Tijs Turkenburg helpt ondernemers winst verdubbelen met bestelsite chow.nl

Maandag 7 december 2020

Door Redactie

Eigen foto

Eten bestellen en daarmee een lokale ondernemer ondersteunen. Een win-winsituatie zou je zeggen, maar er zijn maar weinig mensen die beseffen hoeveel ondernemers moeten afdragen als je dat eten niet koopt via hun eigen site. En dus kwam de Apeldoornse Tijs Turkenburg (18) op een idee: hij begon de website chow.nl.

“Wij zijn geen doorkliksite, zoals bijvoorbeeld het overzicht op uitinapeldoorn.nl/thuismenu, maar je kunt via ons ook echt bestellen”, legt Tijs uit. Hij kwam op het idee om dit op te zetten vanwege zijn eigen ervaringen rondom het lokaal eten bestellen. “Ondernemers betalen zo 13% aan Thuisbezorgd en 12% aan Uber en daar bovenop komen nog de administratiekosten en eventuele kosten voor extra diensten. Hierdoor maakt de ondernemer zich eigenlijk alleen maar afhankelijk van dit soort partijen. Daardoor wordt het voor de ondernemer alleen maar minder interessant. Dus bedacht ik dat het mooi zou zijn daar een eerlijke oplossing voor te vinden.”

Eerlijker bestellen

Bij Chow, wat letterlijk ‘lekker hapje’ betekent, betalen ondernemers 6,5%. “En omdat we willen dat iedereen hier goed van kan eten, doneren we 1% van het totaalbedrag aan de Voedselbank”, meldt Tijs. Het platform is sinds vorige week live en nu al loopt het goed, vertelt hij. Inmiddels doen er ruim 40 Apeldoornse restaurants en food-winkels mee. Zo hebben onder meer Sizzles at the Park en Henri Bloem, MikMak en Bakkerij Keurhorst zich al aangesloten. “Kokkie aan de Kweekweg wilde eigenlijk niet gaan bezorgen, maar is nu toch hard op zoek naar bezorgers, omdat ze zien dat dit goed loopt.” De eerste bestellingen zijn al gegaan via het platform. “We willen de wereld van online eten bestellen veranderen. Eerlijker. Met het lekkerste van onze lokale ondernemers, die voor deelname aan ons platform een eerlijke fee betalen en bij elke bestelling doneren we aan vast percentage aan de Voedselbank in Apeldoorn. Zo eten we er allemaal goed van”, zegt de jonge ondernemer.

Verkooppraatje

Toch merkte Tijs wel dat de ondernemers die hij benaderde even de kat uit de boom moesten kijken. “Ze raakten vaak een beetje geïrriteerd dat er wéér iemand kwam om een verkooppraatje te houden. Maar al snel  zagen ze in dat wij lang niet zo duur zijn als de andere platforms. Daarbij bieden wij een totaalpakket voor ze, zonder extra kosten. En dan merk je dat ze heel enthousiast worden.”

Tijs heeft al gehoord dat sommige ondernemers nu al hun inkomsten hebben verdubbeld dankzij chow.nl. “Dat zijn leuke dingen om te zien. Iemand die bijvoorbeeld 15 bestellingen kreeg op een avond en er nu al 15 bij heeft. Ik denk dat dat komt doordat dit platform gewoon goed werkt. Weet je wat het is? Ondernemers zijn snel geneigd om op te roepen dat mensen maar via hun eigen site moeten bestellen. Dat is leuk, maar ik zou zelf toch ook sneller via Thuisbezorgd bestellen dan via de site van de zaak zelf, als ik niet wist wat de commissie was die ze betalen.”

Ondersteunen

Ook het Stadscafé besloot zich aan te sluiten. “Een mooi initiatief voor de horeca om zo te bestellen en de horeca te ondersteunen in deze tijden”, vindt Stefan Kanne. “Andere bestelsites vragen veel meer. We hebben al een aantal bestellingen binnengekregen via de chow.nl app en nu moet het gaan lopen. Het is een overzicht van alle bedrijven die in Apeldoorn gevestigd zijn, dus vandaar dat we ons ook hebben aangesloten.” Dit is voor het eerst dat ook het Stadscafé zelf gaat bezorgen, vertelt hij. “Sinds de lockdown doen we aan afhalen en bezorgen vanuit het Nieuws van Apeldoorn. En vanuit het Stadscafé gaan we nu dus ons kerstmenu bezorgen, en je kunt het afhalen.”

Teun Apeldoorn, normaal als locatie te boeken om een feest te houden, is ook te vinden op de site. Niet met eten, maar met een heuse ‘cocktail experience’. Teun komt hierbij gedurende december bij de mensen thuis om live cocktails te maken. “Cocktails die we serveren zijn de Pornstar Martini, Dark ‘n Stormy, Espresso Martini en een Gin Tonic. Het is nog lastig er iets van te zeggen, want we staan er pas net op”, zegt eigenaresse Elise Teunissen. “Maar ze regelen het allemaal heel professioneel.”

Positieve effecten

Kelly Kamphuis is begin vorige maand begonnen met ‘Op z’n Hollands!’: een pup-up store in het brugwachtershuisje aan de Deventerstraat waar ze onder meer belegde broodjes en stamppot verkoopt. Ook zij is te vinden op chow.nl. “Ik merk zeker al wat effecten ervan. Ik heb op verschillende van dit soort platformen gestaan en meestal kreeg ik dan misschien maar één bestelling in de maand. En nu krijg ik dagelijks al een bestelling binnen. Ik heb ons hierbij aangesloten, omdat het heel lokaal is en er ook lokaal goed aan markering wordt gedaan. Dit lijkt tot nu toe goed uit te pakken. En ben erg blij met hun goede service.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?