Apeldoorn barst van creatief talent

Vrijdag 19 januari 2018

Door Marianne Zegwaard-Waanders

De achterdeur van Salon 1813 zwaait open en Emiel Bruggeman en Frans Polman dragen grote doeken naar binnen: ,,Zet daar maar even neer.” gebaart Lieuwe van der Chijs. Hij is initiatiefnemer van de overzichtstentoonstelling Apeldoornse kunstenaars: ,,Zondag is de opening. Eerder hebben we aandacht besteed aan gerenommeerde nationale kunstenaars en fotografen. zoals onder andere Herman Brood, Peter Klashorst en recent Patricia Steur. Nu vonden we het tijd voor een tentoonstelling van diverse Apeldoornse kunstenaars en fotografen. Frans Polman, Rob Weddepohl, Bas Fontein, Jenny Bakker, Stephan Peters, Wim Streep en Emiel Bruggeman tonen een aantal werken. Ook is er werk van nieuw talent zoals, Ingrid Wierts, Enrico Nieuwenhuis. En wat leuk is, drie generaties Ringel: moeder en oma Riet, vader Rep en (klein)zoon Zeb van 14 jaar! En wat dacht je van Kirsten van Kampen, 16 jaar. Ze kwam vrijdag spontaan binnen met een paar werken.Al met al een mooi overzicht van wat Apeldoorn zoal aan kunst te bieden heeft.”

Geertje Waanders, werkzaam als kunsthistoricus in het Kröller-Müller Museum en betrokken bij de toekenning van de Wilhelminaring, zal de opening verrichten: ,,Het is geweldig dat we in Apeldoorn kunstenaars hebben die zowel nationaal als internationaal naam hebben en gaan maken. Denk [aan] bijvoorbeeld aan Frans Polman en Bas Fontein. En hoe werk van illustratrice Jenny Bakker in meer dan 60 boeken te zien is. Rob Weddepohl zorgt dat hij schilderijen maakt waar je lang naar kijkt. Persoonlijk probeer ik in mijn werk het kijken naar kunst te verdiepen. Ik ben dan ook verrast dat inmiddels kunsthistorici worden ingezet om artsen naar kunst te leren kijken. Onbevooroordeeld kijken en dan beluisteren wat de kunstenaar erover te zeggen heeft. Het blijken betere artsen te worden in het stellen van diagnoses. Mooi toch? Er valt nog zoveel meer te zeggen over de kunstenaars. We mogen er trots op zijn. Zondag is er alle aandacht voor. En complimenten aan Salon 1813 dat zij dit doen. Zo komen op een heel mooie manier ook mensen in aanraking met kunst die daar niet direct op uit zijn.”

Emiel Bruggeman, Frans Polman, Ingrid Wierts, Rep en Zeb Ringel en Lieuwe schuiven aan tafel aan en we spreken over het werk als kunstenaar, het ondernemerschap, het belang van kunst en de belangstelling ervoor.

Kunstenaar word je, of ben je?
Emiel: ,,In mijn geval? Ik ben het, ik heb altijd de drang gehad om dingen te laten zien en mijn gedachten te visualiseren. Frans peinst: ,,Ik denk, nee, ik was het al. Al voor dat ik geboren was, waar ik toen ook was, Misschien had ik een voorbeeld, want mijn vader was een fijnschilder. De geur van de verf heeft iets met mij gedaan. Toch heb ik ook altijd gevoeld dat ik anders was.” Ingrid heeft altijd de drang gevoeld iets te willen scheppen. En Rep is vooral bezig zijn carrière als kunstenaar vorm te geven: ,,Ik zit al lang in de reclamewereld en ontwikkel creatieve concepten en bijvoorbeeld verpakkingen. Dit is heel commercieel en altijd gericht op wat de opdrachtgever wil. Ik ben nu op zoek naar meer autonomie en het schilderen daagt mij daar enorm op uit.” Zoon Zeb heeft een paar mooie doeken gemaakt, maar weet nog niet of hij kunstenaar wil worden: ,,Ik vind het leuk om het hier te laten zien, maar ook spannend.”

Kunstenaar en ondernemerschap, is het én én, of óf óf?

Frans is er duidelijk in: ,,Ik heb altijd de drive gehad om kunstenaar en ondernemer te zijn. Ik wilde er van leven. Dat betekende dat ik me ook moest richten op de verkoop ervan. Is niet altijd makkelijk, wel nodig.” Emiel geeft aan dat veel kunstenaars er een baan naast hebben. Voor Ingrid is dit ook het geval: ,,Ik geef naast het maken van kunst ook tekenles op een middelbare school. Toch moet ik er aan werken om mijn werk in de markt te zetten.” Lachend geeft ze toe dat ze er te weinig tijd aan geeft, omdat haar passie daar niet ligt.

Het werk komt voor uit jouw creatieve geest. Is de klant koning?
Emiel: ,,Je ziet veel oppervlakkigheid waarbij de kunst bij de stijl van het interieur moet passen. Echte kunst gaat daar niet over, het is zelfstandig, het leeft en heeft invloed op iemand.” ,,Ik wil echt onafhankelijk zijn.” zegt Frans, ,,Iemand moet mijn werk mooi vinden, of aanspreken en ik moet vertrouwen krijgen om dan iets te maken. Ik verkoop wel eens nee. Dan word ik teveel gestuurd en dan wordt het rotzooi. Nee, ik wil echt bij mijn kern blijven.”  Emiel knikt: ,,Ik maak wat ik zelf wil maken. Mensen die bij mij komen kennen mijn werk. Veel zijn van mening dat mijn werk meer geschikt is voor een museum of een publieke ruimte.” Frans is het daar helemaal mee oneens: ,,Nee, jouw werk is juist wel geschikt in een woonkamer, of hal. Het vraagt alleen wel lef.”

Hoe zit het met de kloof tussen het belang en de belangstelling voor kunst?
Frans is duidelijk: ,,Het belang van kunst is groot. Dat wordt te weinig gezien. Volgens mij heeft het te maken met educatie. Ik geef wel eens lezingen op scholen en leerlingen weten niets over de kunst uit de gouden eeuw bijvoorbeeld. Daar liggen wortels van onze hedendaagse kunst.” Ingrid zit als docent dicht bij het vuur: ,,Ik probeer dat bewustzijn aan te wakkeren. Elke les eindig ik met een beeld, of kunstenaar. Het is heel mooi te zien dat er altijd wel enkele leerlingen zijn die er ook in verder willen. Toch hebben we er ook nog wel wat in te doen. Belangstelling is er wel, maar overgaan tot koop, is toch een ander verhaal.” Dan kijken Emile en Frans op hun horloge, het is tijd voor hen om te gaan, er moeten doeken worden getransporteerd.

Alle kunstenaars zien uit naar de opening van zondag 21 januari om 15.00 bij Grand Café Salon 1813 aan de Deventerstraat 13.

Te bezichtigen kunstenaars zijn: Jenny Bakker, Emiel Bruggeman, Bas Fontein, Enrico Nieuwenhuis, Stephan Peters, Riet, Rep en Zeb Ringel, Wim Streep, Rob WeddepohlIngrid Wierts en Kirsten van Campen.

 

ONDERWERPEN

Kunst

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?