Verklankt muziek een eigen taal?

16 maart 2016, om 20:00 - Gigant

Door Agenda

Aan de hand van voorbeelden stelt zij de volgende aspecten aan de orde :

  1. Het notenschrift. – Van manuscript tot partituur. Hoeveel is er ‘te lezen’ in de verschillende muzieknotaties?
  2. De componist. – De gebruiker van het muzieknotatie in zijn tijd. (Vaak de uitvoerder van de compositie, met collega’s). Van eenstemmig naar meerstemmig. Maar ook de ontwikkeling van eenvoudige naar complexe vormen en klankwerelden.
  3. In de loop der tijden is de componist/uitvoerder op de achtergrond geraakt, ten gunste van de interpreet. Welke oorzaken zouden daar mogelijk een rol bij kunnen hebben gespeeld?

GREET AANEN

Greet Aanen volgde haar opleiding aan de conservatoria van Utrecht en Hilversum.

Daarnaast volgde zij een aantal cursussen voor interpretatie en directie, onder andere bij Nicolaus Harnoncourt en Kurt Thomas.

Greet speelt als dirigent van de welbekende Veluwse Cantorij een belangrijke rol in het succes van het koor. De basis voor dat succes is, naast haar grote vakkennis,   de zeer zorgvuldige, vernieuwende en creatieve programmering van de concerten.

Voor de Apeldoornse Koren Federatie leverde Greet Aanen een grote bijdrage aan de Bach cantate projecten.

Zelf was ze als zangeres jarenlang actief voor “Cercamon”, een klein ensemble dat zich toelegt op uitvoering van middeleeuwse religieuze gezangen uit de traditie van de “Moderne Devotie”.

Toegangsprijs leden: € 7,00

Niet-leden: € 9,00

ONDERWERPEN

Muziek

REACTIES