Mannen in de mode: Gerard van der Wal

Zaterdag 19 november 2016

Door Ben Eggermont

Aan de Eglantier nummer 118 en 121 in de Maten vind je de modezaak Shoeby Apeldoorn Eglantier. Gerard van der Wal runt hier met zijn vrouw Monique sinds 2007 als zelfstandig ondernemer zijn zaak.

Hoelang zit je al in de modebranche en wat heb je alzo gedaan?
,,Ik zit al, kan wel bijna zeggen, mijn hele leven in de modebranche. Ik heb alleen wel voor het grootste gedeelte aan de andere kant van de toonbank gestaan als vertegenwoordiger. Ik heb in de dameslingerie gezeten, de badmode, damesmode, kindermode altijd als vertegenwoordiger langs de weg. Het is een iets andere tak van sport.”

Hoelang zitten jullie nu in deze zaak en wanneer begon dat?
,,Deze winkel bestaat al twintig jaar. Monique en ik hebben de zaak in maart 2007 overgenomen.’’

Hoe kom je aan je collectie, bepaalt Shoeby dat of heb ja daar nog invloed op?
,,De collectie wordt voor het grootste deel bepaald door Shoeby, maar dat wil niet zeggen dat je geen invloed hebt. Elke winkel heeft zijn eigen sfeer en karakter. Brabant is anders dan Groningen Je kunt tot op zekere hoogte invloed hebben op de merken die je wilt hebben of dingetjes die er je graag bij zou zien. Er is voor 80 procent een basiscollectie. Er moet ook herkenbaarheid zijn. In die zin dat als je in Amsterdam naar binnen loopt de winkel grote overeenkomsten vertoont met de winkel in Apeldoorn.”

Kan je nog op andere manieren invloed hebben?
,,Jazeker, we hebben binnen de organisatie ook inkoopcommissies waar je invloed kunt uitoefenen. Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Meerdere keren per jaar komen we als organisatie bij elkaar om zaken door te nemen en je hebt ook als ondernemer je franchise-coach waar je mee kunt sparren. En je hebt altijd nog je collega-ondernemers waar je mee kunt overleggen.”

Wat zijn de moeilijkste problemen in dit vak?
,,Ja, dat is een goeie vraag. (Na geruime stilte) Dat zijn toch wel je mensen aansturen op dezelfde manier zoals jij vindt dat een winkel moet draaien. Klinkt afgezaagd, maar ik zie niet zoveel problemen. Met het personeel kan ik me onderscheiden van de andere winkels. Een juiste mix van mensen, daar gaat het om. Daarnaast is het belangrijk hoe je omgaat met de pieken en dalen in de seizoenen en je inkoopbeleid.”

Hoe zou je jouw klantenkring willen omschrijven?
,,Als je naar leeftijd kijkt ligt het gemiddelde leeftijd boven de veertig. Hoofdzakelijk dames die voor tachtig procent in de Maten wonen. Soms  vergelijk ik mezelf wel eens met een dorpswinkel. We kennen de klanten veelal bij naam, waar ze wonen, wat ze vorige week gekocht hebben. Soms komen klanten ook gewoon voor een praatje of en kopje koffie.”

Waar ligt nu het zwaartepunt als het om de kleding gaat?
,,De damescollectie is het grootste qua omzet, los daarvan is de kinderkleding en zeker ook de herenkleding ook voor een groot deel door de dames wordt gekocht. Er zijn maar weinig manen die het leuk vinden om te winkelen. Dat is meer uit noodzaak.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor je zaak?
,,Ik doe er te weinig aan. Shoeby is daar zelf heel actief in met hun FB-pagina en hun marketing en sinds kort de Shoeby app. Ik heb een lokale FB-pagina en gebruik de lokale media, maar te weinig. Los daarvan doen we twee keer per jaar een fotoshoot met kinderen. Er komen dan zo’n 75 kinderen en we werken dan samen met Ami-kappers. Angela Stouten doet de fotografie en als we dat op FB zetten dat is geweldig.”

Wat maakt jullie zaak nu juist speciaal? Waar komen de klanten voor als je dat vergelijkt met anderen?
,,We zijn en team. Dankzij ons sociale vermogen weten wie onze klanten zijn. We hebben oog hebben voor de kleine dingetjes. Dat maakt ons denk ik anders dan de gemiddelde winkel in de stad.”

Hoeveel uur werk je in de week en hoe bewaar de balans tussen werk en privé?
,,Je bent minimaal 5 tot 6 dagen aanwezig, Afhankelijk van de seizoenen is dat de ene keer meer dan de andere keer. Omdat je het als stel doet ben je er thuis ook wel vaak mee bezig. Als ondernemer denk je niet uren.”

Doe je ook nog dingen naast je werk waar je vrolijk van wordt?
,,Ik mag heel graag fotograferen. Ik help ook mee met het organiseren van het fotografencafé in ACEC met alle bekende fotografen. Het is een heerlijke hobby. Ik ik hang dat ding op mijn buik en ik zie wel. Straatfotografie en urbex-fotografie (oude gebouwen, red) heeft mijn interesse. Monique schildert, maar veel en veel te weinig.”

Wat zijn de kwaliteiten die je verwacht van je personeel?
,,We doen het samen met een heel fijn stel medewerkers. Als als we er allemaal zijn, zijn we met zijn negenen, waarvan Ilona al 8 jaar bij ons is. Ze is onze linker- en rechterhand en denkt met ons mee.”

Heb je de afgelopen jaren nog last gehad van de crisis en hoe heb je je daartegen kunnen wapenen?
,,Jazeker. Ttoen we begonnen liep het harstikke goed, stijgende omzetten met 2010 als topjaar. Daarna sloeg de crisis toe. Door goed met elkaar samen te werken en te planen zijn we doorheen gekomen. We hebben ons kunnen handhaven en sinds 2014 weer langzaam de weg omhoog teruggevonden. Afgelopen kwartaal was het beste ooit. ”

Tot slot, hoe ziet de zaak er over 5 jaar uit, waar staan jullie dan?
,,Niet zoveel anders dan nu denk ik. Wel meer invloed van sociale media en online verkopen.’’

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over mannen in de mode

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?