Eerste museale presentatie Gem Kingdom in CODA Museum

Vrijdag 19 juni 2015

Door Redactie

Een overzicht van 25 jaar sieraden en kunstobjecten 31.05 t/m 25.10.2015

CODA Museum toont een unieke eerste museale presentatie van het Nederlandse Gem Kingdom ter ere van 25 jaar sieraden en kunstobjecten van ontwerpers Bernard Jongstra en Johanna Titselaar. Zij zijn een van de eerste designers die naam wisten te maken als ontwerpers van het modesieraad. Gem Kingdom sluit aan bij de ambitie van CODA Museum om zich te profileren als het sieradenmuseum van Nederland. Het resultaat is de overzichtstentoonstelling Gem Kingdom, de eerste tentoonstelling voor CODA Museum als podium voor het modesieraad.    

CODA Museum toont vanaf 31 mei diverse sieraden en objecten uit de 25-jarige collectie van het succesvolle sieradenmerk Gem Kingdom. De Nederlandse ontwerpers Bernard Jongstra en Johanna Titselaar richtten in 1990 het sieradenlabel op. Door hun eigenzinnige sieradencollecties bewust als modemerk te lanceren verwierven zij een buitenstaanderspositie in de Nederlandse designwereld. Een status die zij tot op de dag van vandaag genieten doordat de kwaliteit van het label gedurende al die jaren constant is gebleven. In het begin van hun loopbaan bestond er in Nederland nog weinig waardering voor nationaal talent en de focus op het buitenland is er dan ook altijd geweest. Na 25 jaar Gem Kingdom kent het label grote internationale bekendheid en worden de sieraden over de hele wereld verkocht en gedragen. In CODA Museum worden diverse werken gepresenteerd die een beeld schetsen van de ontwikkeling die Gem Kingdom, haar ontwerpers en collecties de afgelopen 25 jaar hebben doorgemaakt.

25 jaar Gem Kingdom

Het succesverhaal van Gem Kingdom begint met hun eerste collectie uit 1990. De sieradencollectie die gebaseerd was op de pracht van Byzantijnse juwelen trok onmiddellijk de aandacht in binnen- en  buitenland. Ter ere van deze collectie werd een unieke juwelenshow georganiseerd bij galerie Intermezzo in Dordrecht. Grote colliers en accessoires van lood, keramiekscherven en handgeschilderde glaskralen werden door fraai getrimde wedstrijdpoedels aan het publiek geshowd en stonden garant voor veel bewondering.

De sieradencollecties van Gem Kingdom geven uiting aan hun fascinatie voor klassieke historische symbolen waaronder Franse lelies, heraldische motieven en kruizen en worden tevens gekenmerkt door een overdadige decoratie die zij naar eigen zeggen ontwikkelden tijdens hun jeugd in het katholieke Zuid-Limburg. Hun originele stijl kenmerkt zich ook door een eclectische benadering van het sieraad in combinatie met contrasterend materiaalgebruik. Het scala aan tweedehandse materialen waar Gem Kingdom in de jaren negentig bekendheid mee verwierf, is inmiddels aangevuld met een rijkdom aan natuurlijke en niet-alledaagse materialen. Zij werken sinds een flink aantal jaren met een hoge kwaliteit zilver en materialen als parelmoer, halfedelstenen, gereconstrueerd koraal, hoorn, hout en diverse kunststoffen. Voor bijzondere onderdelen zoals handgesneden cameeën wenden Jongstra en Titselaar zich tot ambachtslieden uit Torre del Greco nabij Napels. Eén ketting kan naast zilver, parelmoer en gereconstrueerd koraal bijvoorbeeld ook brons en verschillende kunststoffen bevatten. Losse onderdelen, materialen en techniek worden zo in het atelier in Amsterdam geassembleerd tot complete collecties.

Happy Babies en Baby Statues

Een van de deelcollecties die vooral bijzondere waardering geniet in het buitenland zijn de zogenaamde Happy Baby kettingen en Baby Statues. Deze karakteristieke babyfiguren zijn gebaseerd op de bekende Amerikaanse Kewpie doll (1909). De grote populariteit van deze collectie in Azië komt voort uit het feit dat de Happy Babies als verzamelobjecten worden gezien. De Kewpie is zo op haar manier een nieuw soort symbool van de hedendaagse maatschappij.

Werk in opdracht

Naast modesieraden maakt Gem Kingdom ook bijzondere stukken voor artiesten en speelfilms. Voor de recente Nederlandse epische speelfilm over het leven van Michiel de Ruyter werd voor een groot deel van de cast monumentale ambtsketens ontworpen. Van oudsher symbolische wapenschilden en ordetekens uit de 17e eeuw golden als belangrijke uitgangspunten voor deze unieke filmstukken. Zo droeg de hoofdrol Michiel de Ruyter een door Gem Kingdom ontworpen en vervaardigde ketting met een leeuw met zeven pijlen als symbool voor de zeven provinciën.

Costume Jewellery in CODA Museum

CODA Museum ontving begin 2015 een bedrag van € 255.000,- van de Nationale BankGiro Loterij voor een te verwerven collectie modesieraden en de verbouwing van de sieraadvitrine. Het verwerven van modesieraden onder de noemer van Costume Jewellery maakt deel uit van een breder plan om CODA Museum als het sieradenmuseum op de kaart te zetten. Met de Rijksdienst van het cultureel erfgoed is overeengekomen dat de collectie sieraden in Rijksbezit in permanente bruikleen naar CODA Museum komen. Ook de ontwikkeling van het Dutch Jewellery Platform – een kennisbank van het moderne kunstenaarssieraad waar kenners en liefhebbers informatie vinden, delen en bediscussiëren – is een initiatief van CODA waaraan gewerkt wordt met collega-musea uit Arnhem en Den Bosch.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

ONDERWERPEN

Museum Muziek

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!