Charme-offensief van ‘oude’ ASK

Vrijdag 26 mei 2017

Door David Levie

ASK

Charme-offensief van ’oude’ ASKJaarlijks binnen een tijdsbestek van een week 10.000 bezoekers trekken en er daarnaast een lijst op nahouden van slechts 150 leden. Om die verhouding enigszins recht trekken start de ASK komende zaterdag rond de opening van het theaterseizoen in Orpheus een charmeoffensief. Gehuld in oosterse kledij hoopt de 116-jarige Apeldoornse vereniging genoeg stadgenoten te verleiden om de portemonnee te trekken en 15 euro te doneren.

Een bijzondere club die ASK. Je hoort er alleen maar van rond sinterklaastijd. Maar intern draait alles nu al op volle toeren om met ingang van eind november in Orpheus zeker aan 80 scholen van het basis- en speciaal onderwijs een mooie show voor te schotelen. Het toneel van weleer heeft al lang geleden plaatsgemaakt voor een spetterende musical die deze keer van de titel Ali Baba en de 40 Rovers is voorzien.

De ASK is een begrip in Apeldoorn. Duizenden inwoners hebben wel eens een voorstelling bijgewoond zonder overigens te beseffen hoe bijzonder dit wel is. Sinterklaastoneel is dun gezaaid in Nederland en geen enkele toneelvereniging kan bogen op 116 jaar ervaring met dit fenomeen.

Merkwaardig genoeg is het aantal leden door de decennia heen relatief klein gebleven. Daar moet maar eens verandering in komen vindt het huidige bestuur dat onmiddellijk bereid is de hand in eigen boezem te steken. Van wervende acties zoals komende zaterdag (27 mei) is het nooit gekomen. Dorien de Haan wil de kar wel trekken. ,,De ASK is een kerngezonde vereniging’’, zegt Dorien. ,,De nadruk heeft gelegen het vinden van sponsors. Dat gaat goed, heel goed zelfs, maar leden zijn ook belangrijk. Naar de gemeente toe bij voorbeeld als het om subsidie gaat, maar ook om je gesteund te voelen. Want dat is het: steunen. De financiële voordeeltjes zijn niet zo groot. Vijf euro korting op de bestelling van kaarten, ongeacht of je nu veel of weinig kaarten besteld. Je wordt lid om de vereniging te steunen en je waardering voor wat de ASK doet te onderstrepen.’’

Zo’n honderd leden doen dat nu jaarlijks. De andere 45 zijn op de een of andere manier actief voor de ASK. Ze spelen mee, doen hand- en spandiensten of zijn achter de schermen actief met de noeste werkers van de decorploeg als boegbeeld. Nagenoeg ieder jaar zorgen ze voor een splinternieuw professioneel decor.

Dankzij een bescheiden gemeentelijke bijdrage en de sponsors is de ASK in staat het basistarief voor scholieren en hun begeleiders laag (4,95 euro) te houden. Cultuurparticipatie van de bovenste plank aangezien een groot deel van de bezoekende kinderen zelden of nooit in een schouwburg komt. De losse verkoop (die prijzen liggen hoger) draagt bescheiden bij aan de jaarlijkse begroting van pakweg 65.000 euro.

De ASK hoopt zich nadrukkelijk genoeg te manifesteren om er leden aan over te houden. Er zijn inschrijfformulieren voor degenen die de digitale weg al te hobbelig vinden. En dan is er nog de site www.ask-theater.nl/lid-worden. Zwevende leden, die hun lidmaatschap nooit hebben opgezegd, maar nimmer door de penningmeester zijn benaderd kunnen zich opnieuw als lid aanmelden. ,,Door deze ledenactie kunnen we voorkomen dat we gaan vergrijzen. We willen graag een nieuwe generatie aan ons binden’’, aldus Dorien de Haan. Meer informatie: 06-40887797.

ONDERWERPEN

Sinterklaas

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?