Glastentoonstelling Glass Art Professionals; nu in het ACEC

Maandag 12 september 2022

Door Nikki Vredenberg

Kunstenaar Tirza Verrips is de initiatiefnemer voor de expositie. In een interview vertelde hij van alles over glaskunst, de expositie en de deelnemers. 

Vanwaar het initiatief?

“Dat heeft als achtergrond dat een heleboel glas professionals 1 keer per jaar een tentoonstelling hadden in een kasteel in Vaassen. Het Gelders landschap, eigenaar van het kasteel, heeft besloten dat ze het alleen nog dit jaar willen doen en daarna niet meer. Na afloop van de vorige tentoonstelling ben ik daarom met andere kunstenaars bij elkaar gekomen. We hebben toen het groepje ‘Glass Art Professionals’ opgericht. Met deze groep hebben we afgesproken om moeite te doen om een nieuwe locatie te vinden waar we een mooie tentoonstelling kunnen organiseren. Zo kwam ik in contact met Jasper van der Graaf, directeur van het ACEC.”

Wie zijn de deelnemers?

“Ik heb een aantal kunstenaars geselecteerd, zowel uit Nederland als het buitenland, die ik ken en waar ik eerder mee heb samengewerkt. Ik wil graag verschillende soorten technieken in glas laten zien dus dit heb ik meegenomen in mijn keuze. Het werk in de expositie verschilt enorm van elkaar waardoor ik een hele grote variatie in technieken kan laten zien. Hiermee kan ik echt een het publiek laten zien wat de verschillende mogelijkheden zijn in glaskunst.”

“Een van de deelnemers is de wereldberoemde meneer Jiri Pacinek. Een glasblazer uit Tsjechië. Ik heb meerdere keren met hem samengewerkt. Toen ik deelnam aan het internationale glas biënnale in Sofia, Bulgarije, kwam ik het werk tegen van de Italiaanse kunstenares Caterina Zucchi. Zij maakt sieraden van glas die ook echt draagbaar zijn. Haar werk is zo gedetailleerd, echt ongelooflijk. En dan heb je ook de Noorse Geir Nusted. Die laat ook heel bijzonder werk zien. En is er nog veel meer prachtig werk te zien van getalenteerde deelnemers.”

Wat kunnen we van het werk in de expositie verwachten?

“Er zijn zoveel verschillende technieken. Er zijn mensen die werken met glasblazers en glas frezen. Sommige kunstenaars werken met Borrocelitaat glas en anderen gebruiken de techniek ‘pâte de verre’. Dat is een techniek waarbij je in een hittebestendige mal glasparels en glaspoeder aanbrengt. Een super precies werkje. Dit stop je in een oven tot het verandert in een bijna suikerachtige sculptuur. Ook deze techniek vind je in de expositie. Dat is het werk van Ria Lap. Zelf heb ik er hele exclusieve damestassen van glas staan.”

 Wat voor techniek gebruikt u zelf?

“Ik werk over het algemeen heel gevarieerd. Ik combineer glas graag met steen. Een techniek waarvan glasblazers vaak zeggen dat het niet mogelijk is. Dat komt doordat glas en steen verschillend uitzetten. Ik heb een methode gevonden waarop het werkt. Ik hou ervan om dingen te doen waarvan mensen zeggen dat het niet mogelijk is. Zo ook servies van glas. Iedereen zei dat het niet kon. Na vijf jaar onderzoek doen kwam ik terecht bij meneer Pacinek. Samen hebben we het voor elkaar gekregen. Ik ga ervan uit dat bijna niets onmogelijk is. Het is een kwestie van willen. Je moet vasthoudend zijn om dingen voor elkaar te krijgen.”

“Materiaal is voor mij ondergeschikt aan het doel. Datgene dat ik tot uitdrukking wil brengen is het belangrijkst, dingen die ik vind en graag zeggen wil. Ik ben heel erg begaan met de wereld. Dan bedoel ik in de zin van, we putten de wereld uit en hebben ondertussen een milieucrisis. Dieren gaan dood wegens de hitte. Er is wat aan de hand met de wereld. Dat is een reden voor mij met gerecycled materiaal te werken. Laatste combineerde ik glas met marmer. Het marmer kan dan weer van een oud stuk grafsteen.”

Heeft de inflatie invloed op jullie werk en werkwijze?

“De stijgende energieprijzen zijn echt een probleem. Stel ik heb een ontwerp waarbij ik een glasblazer nodig heb. Dan betaal ik dus een glasblazer en de apparatuur die gebruikt wordt. Glasblazen kost onwijs veel gas. Zo’n oven staat op 1200 graden. Als ik met een glasblazer in Leerdam werk, dan kost dat mij €1500,- voor een dag. Dat levert je, afhankelijk van de complexiteit van je ontwerpen, 5 dingen op. Dat is als je geluk hebt. Soms gaat er ook nog wel eens wat kapot natuurlijk. Dan krijg je de kostprijs, btw en je wil er iets aan verdienen. Zo wordt glas echt onbetaalbaar. Maar goed, ik ben dan wel iemand die op zoek gaat naar andere manieren van werken. Al voor de energiecrisis was ik bezig met gerecycled glas uit tweedehands winkels en werk ik in combinatie met ander soort materiaal zoals steen.”

De glastentoonstelling Glass Art Professionals is te zien tot en met 31 oktober 2022 in het ACEC.

 

 

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

Elke maandag ons nieuws in de mail?