Mannen in de mode: Theo van Middelkoop

Zaterdag 3 december 2016

Door Ben Eggermont

Op het adres Beekstraat 6, vlak naast de achteruitgang van de voormalige V&D, vind je de trendy modezaak De Hangar van Theo van Middelkoop. Hij zwaait hier al zo’n 20 jaar de scepter over zijn winkel.

Zit je al lang in de modebranche en wat heb je gedaan voor je deze zaak bent begonnen?
,,Eerst één jaar in de woninginrichting gezeten en nu al 45 jaar in de mode, ik vind kleding leuk. Ruim 20 jaar als ondernemer, daarvoor bij verschillende bazen. Ik werkte onder meer voor de jeansfabrikant Big John uit Japan en toen die zich van het ene op het andere moment terugtrok uit de Europese markt, ben ik voor mezelf begonnen.”

Hoe lang bestaan jullie al in Apeldoorn en wat is jullie geschiedenis?
,,We hebben hier altijd gezeten, deze winkel bestaat nu ruim 20 jaar. In 2000 kwam daar ‘De Kathedraal’ aan het begin van de Brinklaan bij met een geheel eigen collectie en eigen publiek, maar die heb ik in 2012 afgestoten. De collecties van De Hangar en de Kathedraal zijn toen samengevoegd.’’

Hoe kom je aan je collectie?
,,We bepalen alles zelf. Daar moet ik zeker voor op pad, veel reizen. De laatste tijd niet meer zo ver, tegenwoordig zoek ik het meer in Antwerpen, een belangrijk centrum voor mode en textiel. Ik heb zowel heren- als dameskleding, 70% is herenkleding.  Onze core business is broeken. We hebben de wat exclusievere merken zoals Diesel, Edwin en Denham. Kuyich, een Nederlands merk, is daarvan ook een goed voorbeeld. De broeken worden verantwoord geproduceerd van organische katoen. Dat spreekt mij aan. En daarnaast alles wat we zelf mooi vinden. Bovendien is het, veel kijken en veel praten, ook met collega-ondernemers.’’

Wat zijn de grootste problemen in dit vak?
,,De moeilijkheden waar je op dit moment mee te maken hebt is het ontbreken van de rek in je budgetten. Je moet heel scherp inkopen met een boodschappenbriefje. Teveel voorraad is killing.”

Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven die je zaak weet te vinden?
,,Die is heel gevarieerd, dat heeft ook te maken met ons aanbod. Wel hebben we zo’n 6, 7 jaar geleden de leeftijdsgroep van 12 tot 16 verlaten. We zijn doorgegroeid naar een volwassener publiek, de 25- tot 40 jarigen. Maar ook de vijftigers die wat jonger van geest zijn, komen hier.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor je zaak. Lust of last?
,,Sociale media, daar doen we heel veel mee. We breiden het nu ook uit met Instagram, maar we hebben geen webshop. Zolang de retourzendingen rond de 60 procent liggen, begin ik er niet aan. Als dat in de buurt van de 20 komt,  ga ik er weer eens over nadenken.”

Wat maakt jouw/jullie zaak nu juist speciaal?  Waar komen de klanten voor als je dat vergelijkt met anderen?
,,Het regelmatig wisselende aanbod en we zijn een echte bedieningswinkel. We hebben een aantal design labels zoals C.P. Company en we zijn op dit moment druk bezig met Strellson, een Zwitsers merk,  met de juiste prijs / kwaliteitsverhouding. Ze maken fantastische producten. Daar gaan we in onze klantengroep weer een goed merk van maken. Een kleine groep mensen komt speciaal voor de verantwoorde merken, de rest heeft daar niet zo’n boodschap aan.”

Hoeveel uur werk je in de week?
,,Dat is toch wel zo’n 60 tot 65 uur. En dat al gedurende de afgelopen 20 jaar.”

Doe je ook nog dingen naast je werk waar je vrolijk van wordt?
,,Ik heb dinsdag altijd mijn opa-dag, dat is wel een feestje. Ik heb vier kleinzonen in de leeftijd van 4 tot en met 6, maar ze komen meestal niet allemaal tegelijk. Ik bezoek graag concerten, heel divers, jazz, blues en dergelijke. Ik ben en muziekfanaat. Daarnaast houd ik ook van koken.”

Doe je de zaak in je eentje?
,,We hebben een team van vier mensen: Jerre, Rinaida en Luc en ikzelf.  Zij werken al heel lang voor mij. Ze hebben zo hun eigen klanten die speciaal door hen geholpen willen worden.”

Heb je de afgelopen jaren nog last gehad van de crisis en hoe heb je je daartegen kunnen wapenen?
,,De echte crisis kwam in 2010. Omzetten liepen terug. De grote jongens proberen het met grote kortingen op te lossen, maar voor een eenling is dat wel lastig. Ook de bouw van de ondergrondse parkeergarage aan het Brinkpark speelde ons parten. Over de gemeentelijke plannen voor  ontwikkeling van de Marktstraat wordt ook al 20 jaar gepraat.’’

Staan op korte termijn nog plannen op stapel die je nog wilt uitvoeren?
,,Verbouwen zijn we niet van plan. De plannen zitten meer in het permanent blijven veranderen en vernieuwen van het assortiment. Zo hebben we bijvoorbeeld afscheid genomen van het merk G-Star en dat vullen we dan op met underground merken.”

Tot slot, hoe ziet de zaak er over 5 jaar uit?
,,Ik verwacht dat er tussen nu en anderhalf jaar een grote groep mensen zal opstaan die het internet niks vinden. Die die willen gewoon goed geholpen worden, de sfeer proeven en een goed advies hebben. Die willen verrast worden met nieuwe dingen. We willen een belevingswinkel blijven.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over mannen in de mode

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!