Vernieuwd verleden

6 maart 2016 - 22 april 2016 - Coda museum

Door Agenda

 

in sieraden van Evert Nijland en hedendaagse kunst // in jewellery by Evert Nijland and contemporary art | 06.03 t/m 22.05.2016 | CODA Museum

De tentoonstelling Vernieuwd Verleden in CODA Museum toont hoe thema’s, vormentaal en technieken uit het verleden een nieuwe, actuele rol spelen in de hedendaagse kunst. Belangrijk onderdeel van deze tentoonstelling is een overzicht van sieraden gemaakt door Evert Nijland. CODA Museum presenteert het werk van Nijland in combinatie met zijn brede selectie hedendaagse kunst van beeldend kunstenaars die, ieder op geheel eigen wijze, werken met elementen en symboliek uit de westerse (kunst)geschiedenis en/of historische technieken en ambachten. De tentoonstelling biedt een breed spectrum van interpretaties en invalshoeken waarbij geen onderscheid gemaakt wordt tussen autonome en toegepaste kunst.

 De sieraden van Evert Nijland (1971) zijn een samenspel van archetypen, klassieke ornamenten, een rijke historische beeldtaal en ambachtelijke technieken. Zijn vertaling naar het heden is verrassend en inspirerend. Door ongebruikelijke materialen te combineren, oude (ambachtelijke) technieken te gebruiken en een geheel eigen duiding te geven aan historische symboliek is in de loop der jaren een oorspronkelijk oeuvre ontstaan dat internationaal betekenis heeft gekregen en onderdeel uitmaakt van vele particuliere en museale collecties in binnen-en buitenland. Vernieuwd Verleden brengt op prikkelende wijze in beeld hoe het verleden tot op de dag van vandaag leeft in de beeldende kunst.

CODA Museum presenteert het werk van Nijland met zijn brede selectie hedendaagse kunst. De kunstenaars in deze tentoonstelling geven op geheel eigen wijze opnieuw betekenis aan technieken, materialen en symboliek uit de westerse kunstgeschiedenis waarmee een beeld gegeven wordt van het belang van het verleden in de hedendaagse kunst. Soms gebeurt dit door een letterlijke verwerking van citaten, soms door een herinterpretatie van een thema, symboliek, religieuze of mythologische elementen. De wandtapijten Good en Evil van Barbara Broekman refereren bijvoorbeeld aan het werk van kunstenaars als Paolo Veronese (1528-1588), Peter Paul Rubens (1577-1640) en Giambattista Tiepolo (1969-1770). 

Evert Nijland werkt met vorm, beeld en versiering. Hij baseert zijn werk op de Europese culturele traditie. Evert Nijland: “De rode draad in mijn werk is de liefde voor het ornament en de zoektocht naar de betekenis ervan. Ik ben gefascineerd door archetypes en symbolen – denk aan de bloem, strik, slang, kruisvormen en geometrische patronen – die door de eeuwen heen telkens opnieuw geïnterpreteerd zijn. Bovendien is het hedendaags sieraad niet gebonden aan een specifiek materiaal. Ik werk vanuit een beeld of idee en ga vervolgens op zoek naar geschikt materiaal en passende technieken. Zo ontstaat de samenwerking met ambachtslieden als een glasblazer, houtdraaier, textielwever, keramist of zilvergieter die onderdelen voor mijn werk vervaardigen. Ik vervaardig niet alle elementen zelf en onderscheid me zo van andere sieraadkunstenaars. Voor mij betekent het hebben van een eigen handschrift niet dat je ook alles zelf moet maken.” Naast ornamentatie is ook de zoektocht naar contrast een belangrijk element in het werk van Nijland. Hij combineert uiteenlopende materialen en verschillende disciplines binnen de toegepaste kunst. Die combinaties zijn ‘klassiek’ en in het verleden veelvuldig toegepast, terwijl de vakgebieden tegenwoordig gescheiden zijn.

ONDERWERPEN

Kunst Museum Muziek

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?