Tentoonstelling Zilver en Goud

30 september 2012 - 13 januari 2013, van 10:00 tot 17:00 - CODA, Apeldoorn

Door Redactie

Beeldend kunstenaars Anneke Schat en Cees Post ontwerpen en maken sieraden. Anneke Schat laat zich leiden door beweging en ruimtelijkheid. Het werk van Cees Post kenmerkt zich juist door grafisch constructivisme. Hun werk is toonaangevend en bekend bij het grote publiek. Anneke Schat is namelijk tientallen jaren lang de ontwerper en maker van de Gouden Televizier-ring, één van de populaire Nederlandse televisieprijzen. Cees Post is de maker van de ring die in 2000 de Nederlandse oeuvreprijs voor de beeldhouwkunst symboliseerde, de Wilhelmina-ring. CODA brengt beide grootheden van het Nederlandse sieraad bij elkaar voor een dialoog in zilver en goud.

Anneke Schat (Amsterdam, 1942) werd opgeleid als edelsmid aan de Kunstnijverheidsschool en aan de Gerrit Rietveld Academie. Zij vestigde zich in 1965 als zelfstandig kunstenaar en maakte vrij snel naam met monumentale sieraden in goud en zilver. Schat is vooral bekend door haar edelsmeedkunst, maar zij maakt ook tekeningen in de Japanse kalligrafietechniek en monumentaal werk in staal. Met grote gedrevenheid heeft zij gewerkt aan een boeiend oeuvre, waarbij zij kans ziet zich voortdurend te vernieuwen. Haar objecten zijn behalve draagbare sieraden ook autonome kunstwerken die opvallen door formaat en dynamiek. Haar fascinatie voor beweging heeft in haar meest recente sieraden vorm gekregen binnen het thema ‘wind’. Wind verandert van vorm zonder dat je het ziet. Dit gegeven is in veel oude culturen in beeld gebracht. Toch pretendeert Schat niet een eigentijdse variant te leveren van oude motieven die de wind verbeelden. Kennis hierover, zorgvuldig en consistent gedocumenteerd in haar kunstenaarsboeken, dient slechts als ‘voeding’ tijdens het ontwerpen. Vervolgens schept Anneke Schat een nieuwe, volstrekt eigen beeldtaal.

Cees Post (Den Haag, 1942), aanvankelijk autodidact, doorliep de Vakschool voor goud en zilversmeden te Schoonhoven en studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag. De sieraden van Post zijn sterk tweedimensionaal en ingehouden van vorm. Een strakke, hoekige belijning en een grote eenvoud van compositie omschrijven zijn werken het beste. Post: “Het werk moet strak zijn, anders moet je geen geometrisch werk willen maken.” Hij is altijd geboeid geweest door de elementaire vormen uit de wereld van de bouwkunst: vooral het vierkant, maar ook de rechthoek en de driehoek. Zijn werk wordt dan ook zeer gewaardeerd door architecten. Zijn broches (‘draagobjecten’) en ringen (‘ringobjecten’) zijn opgebouwd uit streeppatronen van licht en donker die zich in gespiegelde vorm herhalen. Zijn sieraden zijn met zeer grote precisie en met de hand uitgevoerd. Hoewel Post zich nauwelijks voorbereid voor hij aan het werk gaat, houdt hij altijd de volledige controle over het lijnenspel, Hij laat zich niet verleiden tot een willekeurige vondst tijdens het werkproces. Ook streeft hij naar de hoogst haalbare perfectie in de strakke lijn of het vlak. Post werkt vooral met zilver, maar brengt waar nodig gematteerd geelgoud aan als accent. Door elementen te zwarten vergroot hij het effect van licht en donker.

REACTIES