met gastcurator Ward Schrijver een zeer diverse tentoonstelling samengesteld met werk van 39 kunstenaars. Reinventing Nature, een retrospectief van sieraden van Terhi Tolvanen dat eveneens geïnspireerd is op het thema natuur, maakt onderdeel uit van deze tentoonstelling.

De tentoonstelling Natuurkracht biedt een brede selectie werken die de natuur als uitgangspunt of thema hebben. Het getoonde werk is in Nederland of door Nederlandse kunstenaars gemaakt in de afgelopen drie decennia, waarbij de nadruk ligt op het afgelopen decennium. Zowel de poëtische, esthetische als metaforische en beladen aspecten van het thema komen aan de orde. Daarnaast is gekozen voor een grote diversiteit aan media. Deze tentoonstelling combineert schilderijen, tekeningen, sculpturen, installaties, fotografie en sieraden. Het sieraad als zelfstandig, artistiek medium – een van de speerpunten van het collectiebeleid van CODA – is aanwezig in een retrospectief van de Finse kunstenaar Terhi Tolvanen. Dit retrospectief draagt de titel Reinventing Nature en maakt onderdeel uit van de tentoonstelling Natuurkracht.

Beeldend kunstenaar en sieraadontwerper Terhi Tolvanen is sinds 2000 wegbereider van een nieuw en origineel gebruik van natuur in het moderne (auteurs)sieraad. Tolvanen gebruikt soms letterlijk takken en edelstenen in haar werk. Zo zoekt zij naar nieuwe esthetische mogelijkheden zonder in vrijblijvende liefelijkheid te vervallen. Het zijn sieraden die zowel suggestief als poëtisch zijn. Natuurkracht laat ook sieraden zien van andere beeldend kunstenaars en ontwerpers. Daarnaast zijn er gebruiksvoorwerpen, sculpturen, foto’s, tekeningen en schilderijen van diverse Nederlandse kunstenaars te zien. Bloemen staan daarbij niet zozeer centraal. Natuurkracht gaat juist uit van een veel bredere kijk op de natuur, waarbij planten, bomen, bossen en groeiprocessen het uitgangspunt vormen. Soms draait de kunstenaar met zijn werk de rollen om en is niet de mens beschouwer van de kunst, maar eerder de bron en oorsprong voor de natuur.

Het enige dat telt in de natuur is de cyclus van het leven. Geen boom zal kunnen overwegen melancholiek of dreigend te zijn, geen bloemenveld dat zichzelf decoratief of sprookjesachtig vindt. Het is de mens die het – evenals de Britse dichters William Wordsworth en Samuel Taylor Coleridge – betekenissen als deze toedicht. Armando’s Schuldig Landschap is uit de recente Nederlandse kunstgeschiedenis waarschijnlijk het meest treffende voorbeeld. Met dit werk verklaart Armando het landschap en de natuur rondom Amersfoort ten tijde van de Tweede Wereldoorlog schuldig. Niet omdat het gruwelijkheden heeft laten passeren, maar omdat het getuigenis weigert. Wat er ook gebeurt, de natuur groeit gewoon door. Het bos is niet schuldig aan lijdzaamheid, maar wel aan het wissen van sporen. En dat terwijl het alles heeft zien gebeuren.

De (kunst)geschiedenis bewijst dat de natuur zich uitstekend leent als metafoor. Vanaf het eind van de vorige eeuw, toen de figuratieve kunst niet een afgesloten tijdvak in de kunstgeschiedenis bleek te zijn, was de natuur als thema en uitgangspunt heel bruikbaar om een breed spectrum aan ideeën en emoties te verbeelden. De toeschouwer kon er op zijn of haar beurt eigen emoties en gedachten in herkennen. Sieraden hebben zich in afgelopen decennia ontwikkeld van een decoratief, status gebonden object tot een artistiek expressiemiddel. Een groot aantal kunstenaars heeft zich laten inspireren door het thema natuur, daarbij profiterend van de eindeloze zeggingskracht en mogelijkheden van de natuur.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?