Online shoppen bij Apeldoornse ondernemers: een handig overzicht

Vrijdag 8 januari 2021

Door Amrutha Mol

Voor de binnenstadondernemers was het even slikken: de nieuwe lockdown die sinds 15 december in heel Nederland, dus ook Apeldoorn, van kracht is. Naast de horeca zijn nu ook alle niet-essentiële winkels, zoals kappers, theaters en musea, gesloten voor een periode van in ieder geval 5 weken. Maar de ondernemers pakken door en starten met een bezorgservice of online shopping experience. Voor de Apeldoornse consument is er nu een handig overzicht van alle mogelijkheden die winkeliers in het centrum bieden.

Rampzalige lockdown

De Apeldoornse ondernemers zijn niet blij met de lockdown, maar proberen in oplossingen te denken. Schoenenzaak Oxener City Shoebox heeft bijvoorbeeld een webshop en bestellingen worden binnen Apeldoorn gratis geleverd door Fietskoeriers Apeldoorn. Peter Rijkers, eigenaar van Oxener, heeft een situatie als deze naar eigen zeggen nog nooit meegemaakt. “Dat een deel van onze decemberomzet is weggevallen door de harde lockdown, is rampzalig. Niet alleen voor ons, maar voor alle ondernemers in het centrum”, vertelt hij.

Online shoppen

Veel meer ondernemers hebben een mogelijkheid tot afhalen of bezorgen. Zodat klanten toch nog producten kunnen kopen. Al deze initiatieven zijn door Centrummanagement Apeldoorn per categorie verzameld op www.apeldoorn-binnenstad.nl/shop-online. Het aanbod in winkeliers varieert van herenkledingzaken als Mansion24, State of Art en Shirts & Co en woonwinkels als Galerij de Hamer en WAAR tot aan juweliers, zoals Juwelier Royals en ‘t Harnas. “Winkeliers bieden hun koopwaar vaak via een webshop aan. Als dat niet het geval is, is er een grote kans dat je via social media kanalen aankopen kunt doen. Op die manier kun je vanuit huis jouw favoriete winkelier steunen”, vertelt centrummanager Marco Bod.

 

Op deze pagina zijn de producten gewoon makkelijk vindbaar. Het laat de saamhorigheid van de binnenstad ondernemers zien.

 

Handig overzicht

Op de websitepagina zijn de winkeliers en hun aanbod opgedeeld in verschillende categorieën, zoals ‘voor de dames’, ‘voor de heren’, ‘schoenen en beenmode’ en ‘sieraden en tassen’. De website is dan ook erg handig volgens Maarten Vaarkamp, eigenaar van de winkel Shirts & Co in de Korenstraat: “Het is een goed idee, het laat de mogelijkheden van de binnenstad zien. Het is voor de meeste ondernemers overleven en deze website draagt er aan bij dat dat makkelijker gaat voor ondernemers. Elk steentje dat bijdraagt aan overleven is goed. Daarnaast is er een breed aanbod voor de consument en dat maakt het gemakkelijk. Het is vooral makkelijk voor de consument die niet helemaal thuis is in het online shoppen. Op deze pagina zijn de producten gewoon makkelijk vindbaar. Het laat de saamhorigheid van de binnenstad ondernemers zien.”

Duurzame bezorging

Naast de vele eigen bezorginitiatieven werkt een groot deel van de winkeliers samen met Fietskoeriers Apeldoorn. Gewapend met een vrachtfiets zorgen de fietskoeriers van Fietskoeriers Apeldoorn ervoor dat de consument in Apeldoorn het pakketje al vaak dezelfde dag in huis heeft. Snel, duurzaam én lokaal. Maarten Vaarkamp, eigenaar van de winkel Shirts & Co in de Korenstraat: “Ik vind de Fietskoeriers hartstikke goed. Het is een last minder voor ondernemers om zelf pakketten rond te brengen en het is goed voor het milieu.”

Hart onder de riem

Na het sluiten van de horeca halverwege oktober zijn er in Apeldoorn inmiddels verschillende afhaal- en bezorginitiatieven ontplooid. Op www.uitinapeldoorn.nl/thuismenu is een overzicht te vinden van alle afhaal- en bezorgopties van horeca in Apeldoorn. Marco Bod zegt: “Het belangrijkste voor nu is dat elke inwoner eenvoudig iets kan betekenen voor lokale binnenstadondernemers.” De centrummanager roept iedereen op om juist nu de lokale middenstand een hart onder de riem te steken. Peter: “Voor het voortbestaan van het centrum is het nu belangrijker dan ooit dat de Apeldoornse consument gebruik maakt van alle initiatieven die wij als binnenstadondernemers bieden.” En de mogelijkheden zijn eindeloos: online shoppen, producten thuis laten bezorgen, to go producten afhalen, kleding thuis laten passen enzovoort.

Gratis bij je thuis

Voor de Apeldoorners is het overzicht erg handig. Je vindt er per winkelier welke mogelijkheden er zijn om – ondanks de sluiting van de winkels – toch aankopen te doen. Je support de ondernemers in het centrum en daarnaast worden de producten ook nog eens gratis en op een duurzame manier bij jou thuisbezorgd. Bekijk dus vooral even het complete overzicht van online shopmogelijkheden.

Winkeliers in het centrum die hun zaak toegevoegd willen hebben aan het lijstje, kunnen daarvoor een mail sturen naar info@apeldoorn-binnenstad.nl.

Nicky Bouwens, eigenaresse van Galerij de Hamer op de hoek van de Asselsestraat en de Roggestraat, bezorgt allerlei moois bij haar klanten in Apeldoorn.

Via de webshop van Mansion24 is een groot deel van het aanbod in de beleveniswinkel gewoon online te bestellen. Van pizza’s tot aan herenkleding en -schoenen, en producten worden dezelfde dag nog gratis thuisbezorgd in Apeldoorn.

Peter Rijkers, eigenaar van Oxener City Shoebox in de Korenstraat, zorgde er samen met zijn team voor dat de webshop binnen mum van tijd extra goed gevuld was.

Jennifer van Vliet, eigenaresse van fairtrade cadeau- en lifestylewinkel WAAR in de Marktstraat, heeft het aanbod in de winkel ook verzameld in een webshop en bezorgt dit met liefde bij de Apeldoornse consument thuis.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!