Mannen in de mode: Edwin de Jong

Zaterdag 17 december 2016

Door Ben Eggermont

In de Korenstraat vind je sinds kort op nummer 8 Jones & Jones, de herenmodezaak van Edwin de Jong. Na jaren gevestigd te zijn in de Oranjerie, voelt hij zich in hét Apeldoornse modestraatje al helemaal thuis.

Zit je al lang in de modebranche en wat heb je allemaal gedaan voor je deze zaak bent begonnen?
,,Ik ben afgestudeerd personeelsmanager. Naast mijn studie heb ik altijd in de herenmode gewerkt. Eerst vijf jaar bij Kreymborg, daarna ook vijf jaar bij Setpoint. Een uitstapje gemaakt naar Piet Zomers, ook vijf jaar en weer terug naar Setpoint. Er kwam een nieuwe eigenaar die niets zou veranderen en vervolgens ging hij alles veranderen. Dat was voor mij het moment om serieus te denken aan een eigen zaak. En zo ben ik terechtgekomen bij Jones & Jones als franchisenemer. Toen ik instapte waren er drie winkels en nu zijn dat er 14.”

Waar komt Jones & Jones eigenlijk vandaan?
,,De keten is opgezet door twee heren die ooit de HIJ en ZIJ hebben opgericht. Nadat ze deze hadden verkocht, vonden ze de herenmode nog zo geweldig, dat ze Jones & Jones zijn gestart, met een zomaar verzonnen naam. Hun bedrijfsleider die later de winkel in Utrecht overnam is nu de franchisegever die de zaak verder heeft uitgebouwd, bijna 25 jaar geleden.”

Hoe lang bestaan jullie al in Apeldoorn en wat is jullie geschiedenis?
,,Ik zit hier volgend jaar augustus 10 jaar. Ik had een advertentie de krant gevonden en daar stond ondernemer gezocht. Toen heb ik die meneer gebeld en gevraagd: wat zoekt u nu, een bedrijfsleider of iemand die de winkel overneemt. Toen kreeg ik de wedervraag: wat wil jij en toen heb ik gezegd na 14 jaar Setpoint en vijf jaar Piet Zomers wil ik voor mezelf  beginnen. Hij zei: dan gaan we het daar over hebben. En zo heb ik de winkel in de Oranjerie van hem overgenomen.”

Hoe kom je aan je collectie, bepaalt Jones & Jones dat of heb ja daar nog invloed op?
,, We gaan met meerdere naar de beurs, zodat we alle wensen en opmerkingen van de klanten kunnen bespreken en de franchisegever deze mee kan nemen in de inkoop. Dat zijn elke keer andere collega’s uit het land. Elk halfjaar naar Berlijn, daar is de Modeweek, dan lopen we drie dagen de beurs over. Er zijn er meer, maar de Panorama is op dit moment het meest ‘hot’. We gaan ook altijd naar de Amsterdam Fashion week. Op de beurs halen we eigenlijk alleen onze inspiratie. In de zin van: waar gaat het naar toe in de toekomst. We zien de verschillende merken naast elkaar, en we stemmen ze onderling op elkaar af op onze kleurthema’s. We zijn een winkel die van kleur houden.”

Wat zijn de moeilijkste problemen in dit vak?
,,Iets wat je echt niet kunt beïnvloeden zijn de maten. Welke maten koop je in? Het ene jaar heb je veel XXXL nodig en denk je weleens moeten we ook geen XXXXL, een andere keer blijven de XXXL liggen en had ik niet meer S-jes moeten hebben. Onvoorspelbaar, net zoals het klimaat, strenge of kwakkelwinters, lange en korte zomers. Elke keer maar weer de gok.”

Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven die jouw zaak weet te vinden?
,,We hebben duidelijk een heer die van mooie dingen houdt. Het mag ook wel wat langer goed blijven. Een goede kwaliteit is belangrijk, maar hij wil er ook weer niet de hoofdprijs voor betalen, het moet ook weer niet te duur zijn. Dit is ook de meest gehoorde klacht: de kleding gaat te lang mee. Ogenschijnlijk tegenstrijdig maar het is wel wat onze klant vraagt. Leeftijd is heel lastig, we hebben hier heren van 80 jaar die nog steeds een borstzakje willen in een overhemd en een royalere pasvorm en met name casual. De jongeren, begin 30, gaan meer voor gekleed, de kostuums en de colberts met een mooi dress-shirt van bijvoorbeeld A fish named Fred met een mooie jeans van Pierre Cardin.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor jouw zaak? Lust of last?
,,We hebben een website, we hebben Facebook voor Jones & Jones maar ik heb ook een persoonlijke Facebook pagina. We hebben anderhalf jaar een webshop gehad, maar daar zijn we mee gestopt. Onze klant vond het heel mooi als etalage, er werd veelvuldig op gekeken. Maar onze klant roept: ik wil het passen, ik wil het voelen. Hij wil nog steeds de hulp die hij in de winkel gewend is.”

Wat maakt jouw/jullie zaak nu juist speciaal? Waar komen de klanten voor als je dat vergelijkt met anderen?
,,Wat ik nog niet heb genoemd is het meest belangrijke in de winkel en dat is mijn collega en ik. Wij maken het verschil. In principe kun je de kleding die wij verkopen bij Jones & Jones, als je even gaat zoeken, overal kopen. Wat maakt nu dat ze het bij ons kopen? Dat zijn wij. We hebben een goede band met onze klanten en weten op een gegeven moment wat hij wil en niet wil.”

Hoeveel uur werk je in de week en hoe bewaar de balans tussen werk en privé?
,,Ik probeer twee dagen vrij te zijn omdat ik dan mijn kinderen opvang. Maar als zij op school zitten ben ik toch nog vaak aan het werk. Wil je allemaal in orde hebben ben je toch wel 60 tot 70 uur in de weer. Ik probeer voldoende aandacht aan de kinderen te geven. Als ze thuis zijn ben ik er ook. Ik ben in principe elke avond thuis. De twee koopzondagen verdelen we ondeling.”

Doe je ook nog dingen naast je werk waar je vrolijk van wordt?
,,We doen met elkaar heel veel leuke dingen. De oudste vindt het ook leuk om samen het bos in te gaan. We hebben de museumjaarkaart en maken daar regelmatig gebruik van en dat vinden ze allebei heel erg leuk.”

Doe je het in je eentje?
,,Het eerste jaar heb ik praktisch alleen gedaan, daarna is Ineke erbij gekomen, zij heeft altijd bij de Houtbrox gewerkt, dus had de kennis wel in huis. En we hebben het samen flink uitgebouwd. Toe nu toe redden we het met z’n tweeën.”

Heb je de afgelopen jaren nog last gehad van de crisis en hoe heb je je daartegen kunnen wapenen?
,,Eigenlijk heb ik de crisis niet echt ervaren, alleen merkte je dat in die tijd de Oranjerie wel achteruit ging en daardoor werd het bij ons ook iets minder. Daarom zijn we ook verhuisd. Alles klopt nu weer, de collectie, de mensen, wij dus en de locatie zijn in balans.”

Staan op korte termijn nog plannen op stapel die je nog wilt uitvoeren?
,,Op korte termijn niet, tot halverwege volgend jaar hebben we nog de Outlet in de Oranjerie. Ik had nog een winkel geopend in Zutphen, dat is me heel goed bevallen. Alleen kwam de verhuizing eerder dan de bedoeling was, en samen met de Outlet werd het toch een beetje teveel. Dus heb ik die na een jaar weer afgestoten. De man die daar de bedrijfsvoering deed heeft de zaak overgenomen en is nu ook een Jones & Jones franchisenemer.”

Tot slot, hoe ziet de zaak er over 5 jaar uit?
,,Meer Jones & Jones winkels. Ik heb al een leuk pand gezien in Deventer en Zwolle is ook een hele mooie stad. We willen groeien.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over mannen in de mode

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!