Tussen zwart en wit (het vervolg)

16 januari 2016 - 24 januari 2016, van 13:00 tot 17:00 - Loolaan 49

Door Agenda

Ferry over het werk van Mariët:

Zeven jaar geleden moest ik aan houvast en zoeken denken als ik naar het werk van Mariët keek. Meestal was een deel van de foto’s scherp en concreet. Soms zo concreet als beton, delen van kunstwerken van Rijkswaterstaat, of delen van gebouwen, van de aarde.

Wat mij nu vooral aanspreekt zijn de werken waar een vorm van raadselachtigheid in aanwezig is. Waren de voorgaande foto’s meestal wel te herleiden en was lichtval het motief, nu zullen veel werken bijna als impressionistische schilderijen overkomen. Was er in 2009 nog het vraagteken, nu is er de droom.

Wat gebleven is gaat over onder en boven, voor en achter, over groot of klein, intimiteit of afstandelijkheid. Desoriënterende schaduwen en reflecties.

Mariët over het werk van Ferry:

Ferry’s beelden hebben een majestueuze uitstraling. Met een zelfbewuste houding nemen zij hun plek in. De repeterende structuur van elk afzonderlijk stuk karton, met elkaar verbonden door het fijne touw geeft me een duidelijk gevoel van rust.

Een zeer concreet figuur zonder altijd te weten welke beeld Ferry er zelf bij heeft. De vormen doen me denken aan ornamenten uit lang vervlogen tijden. De nieuwe werken van Ferry van zwart karton ogen zwaarder.

Verschillen en overeenkomsten:

De overeenkomsten in het werk zijn de nuances. Bij Mariët de nuances in de grijzen tussen zwart en wit, bij Ferry in de nuances van het licht in de objecten. Waar bij Mariët het zwart en wit soms materie wordt, wordt bij Ferry, in de werken van wit karton, de materie vaak ijl. In het zwart-wit werk van Mariët zit de kleur in het zwart en wit, alle gradaties die de kleur maken. De laatste jaren experimenteert Mariët met kleur. Ook met haar kleurbeelden is vervreemding van het alledaagse haar doel. Ferry probeert in zijn objecten weinig kleur te gebruiken; binnenin de objecten ontstaat de kleur door de lichtval.

Bij Mariët zijn de keuzes van de onderwerpen heel ingetogen, observerend, vanuit de schaduw kijkend. Ferry’s objecten zijn omhoog springend, ruimte innemend, in het licht willen staan, het licht willen vangen. Bij Mariët zijn de onderwerpen schijnbaar en werkelijk alledaags, een brug, de aarde, een gebouw, water. Het gaat over de manier van kijken, de manier van contact maken, zoeken naar het verborgene in de schaduw, in het water. Bij Ferry lijkt het over levensvreugde te gaan, er zijn.

ONDERWERPEN

Kunst

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?