In Beeld: Sascha de Wilde van Wijnkoperij Henri Bloem

Zaterdag 30 april 2022

Door Ben Eggermont

Aan de Asselsestraat nummer 52 bestiert Sascha de Wilde al heel wat jaren de Wijnkoperij Henri Bloem. Met haar medewerkers heeft zij hier inmiddels een goede naam verworven. Al meer dan 25 jaar een begrip in Apeldoorn.

Wijn is een delicaat product.  Hoe heb je je kennis over wijnen verkregen?

“Door mijn vader. Mijn vader is al vanaf zijn twintigste een fervent wijnliefhebber. Hij is deze zaak 27 jaar geleden begonnen. Hij was 49 en heeft er toch voor gekozen een eigen zaak te beginnen. Ik woonde boven de winkel en bleef maar zeuren of ik ook in de zaak mocht komen. Uiteindelijk zei hij: ‘Ja, de tijd is er rijp voor’. In 2005 heb ik mijn baan opgezegd en ben ik begonnen met de wijnacademie in Maarn, de vooropleidingen had ik al gedaan. In 2007 mijn vinoloog diploma behaald.”

Dan komt de praktijk. Daarin heb ik heel veel van mijn vader geleerd. Het meeste leer je van het proeven van de wijnen

 

Dan ben je vinoloog, en dan?

“Dan komt de praktijk. Daarin heb ik heel veel van mijn vader geleerd. Het meeste leer je van het proeven van de wijnen. Overal mee naar proeverijen, bezoeken van beurzen en de boeren zelf ontmoeten. Naar hen luisteren voor het verhaal achter de wijn. Op die manier vergaar je dus heel veel kennis. Het houdt nooit op met bijleren, naast de klassieke wijnlanden zijn er de nieuwe bijgekomen zoals Australië, Argentinië en Chili.”

Over Sascha:

Geboren: 26 juni 1971
Ouders: Fique en Willy de Wilde
Broers-zussen: 1 zus, Minouche de Wilde
Verliefd, verloofd, getrouwd: getrouws met Marco
Meest trots op: op onze dochter Indira
Raakt geïnspireerd door: muziek, lezen en het italiaanse leven
Hekel aan: mensen die het alleen over zichzelf hebben
Is gek op: kaarsjes, muziek en gezelligheid thuis
Welk boek ligt er op je nachtkastje: Harlan Coben
Waar  mogen ze je ’s nachts voor wakker maken: Champagne

 

Je bent  je ook ‘gewoon’ ondernemer. Hoe ben je begonnen en gegroeid in het ondernemerschap?

“Ik ben er inderdaad wat later ingestapt, maar het ondernemen zit gewoon in je bloed. De ondernemerseigenschappen heb je eigenlijk al meegekregen. Mijn opa en oma hebben altijd een eigen drukkerij gehad hier in Apeldoorn. Het zit dus min of meer in de genen. Mijn man Marco komt ook uit een ondernemersfamilie. Ik heb de Middelbare Detailhandelsschool gedaan, een mooie basis opleiding. In die tijd een populair voor iedereen die de handel in wilde.”

 

We importeren alle wijnen zelf. We handelen rechtstreeks met de wijnboeren

 

Hoe bepaal je nu je wijnkeuze uit een haast oneindig aanbod van wijnen?

“Dat groeit in de loop van de jaren. Ik weet nog wel toen we begonnen de keuze in ieder geval nog veel kleiner was. Het aanbod is veel groter geworden met de komst van de nieuwe wijnlanden. De vraag is ook sterk toegenomen met onder andere biologische en bio-dynamische wijnen. Wat voor ons heel belangrijk is, is de juiste prijs/kwaliteit verhouding. Soms denk je ik heb een hiaat, een wijn regio die nog ontbreekt. Dan gaan we naar beurzen en proeverijen en als iets bij zit dan bestellen we dat. We importeren alle wijnen zelf. We handelen rechtstreeks met de wijnboeren. Zo ontdek je weer andere wijnen die de wijnboer eerder niet had. Doordat het klimaat in noordelijke richting verschuift komen er ook meer Nederlandse wijnen. Zo bouw je je netwerk van boeren steeds verder uit.”

Maar ook de gewone liefhebber weet de weg naar de zaak te vinden

 

Uiteindelijk doe je het voor je klanten. Hoe zou je je klantenkring willen typeren?

“Ik merk wel dat het in de loop der jaren enorm is verjongd. Toen ik samen met mijn vader de winkel deed was het nog echt de oudere generatie. Nu begint onze klantenkring vanaf 20. Het gedrag is enorm veranderd. De kinderen hebben het geleerd van hun ouders. De horeca speelt daarin ook een belangrijke rol. Er komen ook vaak sommeliers. Maar ook de gewone liefhebber weet de weg naar de zaak te vinden. Een enorme diversiteit, van jong tot oud. Daar houden we juist van. Een wijnspeciaalzaak heeft toch een hogere drempel en zal wel duur zijn. Maar dat is juist helemaal niet zo, wat onze meest verkochte wijnen liggen tussen de 5 en 9 euro. We werken daarom ook samen met veel lokale ondernemers. Onze wijnen liggen ook bij de Albert Heijn aan de Schapendoesweg. We hebben daar een heel vak met wijnen. Daar komen klanten die normaal gesproken niet bij ons komen, maar zien wel: ‘He, die wijnen zijn toch niet helemaal zo duur’ en zo de weg naar ons kunnen vinden. Daarnaast doen we ook veel met de horeca.”

Heb je nog voorkeuren voor wijnlanden?

“Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Italië en dan met name Noord-Italië, Oostenrijk en Duitsland. De druivensoort, de bodem en het klimaat zijn de bepalende factoren voor de smaak. En wijnen uit de Bourgonge. De laatste jaren merk ik wel een toegenomen vraag uit de Zuid-Italiaanse regio Puglia, toegankelijke, niet al te moeilijke wijnen.”

We geven wijn cursussen. Twee keer per jaar geven de proeverijen in de City-lounge

 

Waarmee trek je je klanten nog meer?

“We geven wijn cursussen. Twee keer per jaar geven de proeverijen in de City-lounge, een voor- en najaarsproeverij. Daar staan dan zo’n 110 wijnen open. Er zijn dan zo’n 5/6 wijnboeren aanwezig. Er komen dan zo’n 500 bezoekers. Op vrijdag- en zaterdagmiddag hebben we ook altijd wat wijnen openstaan achterin de winkel. Afgelopen zaterdag hadden we een wijnboer uit Zuid-Frankrijk over dat zorgt ook voor een stukje beleving. We hebben ook een webshop waar mensen de wijnen kunnen bestellen. In de corona periode wat dat echt een uitkomst.”

Wat zijn voor jou de criteria waarop je bepaalt of je een wijn al dan niet in je assortiment opneemt?

“Wat ik al eerder zei, is de prijs/kwaliteit verhouding heel belangrijk. De vraag van de klant speelt daarin uiteraard ook een rol zoals met de Puglia wijnen uit Italië. Dan ga je op zoek naar dat soort wijnen, maar altijd met een goede prijs/kwaliteit.”

Waar ligt het zwaartepunt van je verkopen? Geldt hier ook de 80/20  regel?

“Ja klopt, dat geldt hier ook. Qua prijs ligt dat zoals gezegd tussen de 5 en 9 euro. Toch neemt de vraag naar luxere toe, niet meer alleen voor oud en nieuw en de kerstdagen, maar gewoon het hele jaar door. Ook de sterke drank en de grappa’s uit Italië doen het goed, maar zijn wel een niche in ons aanbod.”

Wat zijn voor jou de mooiste dingen in dit vak?

“Proeven, wijn ontdekken. Het verhaal vertellen aan de klant en ze enthousiast maken. Ik geef ook graag wijn spijs adviezen, zoals ni in het aspergeseizoen. Het advies geven zodat beiden elkaar versterken.”

Ik houd heel erg van lezen, een beetje Netflixen, lekker in de tuin werken of fietsen, wandelen, lekker ontspannen

 

Hoe zijn voor jou de afgelopen 2 corona jaren verlopen. Wat was da impact op jezelf en op het bedrijf?

“We zijn er best redelijk doorheen gekomen Het was een hele rare tijd, maximaal 3 klanten in de winkel. Je kon ze niets laten proeven, veel liep via de webshop, je leek soms wel een postorderbedrijf. Wat we enorm hebben gemist zijn bezoeken aan en de ontmoetingen met onze wijnboeren. Het is heel fijn dat dat nu weer kan.”

Hoe weet je je schaarse tijd te verdelen tussen werk en privé, hoe bewaar je daarin de balans?

“Kan ik kort over zijn, ik heb geen balans. Ik moet wel eerlijk zeggen, we hebben een dochter en ben wel heel blij dat je daardoor wel een balans kunt vinden. Als je geen kinderen thuis had, dender je gewoon door. Zij houdt ons bij de les. Daar vind ik mijn balans.”

Wat doe je om jezelf eens lekker te ontspannen?

“Ik houd heel erg van lezen, een beetje Netflixen, lekker in de tuin werken of fietsen, wandelen, lekker ontspannen. Beetje mediteren. Ik heb dat overigens wel moeten leren. Niet doordenderen.”

Hoe ziet de toekomst van Wijnkoperij Henri Bloem uit?

“Er zijn 19 Henri Bloemzaken via de soft franchise formule, alle maal volledig zelfstandige ondernemers. WE delen de kosten voor de webshop, we hebben dezelfde tasjes, gebruiken hetzelfde cadeaupapier, dat soort dingen. De wijninkoop. 1 keer in de 2 maanden een grote proeverij  hier in ons proeflokaal. Alle collega’s komen dan hierheen. Zo’n 40/50 wijnen openstaan om door te proeven en aan de hand daarvan besluiten we over inkoop. Ëen van ons voert dan de prijsonderhandelingen. We zijn vorig jaar door Perswijn uitgeroepen tot beste importeur van Nederland, dat is toch weer een mooie opsteker. Daarnaast doen we ook nog onze eigen import uit Duitsland en Oostenrijk.”

Wat zijn de persoonlijke ambities van Sascha voor de komende 5 jaar?

“Italië is echt ons vakantieland en bij alle wijnwinkeltjes kun je daar ook altijd een glaswijn drinken. Zo’n 3-4 jaar geleden was dat in Apeldoorn ook toegestaan, een soort blurring effect tussen de verschillende soorten retailers. Een glaasje drinken bij een kledingzaak. Wij deden daar in het weekend ook aan mee, speciale zaken daarvoor aangeschaft. Dat wil ik dus nog steeds. We hebben nog geen toestemming gekregen om dat weer op te pakken nu corona achter ons ligt. Gewoon groeien zoals het nu gaat, het gaat hartstikke goed of nog eens een hele mooie wijnbar beginnen, lijkt me ook heel leuk. En over 10 jaar in Italië wonen.”

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!