‘Van de koele meren des doods’ een beklemmend drama

Vrijdag 14 december 2018

Door Ben Eggermont

Theater Orpheus

In een redelijk gevulde Rabozaal bracht de vrije theaterproducent Hummelinck-Stuurman uit Amstedam het meeslepende drama ‘Van de koele meren des doods’ op het toneel. De tragische levensloop van de jonge vrouw Hedwig Marga de Fontayne, zoals door Frederik van Eeden verwoord in de gelijknamige roman uit 1900. Regisseur en tekstschrijver Ger Thijs weet dit menselijk drama op een aansprekende wijze om te zetten in een eigentijds spel zonder voorbij te gaan aan het historisch perspectief waarin het drama zich afspeelt. De thema’s van toen spelen ook vandaag nog een belangrijke rol, vrouwelijke seksualiteit, maatschappelijke ongelijkheid, verwarring in een sterk veranderende wereld. Een sober decor onderstreept dit alles.

Vanuit het Parijse ziekenhuis vertelt Hedwig haar treurige verhaal. Door de elkaar snel opeenvolgende scenes ontstaat er een mooi beeld van de belangrijke gebeurtenissen en personen in haar leven. Haar vader, haar te vroeg overleden moeder, een gefrustreerde (stief)moeder en haar liefdes Johan, Gerard en Henri die haar leven hebben getekend. Daarbij vervult de verpleegster aan wie Hedwig haar verhaal vertelt het ankerpunt waar ze telkens op terug kan vallen.

,,Hedwig Marga de Fontayne, een jonge, gevoelige, intelligente vrouw uit een aristocratisch milieu, is op zoek naar de ware liefde. Maar wat is dat? De kunstenaar die zij meer als vriend ziet? Haar echtgenoot, die slechts een platonische relatie met haar wil? In de hoop innerlijke rust te vinden, blijft zij zoeken naar de man die haar de zin in het leven terug kan geven en moeder kan maken.” Staat te lezen op de site van HNT.

HNT brengt voor dit stuk een mooie cast op de planken. De rol van Hedwig wordt op een briljante wijze vertolkt door Hanne Arendzen. Verlangen, wanhoop en hunkering weet ze overtuigend te brengen. Tijn Docter speelt de verknipte echtgenoot Gerard, verstrikt in zijn eigen denkbeelden, waarbij soms hilarische en ongemakkelijke situaties ontstaan. De bevlogen kunstenaar en eerste liefde van Hedwig wordt vol vuur neergezet door Willem Voogd, bekend van Mees Kees. Vincent Croiset zet als Henri de derde geliefde, afkomstig uit de kringen rond Hedwig, op het toneel. Een aantrekkelijk, maar wellicht dubieus karakter. Een sterke rol was weggelegd voor Ella van Drumpt. Met haar permanente aanwezigheid op het toneel is ze het vaste oriëntatiepunt voor zowel spelers als kijkers. De vader en zijn ’geliefde’, Reinier Bulder en Marliz van Til, gaven op een mooie manier inhoud de hypocrisie en schijnheiligheid uit die tijd die door de hele voorstelling zichtbaar was en uitermate verwarrend voor de gevoelige Hedwig.

Tijn Docter in de rol als echtgenoot Gerard zegt na afloop: ,,Apeldoorn is wel een bijzondere zaal. Toch wat minder intiem. Toneel kan dat namelijk zijn en een zaal werkt daar ook aan bij. Dat is ook het mooie aan toneel, het is uitdagender dan TV-werk. Er wordt toch net wat meer van je gevraagd als acteur. We hebben de voorstelling nu ongeveer 40 keer gespeeld en hebben er nog 15 te gaan. Elke keer proberen we elkaar toch weer uit te dagen op verbeteren van details.”

Willem Voogd in zijn rol als kunstschilder Johan is blij als mensen de voorstelling mooi vonden: ,,Daar is het ons om te doen. Er zijn uiteenlopende reacties hoor. Soms spreekt het gewoon niet aan. Dat kan natuurlijk.”

Het was een boeiende avond waarbij de stiltes in de zaal tijdens de voorstelling bijna hoorbaar waren.

Naar de roman van Frederik van Eden
Tekst en regie Ger Thijs
Met Willem Voogd, Hanne Arendzen, Reinier Bulder, Vincent Croiset, Tijn Docter, Ella van Drumpt en Marliz van Til

Nog te zien in diverse theaters zie speellijst

ONDERWERPEN

Theater

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?