Opening tentoonstelling Krautfounding

31 januari 2015, van 00:00 tot 23:59 - ACEC

Door Agenda

De stad Kleef (in het Duits Kleve) even over de grens, is voor veel Nederlanders verbonden met winkelen en de kerstmarkt. Voor sommige mensen is Kleef ongetwijfeld ook verbonden met een aantal interessante musea – in de stad zelf Museum Kurhaus en het Koekoek-Haus, in de nabijheid van Kleef Slot Moyland – en met de spectaculaire kunstenaar Joseph Beuys. Joseph Beuys woonde in Kleef met zijn ouders. Hij bezocht er het gymnasium en had er later een atelier in wat nu het Museum Kurhaus is. Dat de stad Kleef de later in Düsseldorf woonachtige Beuys niet koud liet, blijkt uit het feit dat hij een van de oude monumenten van de stad Kleef, de zogenaamde Eiserner Mann, gebruikte voor een installatie die te zien was in het Duitse paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië in 1976.

Krautfounding

Minder bekend in Nederland is dat Kleef, vanouds een cultureel brandpunt in de streek, dat vandaag de dag nog steeds is. De stad kent een zeer actieve kunstenaarspopulatie en een eveneens zeer actieve kunstenaarsvereniging met een eigen tentoonstellingruimte, de bij het treinstation gelegen Projektraum-Bahnhof 25f.

Kleef heeft op het gebied van hedendaagse beeldende kunst veel te bieden. Om dat te laten zien, nodigde ACEC vier Kleefse kunstenaars uit om hun werk te tonen in Apeldoorn. De vier kunstenaars – Ulrike Scholder, Elisabeth Schink, Dirk Knickhoff en Christoph Heek – noemden hun tentoonstelling ‘Krautfouding’. Aanvakelijk was het idee om de tentoonstelling ‘Krautfunding’ te noemen, maar omdat dat net iets te veel associaties opriep met geldwerving, werd ‘funding’ veranderd in ‘fouding’. En daarmee slaat de titel op een gelegenheidsverbond voor een tentoonstelling over de grens.

Tweezijdigheid

De Grens en het grensverkeer zijn interessante gegevens. De Kleefse kunstenaarsvereniging Projektraum-Bahnhof nodigt naast Duitse kunstenaars al jaren Nederlandse kunstenaars uit om hun werk tentoon te stellen. Omgekeerd zijn kunstenaars uit Kleef en omgeving via hun Nederlandse contacten betrokken bij tentoonstellingen in Nederland. Heeft al dat grensverkeer de verschillen opgeheven, of zijn de Duitse kunstenaars, vanuit Nederlands standpunt gezien, toch anders? Wordt de bezoeker bij het bekijken van de tentoonstelling Krautfounding in het Apeldoornse ACEC deel van een andere atmosfeer of is dat alles slechts een illusie omdat de namen en sommige ondertitels in een andere taal geschreven zijn?

De bezoeker mag zich daar zelf het hoofd over breken. Wat opvalt in het werk van de vier Krautfounders is hun tweezijdigheid. Enerzijds valt het werk van Ulrike Scholder, Elisabeth Schink, Dirk Knickhoff en Christoph Heek op door zijn formele kwaliteit. Ook wie niets van de achtergronden van de werken weet, zal door de visuele kwaliteit van de beelden woorden aangesproken. Die visuele kwaliteit lijkt het resultaat van een gedegen en experimenteel onderzoek van de visuele middelen waarvan de kunstenaars zich bedienen. In het geval van Christoph Heek is dat het tekenen, in het geval van Scholder, Elisabeth Schink, Dirk Knickhoff is dat de fotografie, film en digitale media en de manier waarop die op weer andere dragers kan worden toegepast en zelfs als een beeldhouwkunstig middel kan worden toegepast.

Kleingeld mee

De aandacht voor het formele of visuele gaat bij Ulrike Scholder, Elisabeth Schink, Dirk Knickhoff en Christoph Heek hand in hand met een uitgesproken conceptuele belangstelling die hun werk, net als het formele onderzoek, een richting geeft.

Voor Christoph Heek schuilt die conceptuele belangstelling in de vraag wat tekenen van zijn op zich, dat wil zeggen het puur en alleen tekenen, zonder af te beelden. Wat zijn de mogelijkheden om niet af te beelden en toch, of liever juist, met behulp van lijnen, vlakken, vlekken en tegen de haren in strijkende onscherpte resonerende beelden op te roepen?

Bij Elisabeth Schink richt de conceptuele belangstelling zich op de fundamentele energie die levensprocessen in gang zet, conserveert, beschermt maar ook bedreigt.Centraal in het werk van Dirk Knickhoff staan waarneming, herinnering en in het verlengde daarvan de mogelijkheden van menselijke uitwisseling, aanpassing en symbiose.

Uitwisseling speelt ten slotte ook een rol in het werk van Ulrike Scholder, maar dan meer betrokken op de huidige digitale wereld en de mogelijkheden en onmogelijkheden van onze toenemende verstrikking in het globale netwerk. Op dat onderwerp afgestemd is Ulrike Scholders interactieve installatie TransferRaum 3. Bezoekers kunnen daar tijdens de opening van de tentoonstelling aan deelnemen, maar moeten voor een gift van de kunstenaar wel een klein muntstuk in ruil geven.

Opening: zaterdag 31 januari 2015 om 16:00. Te zien van: 27 januari tot en met 1 maart 2015
Deelnemende kunstenaars: Ulrike Scholder, Elisabeth Schink, Dirk Knickhoff en Christoph Heek
Openingstijden ACEC: dinsdag tot en met zondag 12.00-17.30 uur
Adres: Roggestraat 44, 7311 CD APELDOORN 06-54 34 08 87
Website ACEC: Acecgebouw.nl
Website Kunstverein Kleef: projektraum-bahnhof25.de/

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?