In Beeld: Gert-Jan Schilder van Kaldi

Zaterdag 5 februari 2022

Door Ben Eggermont

Aan de Paslaan nummer 2 vind je de Kaldi vestiging van Apeldoorn waar Gert-Jan Schilder de scepter zwaait over winkel en terras. Voorheen was hier de populaire IJssalon La Venezia gevestigd.

Kun je, voor mensen die de Kaldi niet kennen, even kort schetsen wat Kaldi is?

“Kaldi is een landelijke opererende franchiseorganisatie. We zijn een koffie- en theespeciaalzaak met alles wat daarmee samenhangt, in de breedste zin van het woord. We verkopen dus niet alleen koffiebonen en thee, maar ook koffiemachines en andere zetsystemen. Daarnaast hebben we, met nog een andere Kaldi vestiging, de bonbons van Leonidas in ons assortiment. Ik heb de exclusiviteit voor de binnenstad van Apeldoorn.

 

“Ik ben er gewoon ingestapt en gelijk vanaf dag één was het hartstikke leuk.”

 

Kaldi Apeldoorn bestaat nu ruim 20 jaar. Tegen het einde van dit jaar ben ik 10 jaar eigenaar, van de zaak met een horeca en een retail gedeelte. Afhankelijk van de locatie zijn er ook Kaldi vestigingen zonder horeca. Ik ben wel de vestiging met het grootste terras. Oudere Apeldoorners kunnen zich overigens La Venezia nog heel goed herinneren.”

Je zit hier nu bijna 10 jaar. Hoe is het zo begonnen?

“Ik had een baan in het bedrijfsleven. Ik had echt een hartstikke mooie baan bij een papiergroothandel, en was verantwoordelijk voor één van de drie business units. Ik reisde zeer regelmatig naar het buitenland, ik vond het een hele aantrekkelijke job. Alleen moesten we elke 3 jaar aanbesteden bij één klant en verloren de laatste keer de aanbesteding. Toen moesten wij met de hele business unit eruit van de directeur. Ik kon nog een jaar lang voor een klant werken. Daarnaast gezocht naar ander werk, helaas zonder succes. Mijn vrouw hoorde dat Kaldi Apeldoorn te koop stond, totaal iets anders dan wat ik gedaan had. Ik ben er gewoon ingestapt en gelijk vanaf dag één was het hartstikke leuk. Op dat moment draaide de zaak stabiel maar er viel genoeg te verbeteren en te veranderen. Ik kom sowieso uit een ondernemers familie. Mijn ouders hadden een eigen zaak, een elektrotechnisch- en loodgieters installatiebedrijf. Mijn zus is ook zelfstandig ondernemer, het zit zo’n beetje in de genen.”

Over Gert-Jan:

Geboren: 5 februari 1961 in Apeldoorn
Broers-Zussen: 1 zus
Verliefd, verloofd, getrouwd: getrouwd met Daphne
Kinderen: 3
Meest trots op: een succesvolle Kaldi vestiging en mijn gezin
Raakt geïnspireerd door: selfmade ondernemers die erg succesvol zijn
Hekel aan: zeurpieten, negatievelingen en mensen die maar achteruit blijven kijken
Is gek op: mijn gezin
Welk boek ligt er op je nachtkastje: studieboeken voor C1 Rijbewijs
Waar mogen ze je ’s nachts voor wakker maken: niets, laat mij maar lekker slapen

 

“Onze koffieleverancier is Smit & Dorlas, een bekende branderij in Nederland”

 

Je bent wel een speciaalzaak. Waar heb je je branchekennis opgedaan?

“Je doet dat op bij collega’s door stages te lopen en je gaat naar leveranciers toe voor training. Verder is het een kwestie van door vallen en opstaan wijs worden. Verkopen hoefde ik niet te leren. De oude eigenaar had alles keurig gedocumenteerd. In een week of twee/drie heeft hij alles wat hij wist aan me overgedragen. Dat was prima. Wel een paar zaken direct vanaf mijn start anders gedaan. Service vind ik als speciaalzaak heel belangrijk.

Als ik een machine verkoop, bied ik altijd aan om de machine thuis bij de klant af te leveren en te installeren met alle uitleg erbij. Dat werkt erg goed. Ik denk dat 24 van de 25 kopende klanten daar gebruik van maken. Pure service. Ik zie klanten heel graag terug, maar niet met narigheid. Ik ben Jura Premium dealer, waarvan er nog één in Apeldoorn is, naast nog drie gewone dealers. Dat betekent dat je over meer kennis beschikt en een breder assortiment kan aanbieden.”

Wat zijn de belangrijkste producten?

“Dat zijn de koffiebonen en de machines samen met de accessoires en onderhoudsmiddelen. Onze koffieleverancier is Smit & Dorlas, een bekende branderij in Nederland. In samenspraak met ons hoofdkantoor kopen zij wereldwijd de bonen in, stellen de melanges samen, branden en verpakken de bonen voor distributie. Persoonlijke smaakverschillen en de prijs zijn belangrijke factoren. Het gaat ook om de entourage, sfeer en beleving. In West Europa houden we overwegend meer van Arabica dan van Robusta.

De bonbons van Leonidas verkoop ik nu zo’n 4,5 jaar, een waardevolle aanvulling op het assortiment, wat erg goed loopt. We hebben zo’n 50 soorten thee onderverdeeld in groene-, zwarte­-, kruiden- en rooibosthee. Thee heeft zo zijn eigen publiek.“

 

“Mensen die het wel prettig vinden als er zo nu en dan een praatje wordt gemaakt”
 

 

Wat was de impact van coronapandemie over de afgelopen 2 jaar?

“Uiteindelijk heeft het goed uitgewerkt. Doordat mensen door corona gedwongen werden om thuis te werken, kreeg het kopje koffie of thee meer aandacht. De vraag naar kwalitatief goede koffie en thee nam daardoor toe. Daardoor zijn er meer koffiemachines verkocht de afgelopen twee jaar. Het horecadeel had er veel last van. Afgezien van de coffee-to-go, bleef het terras dicht met uitzondering van de zomerperiode.”

Hoe zou je je klantenkring willen typeren?

“We hebben een hele trouwe, loyale klantenschare, waar ik heel blij mee en dankbaar voor ben. Het zijn de mensen die van de betere koffie en thee houden. Mensen die het wel prettig vinden als er zo nu en dan een praatje wordt gemaakt. De persoonlijke aandacht. De kring groeit nog steeds. Je ziet aan de bovenkant mensen ouder worden, en helaas vallen er daar soms mensen af. Aan de onderkant is er weer nieuwe aanwas. Je merkt dat jongeren steeds meer aandacht hebben voor kwaliteit en komen voor een machine met de koffiebonen.”

 

“Om te ontspannen probeer ik twee keer in de week hard te lopen, gewoon buiten zo’n rondje van 10 kilometer. Goed voor de conditie en om het hoofd leeg te maken.”

 

Een eigen zaak draai je niet op een 9 tot 5 mentaliteit. Hoeveel tijd steek je in de zaak en hoe verhoudt zich dat tot je privé tijd?

“Ik steek er natuurlijk heel veel tijd in. Gelukkig heb ik veel bedrijven die bij mij koffiebonen afnemen. In de beginjaren heel veel acquisitie gedaan, de laatste 2 jaar wat minder omdat bedrijven gesloten waren door corona, veel thuiswerkers waardoor er minder vraag was. ’s Morgens ga ik langs de bedrijven om de bonen af te leveren en ’s avonds ga ik naar de particuliere klant. Als mensen een machine bij me kopen dan ga ik daar ’s avonds naar toe. Ik sluit nu de tent om 5 uur, ik ruim de rommel op en ga ik om half 6 naar huis om te eten om daarna rond half 8 een machine af te leveren en te installeren bij een klant. Dat kost ongeveer een uur per klant. Vorige week was het bijvoorbeeld elke avond raak. Daarnaast nog je administratieve werkzaamheden. Op zich gaan daar aardig wat uurtjes inzitten. De eerste jaren hielpen onze drie kinderen en schoonzoon ook allemaal mee, die vonden dat heel erg leuk. Privé gaat het algauw over de zaak, Als het te gortig wordt dan trekt mijn vrouw me wel aan mijn jasje. Er bestaan nog andere dingen naast de zaak.”

Wat doe je om je te ontspannen?

“Afgelopen najaar hebben we een camper gekocht. Zodra het weer het toe laat gaan we daar mee weg. Niet alleen met de vakanties maar ook gewoon weekendjes. Ik moet dan wel bezetting hebben voor winkel en terras. Ik heb gelukkig één medewerkster (topper!) die al twee en halfjaar bij me is die dat opvangt. Maar ik moet er wel iemand bij hebben nu het allemaal weer gaat draaien na corona. Het is overigens niet eenvoudig om goed personeel te vinden. Je wilt toch iemand hebben die zo omgaat met je klanten als jezelf gewend bent om te doen. Om te ontspannen probeer ik twee keer in de week hard te lopen, gewoon buiten zo’n rondje van 10 kilometer. Goed voor de conditie en om het hoofd leeg te maken.”

Wat heb je de afgelopen 10 jaar zien veranderen in de branche?

“Je ziet dat er nieuwe producten bijkomen. De ontwikkeling van de machines gaat sowieso door, worden steeds beter en kunnen steeds meer. Bij de koffie is er de ‘flat white’, uit Nieuw-Zeeland, bijgekomen. Sinds zo’n jaar of 4 heeft haver- en sojamelk zijn intrede gedaan. De aandacht voor betere koffie neemt nog steeds toe. Het vak blijft in beweging.”

Loopt het terras al weer een beetje nu het weer kan en mag?

“Nee, nog niet echt. Het is nog te koud en er kan nog weinig. Binnenkort wordt trouwens het hele plein door de gemeente opnieuw ingericht. Voetgangersgebied wordt vergroot, asfalt wordt vervangen door klinkers en de toegangspaal wordt naar achteren verplaatst. We hebben aangegeven dat het wel voor het terrasseizoen klaar moet zijn. Uiterlijk half april.”

Hoe ziet Kaldi er over 5 jaar uit?

“Ik wou dat ik zover in de toekomst kon kijken. We zijn een sterk merk met een sterke formule. Een goede mix van horeca en retail. Een nog steeds groeiende belangstelling van de consument voor een kwalitatief goed aanbod biedt zeker ruimte voor een solide, positieve toekomst.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten
Elke maandag ons nieuws in de mail?