Negatieve recensie zet Echoput op scherp

Woensdag 18 december 2019

Door Redactie

Karel Klosse

Het was even schrikken voor eigenaar Karel Klosse en de rest van het team van Hotel Restaurant de Echoput in Hoog Soeren. Toen zij afgelopen zaterdag, 14 december, de Volkskrant opensloegen, bleek daar een recensie in te staan die de onderneming nou niet bepaald in een positief daglicht zette. Sterker nog, er was volgens recensent Hiske Versprille maar weinig goeds te melden over haar bezoekje. Karel Klosse reageert en vertelt dat veel klanten het ongevraagd voor ze opnemen.

Een aantal weken geleden ontving Klosse het bericht dat de Volkskrant zou zijn geweest en dat ze graag foto’s kwamen maken van de gerechten. ,,Natuurlijk hebben wij vriendelijk geantwoord en kregen wij een enthousiaste fotografe op bezoek die mooie foto’s heeft gemaakt”, vertelt hij. ,,Omdat mevrouw Versprille vanuit haar tijd bij het parool in ons mailbestand stond heb ik haar een mail gestuurd met dat wij, uiteraard, hoopten dat alles naar wens was geweest en of ik nog iets kon betekenen in het aanleveren van informatie.”

Reacties door het hele land

Dat er nu dus zo’n negatief verhaal in de krant stond, verbaasde Karel. ,,Wij zijn verrast. En niet alleen door de recensie, maar ook over de enorme hoeveelheid reacties en wat de recensie in het hele land heeft losgemaakt.” Hij vindt het ‘erg jammer’ om in de publicatie te lezen dat Hiske zo’n ronduit negatieve ervaring heeft gehad. ,,Wij geloven dat iedereen op elk moment een keuze heeft om de wereld een stukje mooier of een stukje lelijker te maken. Mevrouw Versprille heeft ervoor gekozen om haar bevindingen op deze manier te publiceren. De redactie van de Volkskrant heeft ervoor gekozen om 4 pagina’s negativiteit te publiceren in het magazine. Dus de ‘waarom-vraag’ zou je aan hen moeten stellen.”

Jubileum

Volgend jaar viert De Echoput als bedrijf het 65-jarig jubileum. ,,Elke dag opnieuw kiezen wij ervoor om met ons fantastische team van bijna 60 medewerkers het beste van onszelf te geven”, licht de eigenaar toe. ,,Elke week opnieuw kiezen onze medewerkers ervoor om sociale activiteiten ’s avonds en in het weekend op te geven. Elk jaar opnieuw kiezen onze medewerkers ervoor om feestdagen en andere belangrijke privémomenten op te geven en hun hele leven in dienst te stellen van het genieten van anderen; om onze gasten een mooie avond te bieden. Wij hebben ons als doel gesteld om onze gasten de mooiste, lekkerste en beste Echoput beleving te bieden.”

Hij geeft aan het jammer te vinden als dit, om wat voor reden dan ook, niet lukt. ,,Helaas gaat er soms wel eens iets mis. In onze wild- en natuurkeuken werken wij met natuurproducten. Dit betekent ook dat niet elk stuk hert of zwijn hetzelfde is, niet elk dier eet even veel of loopt even ver. Mocht dan, bijvoorbeeld, een stuk vlees niet naar wens zijn, te ver zijn gegaard of niet ver genoeg of iets dergelijke, dan bereiden wij met alle liefde een nieuw stuk.”

Gelijk actie ondernemen

Hij vervolgt: ,,Voor elke gast, journalist of niet, geldt; Als er iets niet naar wens is, horen wij dit het liefst op de avond zelf. Op dat moment kunnen wij nog actie ondernemen. Achteraf niet meer. Net als elke review (wederom; van journalisten of niet) hebben wij vanzelfsprekend ook deze recensie besproken om heel goed te kijken naar de beoordeling; wat wij er van kunnen leren en om onze gerechten nogmaals onder de loep te nemen. Wij ontwikkelen onze gerechten met een team en zijn daarom continue op zoek om het gerecht nóg lekkerder te maken en de beste combinatie te zoeken met de wijn of het bier.”

Toch geeft hij aan dat recensies ook altijd gaan over een momentopname. ,,Het bezoek is een aantal weken geleden geweest. Crèmes of sauzen kunnen wij nu niet meer terug proeven. Drie van de beschreven gerechten staan zelfs al niet meer op de kaart; sommige al een paar weken niet meer. Jammer genoeg zullen er altijd mensen zijn die zonder hoor of wederhoor hun conclusie trekken. Gelukkig krijgen wij veel steun van collega’s en, belangrijker nog; onze gasten! Wij ontvangen veel kopieën van ingezonden berichten aan het adres van de Volkskrant van boze gasten die zich absoluut niet kunnen vinden in de bevindingen en het ongevraagd voor ons opnemen. Dat is hartverwarmend. En het verbaast ons niet; ook het afgelopen weekend hebben wij vrijdag weer bijna 130 en zaterdag meer dan 130 gasten blij de deur uit zien gaan.”

‘Zo erg kan het toch niet zijn?’

Hij zegt blij te zijn dat er veel positieve reacties zijn. ,,We krijgen op de recensie veel de reactie; ‘zo erg kan het toch niet zijn?’ en dat mensen juist willen komen proeven. Hopelijk komen deze mensen dan ook proeven met een open houding en om bij ons te genieten. Dat blijft het uiteindelijke doel; om te genieten van wat het bos, de Veluwe en de natuur te bieden heeft. Al bij al staan wij een mooi rijtje met (wereldwijd) bijzonder gerespecteerde collega’s zoals Jacob Jan Boerma en Herman den Blijker!”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!