Meer behoefte aan kennis delen en samenwerking

Maandag 20 februari 2012

Door Redactie

Vorige week organiseerde Stichting Apeldoorn Promotie (het voormalige Apeldoorns Uitburo) de eerste netwerkbijeenkomst voor evenementenorganisatoren. Proef-lokaal ‘Het Achterom’ puilde uit met maar liefst een opkomst van 81 evenementenorganisatoren.

De bijeenkomst stond in het teken van ‘aanhaken’. Aanhaken op het evenementenprogramma 2012 maar ook onderling aanhaken door kennis met elkaar te delen, naar elkaar te luisteren en behoeften te inventariseren. Michaela Luttenberg, evenementenmanager Apeldoorn Promotie: “Veel organisatoren bevinden zich in zwaar weer. Subsidie- en sponsorgelden nemen af, kosten nemen toe en organisatoren willen hetzelfde blijven bieden. De komende jaren zal het nog meer draaien om: hoe haal ik rendement uit mijn evenement, waarmee kunnen we voordeel winnen? Door hier gezamenlijk met elkaar in gesprek over te gaan kunnen we verbindingen tot stand brengen, zowel op facilitair als op communicatie niveau. Hierdoor ontstaat er een win/win situatie”.

Tijdens de bijeenkomst zijn diverse initiatieven naar voren gekomen waar gezamenlijk voordeel in te behalen valt. Louis Bouwmeester, evenementenondersteuner van onder meer het Bierfestival: “Voor binnenstadsevenementen kunnen we centrale inkoop realiseren met betrekking tot het schoonmaken van de stad”.

Frans Mulderij, voorzitter Midwinter Marathon: “Bij grote evenementen is de laatste jaren sprake van steeds meer regelgeving omtrent veiligheid en beheersing van publieksstromen tijdens een evenement. De overheid vraagt om veiligheidsplannen, calamiteitenplannen en crowd-management. Hoe kunnen we gezamenlijk onze kennis en ervaring uitwisselen zodat we niet telkens het wiel opnieuw gaan uitvinden?”.

De diverse initiatieven worden uitgewerkt door Apeldoorn Promotie waarbij organisatoren zich kunnen aansluiten. De stichting heeft het voornemen om in september een vervolg te geven aan de netwerkbijeenkomst.

Stichting Apeldoorn Promotie coördineert het evenementenbeleid en activiteiten op het gebied van publieksontwikkeling in de vrijetijdssector in Apeldoorn en legt verbindingen in het vrijetijdsaanbod die aansluiten bij de karakteristieken van de stad en een brede groep mensen bereiken. Samen met organisatoren, het Veluws Bureau voor Toerisme, instellingen en overige partijen worden projecten opgeleverd waardoor een gezamenlijke bijdrage geleverd wordt aan stadspromotie, sociale cohesie en leefbaarheid in de stad.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

Evenementen Apeldoorn

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!