Introdans brengt met ICOON een eerbetoon aan Lucinda Childs

Zondag 23 februari 2020

Door Ben Eggermont

In de nagenoeg volle Hanoszaal van Theater Orpheus speelde Introdans, het bekende balletgezelschap uit Arnhem, gisteravond (zaterdag 22 februari) de voorstelling ICOON.

ICOON, een voorstelling waarin de iconische Lucinda Childs centraal staat. Deze Amerikaanse choreografe, dit jaar viert ze in juni haar 80ste verjaardag, kent inmiddels al een geschiedenis van vele jaren met Introdans.

De dansen die vanavond op het toneel worden gebracht zijn speciaal voor Introdans gemaakt in de jaren 2007 tot 2018 in de haar zo eigen minimalistische stijl op minimalistische muziek. Een uitspraak van haar luidt: ,,Als minimalisme nog niet uitgevonden zou zijn, dan zou ik het alsnog doen.”

Precisie

Ze bouwt haar dansen met mathematische precisie op, en vraagt van haar dansers deze zonder emotie  maar met uiterste concentratie en discipline te dansen. Dominique Drillot is al jaren haar vaste decor-, licht- en kostuumontwerper. Het Gelders Orkest, een trouwe verschijning in Orpheus  speelde onder leiding van Ryan Bancroft de bijbehorende muziek bij deze voorstelling.

Met Petricor opende de dansers de voorstelling, gebaseerd op de gelijknamige compostie van Ludovico Einaudi. Tijdens de dans werd een animatie van de uitgevoerde dans geprojecteerd gebaseerd op de tekeningen die Lucinda altijd maakte. Hierin waren de wiskundige patronen en lijnen heel duidelijk te herkennen. Een mooie samenvloeiing van dans, muziek en beeld. De documentaire Lucinda Childs gaf een mooi inkijkje in leven en ontwikkeling van Lucinda.

Magisch

Daarop volgde Canto Ostinato op de muziek van de Nederlandse componist Simeon ten Holt, een muziekstuk dat zich eindeloos kan laten herhalen. Nu teruggebracht tot een dans van 13 minuten waarin de dansers verschenen en verdwenen. Als decor werden verticale lijnen op wisselende afstanden van elkaar geprojecteerd die een magisch element aan de dans toevoegde.

Met Concerto creëerde Lucinda een wervelende dans op muziek van de Poolse componist Henryk Górecki. 7 dansers bewogen zich in wisselende formaties  op de inspirerende van het Concerto pour clavecin et cordes. Oogstrelend met slecht geringe verschuivingen in de formaties.

Dansfeest

De ‘Chairman dances’ uit de opera ‘Nixon in China’ van de Amerikaanse Componist John Adams vormde de basis voor deze gelijknamige dans. Hierin creëerden de dansers een ruimtelijk dansfeest op de swingende muziek van Adams.

De in 2013 speciaal voor Introdans door Lucinda gemaakte choreagrafie Kilar vormde het sluitstuk van deze avond. Basis voor deze dans waren de delen Andate Con Molto, Corale en Toccata uit het Piano Concerto van de Poolse componist Wojciech Kilar. Bij deze dans maakten de dansers gebruik van kubussen van staaldraad. Dit waren als het ware extra lichaamsdelen die naadloos in de dans werden geïntegreerd en zorgden voor een extra visuele dimensie. De danseressen bewogen zich schrijdend in crinolines over het toneel. De totaalblik met prachtige schaduwen vormde een waardig slot van deze avond.

Orpheus. ICOON en het Gelders Orkest. Hanoszaal 22 februari
Nog te zien op vele plaatsen, zie speellijst

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!