Unieke expositie voor Apeldoorn van spraakmakende kunstenaar Peter Klashorst

16 april 2017, om 15:00, Salon 1813, Deventerstraat 13, Apeldoorn - Salon 1813, Deventerstraat 13, Apeldoorn

Door Agenda

Na deze periode startte Peter Klashorst een nieuw project, Peter Klashorst en de avonturen van Van Gogh in The Gambia. Klashorst zijn interpretatie van werken van Van Gogh met invloeden van het Afikaanse continent.

Klashorst zegt het belangrijk te vinden dat kunst niet alleen als decoratie dient en vindt dat het onze angsten en de absurde realiteit moet blootleggen. Het moet schuren en discussie uitlokken. Daarom laat hij deze bewuste werken en zijn Van Gogh interpretatie zien in een viertal expositie door het gehele land.
Salon 1813, Deventerstraat 13 in Apeldoorn is uitgekozen om samen met deze andere expositieruimtes de werken te exposeren. De opening van de expositie is op 16 April 1e paasdag vanaf 15.00 uur, Peter Klashorst zal daarbij aanwezig zijn. Rond 16 uur is tevens live-muziek.

Info Peter Klashorst
Klashorst maakte zich afgelopen zomer kwaad omdat Facebook zijn account blokkeerde. Volgens het sociale medium publiceerde hij aanstootgevende werken. De werken waren wel te zien op het netwerk, maar Klashorst zelf werd geblokkeerd.

“Ik ben de afgelopen maanden met kleine tussenpauzen geblokkeerd. Ik kan niet bij mijn eigen account. Mijn modellen zouden minderjarig zijn en ook een schilderij met een biddende Donald Trump kan niet door de beugel, vermoed ik. Ik censureer voor Facebook geslachtsdelen met een rood kruis, maar het blijkt toch te aanstootgevend,” zei hij toen tegen de pers.

Van 1976 tot 1981 bezocht hij de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Gedurende de jaren 80 wordt Klashorst gerekend tot de Nieuwe Wilden. Zijn uitbundige schilderwerk werd in 1983 bekroond met de Koninklijke Subsidie voor de Vrije Schilderkunst. In 1987 begon Klashorst na gesprekken op Tenerife met de Tsjechische kunstenaar Jiri Georg Dokoupil het in Amsterdam gevestigde kunstenaarscollectief After Nature, dat zich afzette tegen het heersende abstract expressionisme. Bekend en berucht waren hun gezamenlijke performances op straat, in de natuur en tijdens kunstmanifestaties. In 1995 viel de After Nature groep weer uiteen. In de tussentijd had deze groep ook het Amsterdams Instituut voor de Schilderkunst (AIS) opgericht, waar zij open schilderworkshops organiseerden.

Klashorst verraste het kunstpubliek regelmatig met een nieuwe schilderstijl maar haalde ook regelmatig het landelijke nieuws met zijn losbandige levensstijl. Hij schilderde en fotografeerde in Afrika vele dames. In 2000 belandde hij in het overwegend islamitische Senegal in een politiecel. Hij werd verdacht van het aanzetten tot losbandigheid en het vervaardigen van obscene afbeeldingen omdat hij lokale vrouwen naakt had geschilderd. Door het omkopen van ambtenaren wist hij zich op borgtocht vrij te kopen, en in stilte via Gambia het land te ontvluchten. Later verbleef hij met regelmaat in Nairobi, Mombassa (Kenia) en Bangkok (Thailand).

In 2003 verscheen King Klashorst, een geautoriseerde biografie door Robert Vuijsje. In 2006 haalde hij de pers met de oprichting van de ‘kunstenaarspartij’ Huisje-boompje-beestje, die dat jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam 787 stemmen behaalde (0,3%). Begin 2011 vond een tentoonstelling plaats in het Tuol Sleng-museum in Phnom Penh (Cambodja). Klashorst schilderde de slachtoffers van de Khmer Rouge-periode, portretten die hij vervolgens met een spuitbus bewerkte. Het project werd gesteund door UNESCO.

In 2011 verscheen zijn autobiografie Kunstkannibaal, waarvan de publicatie met veel media-aandacht gepaard ging. In december 2011 exposeerde Klashorst in de Amsterdamse galerie Naleye zijn Cambodjaanse portrettenreeks, aangevuld met recent werk.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Elke maandag ons nieuws in de mail?