Anderhalve-meter Apeldoorn: ‘Je komt voor nieuwe uitdagingen te staan.’

Vrijdag 22 mei 2020

Door Redactie

In onze serie ‘Anderhalve-meter Apeldoorn’ gaat Apeldoorn Direct, op gepaste afstand, op bezoek bij ondernemers die vol goede moed de toekomst tegemoet gaan. Dit keer gaan we op bezoek bij Restaurant Poppe, waar op het terras plots 3 foodtrucks staan. ,,Dit is voor mensen die houden van het goede leven”, vertelt Otto Hobbelink van het restaurant. Vanaf 1 juni gaat het er bij Poppe heel anders uitzien.

,,Ineens sta je te kijken hoe het allemaal werkt — welke bakjes werken het beste voor bezorgen, hoe lang moeten mensen alles opwarmen. Dat soort zaken”, vertelt Otto. ,,Dat was zoeken, maar volgens mij hebben we het gevonden.” Kijk je op de Instagram van Poppe, dan lijkt dat een understatement. In rustieke kistjes, verdeeld over verschillende bakjes, lijken de gerechten gemaakt voor deze setting. Van een speciale out-of-the-box kist, om Koningsdag op een andere manier toch te goed te kunnen vieren tot een wel héél creatieve oplossing voor de eerste ‘anderhalve-meter Moederdag’.

,,In deze tijden moet je het anders aanpakken”, zegt Otto. ,,Dus voor Moederdag hebben we een hele fotostudio ingericht in de zaak.” Want een fotograaf hoeft niet dichtbij te komen voor een guitig kiekje van de kroost en welke moeder wordt niet gelukkig van een prachtige prent bij haar box op bed? ,,Mensen konden bij het afhalen op de foto en die print zat vervolgens in de Moederdag-kist.” Zo wilden ze bij Poppe toch, op eigen wijze, families bij elkaar brengen in een tijd waar dat niet voor iedereen mogelijk was.

Foodtrucks

,,Als de samenleving zo verandert, moet je nadenken wat de mogelijkheden zijn”, legt Otto uit. Dat is bij Poppe iets wat ze met het hele team doen. Zo ook toen duidelijk werd dat de terrassen weer open mochten. ,,Je kunt je niet voorstellen hoe erg we er naar uitkijken om weer mensen op het terras te hebben. Alleen, toen we op het achterterras gingen kijken wat de mogelijkheden waren en alles inrichtten volgens de regels, bleek dat we niet al te veel mensen op het terras konden hebben.”

,,Nou had Gerard Knol, de eigenaar van Poppe, net een foodtruck aangeschaft. Ineens ontstond het idee om daar iets mee te doen.” Want naast het terras van Poppe ligt nog een parkeerterrein. Dat kon, zo dachten ze, prima gebruikt worden voor meer oppervlakte. ,,En 1 foodtruck werden er ineens 3. Toen zagen we zo een eigen festivalterrein ontstaan. Al mogen we het natuurlijk geen ‘festival’ noemen”, lacht Otto. ,,Die zijn niet toegestaan. Maar ons nieuw Foodtruck-terras wel. Dat lijkt misschien op de Keukenkaravaan en Lepeltje Lepeltje, maar dat is het niet.” Een knipoog leek op zijn plaats.

Poppe-kwaliteit

En zo volgen we, door de weken heen, een spoor van ideeën dat leidt tot Poppe’s idee om de anderhalve-meter samenleving succesvol tegemoet te gaan: het Foodtruck-terras (wat géén festival is, Rutte). Dat idee werd ze niet in de schoot geworpen, maar was hard werken. Iets waar de gehele brigade van Poppe niet vies van is.

,,Normaliter doen we in een weekend zo’n 200 mensen qua diner”, licht Otto toe. ,,Toen deze situatie begon liep dat snel terug.” Dramatisch nieuws voor een team dat harder gaat lopen om anderen een fijne avond te verzorgen. ,,Als eerste vielen de reserveringen weg van mensen met een slechtere gezondheid. Die durfden het niet meer aan om langs te komen.” Dat deze groep mensen niet meer kon genieten van wat Otto liefkozend de ‘Poppe-kwaliteit’ noemt zat het team niet lekker. Zelfs voor de horeca moest sluiten besloten ze dan ook actie te ondernemen. ,,Toen zijn wij al gaan bezorgen.”

Schuren, lakken en schoonmaken

Vervolgens moest de gehele horeca echter dicht en kon niemand meer bij Poppe aanschuiven. Toen ontstond het idee voor Poppe Thuis. ,,Eerst dachten we: ‘we zien wel hoe het gaat.’ We zijn gaan klussen; verven, de stoelen en tafels schuren en lakken, de hele toko van onder tot boven schoonmaken. Tot ineens de bestellingen binnen kwamen rollen. Al snel waren we met 4 of 5 man in de weer om het allemaal aan te kunnen.”

Toen Rutte op een zondagavond zijn, door horecaondernemers gevreesde, persconferentie begon zat het team van Poppe dan ook gespannen klaar. ,,Toen bleek dat het niet bij die eerste 3 weken zou blijven, keken we elkaar aan: ‘Als het zo doorgaat moeten we dingen toch anders doen.’ En Delicatessenwinkel Poppe was geboren. Het team bouwde alles om en ineens konden mensen, op gepaste afstand, Poppe in om al dat eten af te halen: ,,We hebben zelfs een dry aged kast staan met daarin heerlijke vleeswaren, dat geeft toch flink wat sfeer.”

Foodtruck-sfeer

Hun reis volgende voelt het foodtruck-terras plots minder als een verrassing — elke verandering greep het team van Poppe aan om te kijken wat er nog wel kon. ,,Ons terras leek altijd al een beetje op de binnentuin van een Franse of Italiaanse villa. En je weet dat ze daar van het goede leven, heerlijk eten en fantastische wijnen houden. Dat gaan we op ons nieuwe terras ook neerzetten.”

,,Er komen dus 3 foodtrucks. Eentje is een heuse fishtruck, we hebben een ‘steakwagen’ en de laatste is een crêperie op wielen, voor desserts. Dan hebben we nog een wijnbar, een bierbar én een cocktailbarretje. En we gaan zorgen dat er de hele dag door te genieten valt. We beginnen om 12.00 uur met de lunch met heerlijke broodjes, maar vervolgens gaan we om 16.00 uur al snel over in een borrel. Dan zorgen we dat iedereen, op z’n Italiaans, een lekker hapje heeft. Die krijgen ze van ons. Borrel gaat over in diner en dan stap je gewoon af op één van onze foodtrucks om zelf te kiezen.”

Ja, alles moet zelf gehaald worden op het nieuwe terras van Poppe. ,,Dat houdt het allemaal een stuk veiliger, maar geeft het ook die echte foodtruck-sfeer.” Hoewel het geheel dus klinkt alsof het uit een zomers programmaboekje is getrokken, zal Poppe alle protocollen in acht houden: ,,Alle zitjes zijn minstens anderhalve meter van elkaar vandaan en er zijn meerdere desinfectie-punten te vinden. Zo veilig heb je nog nooit genoten.”

Dit is geen festival

Ondertussen is het team hard bezig om alle voorbereidingen te treffen om dit anderhalve-meter spektakelstuk op poten te zetten, maar vooral ook het vooruitkijken naar 1 juni: ,,We hebben er echt zin in dat mensen weer kunnen komen genieten van de Poppe-kwaliteit.” Of je nou al eens bij Poppe hebt gegeten voor dit alles, je een verrukkelijke kist vol lekkers hebt laten thuisbezorgen, of als het foodtruck-terras je eerste ervaring wordt met het terras, één ding is zeker: Otto en zijn teamgenoten halen het onderste uit de kan om elke ervaring bijzonder te maken.

En als je over een aantal weken daar in de zon op het terras zit, in het zonnetje, een borreltje, wachten op de hamburger die vers wordt bereid in een foodtruck, vergis je dan niet — dit is geen festival, dit is Poppe.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

anderhalve-meter Apeldoorn

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?