Mannen in de mode: Willem Timmer

Zaterdag 24 september 2016

Door Ben Eggermont

Na de ‘Vrouwen in de Horeca’ is het nu tijd voor de ‘Mannen in de Mode’. Een nieuwe wekelijkse serie over, inderdaad, mannen in de mode. Deze week deel 1.

Aan de Korenstraat nummer 132 is de herenmodezaak Tempelman Exclusive gevestigd. Sinds 1 januari 2010 is Willem Timmer de eigenaar van deze gerenommeerde modezaak, een vaste waarde in het winkelaanbod van de Korenstraat. Samen met zijn vaste medewerker Martijn Welvering.

Wat heb je allemaal gedaan voor je deze zaak bent begonnen?
,,Na mijn diensttijd in 1991 was ik op zoek naar werk, iets als vertegenwoordiger met auto van de zaak sprak me wel aan. Een vriend wees me er op dat ze bij Tempelman, toen aan het Leienplein nog een verkoper zochten. Ik dacht dat doe ik even voor tijdelijk en dan zie ik wel wat er van komt, maar ik had het zo naar mijn zin en ik ben eigenlijk altijd gebleven. Nu dus 25 jaar in de mode, 18 jaar als verkoper en nu al 6 jaar als zelfstandig ondernemer.”

Hoe ben je van verkoper gekomen tot zelfstandig ondernemer?
,,In 2009 werd ik door de familie Tempelman gevraagd of ik de zaak niet zou willen overnemen, waarna ik op 1 januari 2010 echt eigenaar ben geworden. Het jaar 2009 heb ik gebruikt om me goed voor te bereiden op het ondernemerschap en wat daar allemaal bij komt kijken; administratie, personeel, financiering en dergelijke.’’

Hoe ging dat in zijn werk vanaf het begin?
,,Het was een klassieke herenmodezaak met een goede naam. Maar door het veranderende koop- en kleedgedrag van mensen, is het kostuum een beetje op de achtergrond geraakt. Het mag allemaal wat losser, makkelijker en frivoler. Daarom heb ik inmiddels ook andere exclusieve collecties, met name voor de jongere groep kopers aangeschaft. Ik wilde de naam ‘exclusive’ bewust invullen met andere dan de traditionele lijnen. ‘Philipp Plein’ van een jonge Duitse ondernemer is daarvan een goed voorbeeld.”

Hoe verloopt je inkooptraject; veel beursbezoeken?
,,In het verleden was dat altijd wel zo, twee keer per jaar gingen we de HerrenModeWoche in Keulen. Tegenwoordig laat je je meer informeren door internet en je kijkt ook naar winkels die in hetzelfde genre opereren en daar heb dan ook wel contact mee. Via de agent die het merk vertegenwoordigt kom je tot inkoopafspraken. Bij Philipp Plein in Antwerpen kom ik vier keer voor de seizoenscollecties.”

Wat zijn de lastigste problemen in dit vak?
,,Het enige probleem wat me wel eens hoofdbrekens oplevert, is de cashflow. De collecties komen allemaal tegelijk binnen en moet binnen een bepaalde termijn betaald worden, soms vragen ze zelfs een voorschot op de levering en verder gaan alle vaste lasten, je BTW en je loonbelasting gewoon door. Daar zullen andere ondernemers ook wel eens last van hebben. In het vak zijn er eigenlijk niet veel problemen die niet op te lossen zijn.”

 Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven?
,,Het is verjongd. Toen ik hier kwam werken in 1991 bediende we meer klanten in de leeftijdscategorie tussen de 60 en de 90 dan tussen de 30 en de 60. We hadden een hele oude klantengroep. Die verfrissing in de klantenkring moet door voor de continuïteit, ik ga voor de groep die zoekende is naar meer exclusiviteit, daarom ga ik voor de collecties die een ander niet heeft, in Deventer niet, in Doetinchem niet; zo vervul ik een soort regiofunctie.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor je zaak?
,,Op de schaal  van niet belangrijk tot uiterst belangrijk zeg ik uiterst belangrijk. Instagram voor de plaatjes, echt voor de jeugd, dat doet Martijn. Voor alles wat ik doe op Facebook, Twitter en de webshop heb ik iemand gecontracteerd die precies weet wat en wanneer ze moet posten om effectief te zijn. De website is nu echt gericht op het shoppen. Alle foto’s laat ik zelf maken met een eigen model en dezelfde setting. Een eenduidige en herkenbare uitstraling.”

Wat maakt jouw zaak anders dan andere zaken?
,,Dat is een stukje persoonlijkheid, denk ik, en ik ben er zelf ook meestal of eigenlijk altijd. En dat geldt ook voor mijn vaste medewerker die hier al 10 jaar  rondloopt en zo zijn klantenkring uitbouwt. Een stukje vertrouwen geeft, en we staan voor onze service. Je bouwt aan een langdurige relatie.”

Hoeveel uur werk je in de week en hoe bewaar je de balans tussen werk en privé?
,,In ieder geval de openingstijden en de koopzondagen, maar eigenlijk ben je er 24×7 mee bezig, het loopt allemaal een beetje door elkaar, maar er zijn genoeg momenten waar ik van kan genieten met vrienden.”

Je doet het niet in je eentje, maar samen met je vaste medewerker Martijn.
,,Zolang als ik besta als ondernemer werkt hij al bij me. En verder komen er regelmatig aanvragen binnen voor stages. Ze moeten dan wel feeling hebben voor het vak en leergierig zijn, oog hebben voor dingen die moeten gebeuren.”

Heb je de afgelopen jaren nog last gehad van de crisis?
,,De crisis heeft me ook kansen gegeven, ik stond echt op het randje er moest wat veranderen, ik had de zaak overgenomen, ik had een hoge aflossing aan de bank. Ik moet verder, hoe ga ik dat doen, nee, ik ga niet door op dezelfde weg en zo zijn de dingen veranderd.”

Tot slot, waar sta je over 5 jaar?
,,De zaak heb ik dan heringericht, een meer open zaak waarbij het achterste gedeelte meer bij de zaak betrokken is. Aanzienlijk meer omzet uit de webshop en een gezond bedrijf.”  

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over mannen in de mode

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?