Mannen in de mode: Joop Beermann

Zaterdag 22 oktober 2016

Door Ben Eggermont

Aan de Deventerstraat nummer 11, naast Salon 1813 en schuin tegenover het voormalige postkantoor vind je Modehuis Beermann. Hier bestiert Joop Beermann sinds 1989 met zijn medewerkers het al 94 jaar oude familiebedrijf.

Wat heb je allemaal gedaan voor je in de zaak bent begonnen?
,,Ik vond de zaak helemaal niks, mijn ideaal was absoluut niet in de zaak gaan. Na de HAVO ging ik naar de HEAO in Zwolle, het eerste jaar ging mis en moest ik wat anders. Met een vriend samen naar de Textielschool in Enschede de managementopleiding gevolgd, daarna wilde ik nog steeds niet in de zaak. Ik heb toen zeven jaar in Duitsland gewerkt bij verschillende werkgevers. De laatste, Heineman, vroeg mij manager te worden voor de totale inkoop. Met dat verhaal kwam ik thuis en mijn vader zegt: ‘ik ga stoppen, wil jij het niet overnemen’?. Ik heb toen aan mijn vader gevraagd of hij een jaar de boekhouding wilde doen zodat ik daar niet naar om hoefde te kijken en mijn moeder vroeg ik mee op inkoop. En zo ben ik er eigenlijk ingerold.’’

Wat is jullie geschiedenis?
,,Mijn opa, die ook Joop heette, is in 1922 begonnen met knopen, garens en fournituren. Twee knechten met bakfietsen brachten het rond door Apeldoorn en omgeving, ook bij het Koninklijk Huis. Hij kreeg meteen de crisisjaren over zich heen, de tijd van de oorlog is natuurlijk heel moeilijk geweest. Na de oorlog, toen mijn vader erin kwam, is hij begonnen met rokjes en bloesjes. Hij had een postorderbedrijf bedacht. De mensen bestelden en dat werd dan bezorgd. Ze waren ook nog specialist voor bruidsmode. Ze werkten met onder andere de bloemenzaak ‘De Eeuwige Lente’, de juwelier Fabery de Jong en het taxibedrijf Gerritsen en brachten zo alles samen onder één dak. En zo is het langzamerhand uitgegroeid tot de damesmodezaak van nu”.

Hoe kom je aan je collectie?
,,Het begint al heel vroeg, we zijn ons nu al aan het oriënteren op winter 2017. De zomer 2017 is al ingekocht. Soms gaan we naar stoffenbeurzen om te kijken wat de vernieuwingen zijn in de stoffen. Maar we gaan met name naar de grote beurzen in Duitsland, zoals Berlijn en Düsseldorf. Incidenteel gaan we naar Milaan. Daar zijn al onze leveranciers die hun nieuwe collectie laten zien. Je leest je vaktijdschriften, je speurt op internet en let op wat er in de wereld gebeurt. Alles heeft zijn weerslag op nieuwe modetrends. Daarna bepalen we onze budgetten en wat we willen inkopen. De daadwerkelijke inkoop gebeurt voornamelijk in Amsterdam in het Confectiecentrum. Daar zitten de vertegenwoordigers van de modemerken. De orders worden voor ons geproduceerd en op afspraak geleverd en betalen binnen 10 dagen.”

Wat zijn de moeilijkste problemen in dit vak?
,,Dat is toch wel de crisis van de afgelopen jaren geweest. Het teruggelopen consumentenvertrouwen. De consument die veel te besteden heeft, is veel voorzichtiger geworden. De echt heel dure artikelen, een jas van 1200, 1400 of 1600 euro, die vroeger makkelijk verkocht werden, gaan nu een heel stuk lastiger. De mensen letten er echt op waar ze hun geld aan besteden.”

Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven die je zaak weet te vinden?
,,Onze klantenkring was zo’n jaar of tien geleden 65-70 plus. Dat is echt drastisch aan het veranderen, we kunnen nu echt een klant tussen de 40 en 50 plus prima bedienen. Daar is heel veel aan voorafgegaan, we hadden het stempel van een oubollige zaak en ook nog aan de prijs. Er is hard gewerkt om dat image kwijt te raken, dat is nog best wel lastig. De vrouw die nu 70 is kleedt zich compleet anders dan 10 jaar geleden. We hebben klantenpanels, die nodigen we uit en vragen wat ze er van vinden en wat ze missen. De klant is je belangrijkste informatiebron.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor je zaak. Lust of last?
,,We zijn 4 jaar geleden met een webshop begonnen als een van de eerste kleine zelfstandige modezaken. Ik werd door collega’s uitgelachen, met name omdat we het allemaal zelf gingen doen. De webshop is niet meer weg te denken. Niet alleen de verkoop door heel Nederland maar ook naar Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje. We zijn goed vindbaar en het is een actuele etalage, wat je ziet is er ook. Ik geloof heilig in de combinatie van ‘the bricks and the clicks’. Daarnaast zijn we ook actief op Facebook, zo’n 1100 echte ‘likes’ en het groeit nog iedere dag.”

Wat maakt jouw/jullie zaak nu juist speciaal, waar komen de klanten voor als je dat vergelijkt met anderen?
,,Mijn zus werkt ook in de zaak en is gewoon in loondienst bij mij. Ik denk dat onze zaak uniek is omdat we ‘Beermann’en zijn. Het familie-gevoel uitstralen waarin het personeel ook een hele grote ’Beermann’-factor is. Dat maakt het bedrijf tot een succes en dat we het met elkaar doen, en uiteraard onze klanten. We hebben een sticker in de paskamer hangen daar staat op ruilen met een groen vinkje, tegoedbon een rood kruis, geld terug een groen vinkje, ook in de opruiming. Dat werkt.”

Doe je het in je eentje?
,,Mijn vrouw Caroline werkt op de achtergrond mee. Ze doet de hele webshop met alle fotografie en gaat ook met mij mee op inkoop; ze is een heel belangrijke factor. Ik zou de inkoop niet graag alleen willen doen. Verder heb ik een team van verkoopdames.”

Personeelskosten kunnen zwaar drukken, hoe ga je daarmee om?
,,Bezuinigen op je personeel vind ik de omgekeerde wereld. Bij ons willen de klanten geholpen worden, er moet sowieso genoeg personeel zijn om alle klanten te helpen. We zetten in op de kwaliteit van het personeel, bijna ieder halfjaar hebben we herhalingstraining, niet de verkooptechnieken, maar hoe zit een klant in elkaar. Het gaat erom dat de klant een eerlijk en goed advies krijgt. Ik zeg tegen mijn dames, ik heb liever dat een klant met niets de deur uitgaat en terugkomt dan dat een klant iets koopt en als ze naar de bridgeclub gaat van haar vriendinnen hoort: ‘Hoe hebben ze je dat kunnen verkopen?’.”

Staan er op korte termijn nog plannen op stapel?
,,Komende week hebben we de verwendagen, dinsdag lopen de mannequins die de collectie tonen, woensdag komt de hoofdstyliste van Roberto Sarto en donderdag komt schoonheidssalon Vitae. En volgend jaar bestaat de zaak 95 jaar en komt er een boek uit over de historie van het bedrijf.”

Over 2 maanden, van 16 tot en met 18 december, wordt het Glazen Huisje Apeldoorn weer geopend, hoe is dat eigenlijk gegaan?
,,Vier en half jaar geleden zat Ruud van den Bosch hier als uitbater van de Brasserie. We zaten voor op zijn terras een kopje koffie te drinken, het was in de zomer, en het was mooi weer. Toen vroeg Ruud of hij niet eens wat met mijn glazen huisje mocht doen. Ik zei: ‘Van mij mag alles, ik vind het prima, bedenk maar wat, met name als het voor een goed doel is’. Zo kwamen we op het idee van Serious Request en het Glazen Huisje Apeldoorn. Ruud had contact met RTV Apeldoorn en zo is het eigenlijk ontstaan.”

En over 5 jaar?
,,Dan bestaan we bijna 100 jaar en dat wordt dan in 2022 gevierd.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over mannen in de mode

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!