Appèl op ondernemers op Koningsdag

Vrijdag 31 maart 2017

Door David Levie

Gratis meeliften op de oranje wind. Dat zou je als ondernemer die dik aan Koningsdag verdient eigenlijk niet moeten willen. Althans in de ogen van Simon Boon, de voorzitter van de Stichting Oranjefeesten Apeldoorn. De stichting tekent jaarlijks voor het grootste eendags-evenement van Apeldoorn en omstreken. Boon doet een moreel appèl op met name de horeca om met zijn stichting samen te werken en de oranje-pot te spekken.

Die pot mag in zijn ogen best wat voller worden. Zijn verzoek om extra subsidie is door de gemeente afgewezen. Dankzij een sponsor is er ook dit jaar weer van vuurwerk te genieten, maar penningmeester Alfred van Geijn houdt wat het voorafgaande avondprogramma in het Oranjepark betreft de hand op de knip. Dat gaat echt niet door. Dus geen acrobaten die over de verlichte vijver wandelen of spectaculaire vuurspuwers, steltlopers en soortgelijke artiesten.

Apeldoorn hoeft echter niet te vrezen voor een uitgeklede Koningsdag in hartje stad. Er blijft genoeg over om van te genieten. Zeker overdag. Maar gezien het feit dat de kermisinkomsten (een pijler onder het feest) al enige jaren teruglopen en dat die vette jaren voorlopig niet meer terugkeren is aan de ene kant financiële voorzichtigheid geboden, aan de andere kant dient er naarstig te worden gezocht naar wat Simon Boon steevast ,,partners’’ noemt. Begrijpelijk vanuit Boon’s visie gezien want sponsors zijn meer dan wel welkom. Daarvoor is onder meer drie jaar geleden de Dutch Orange Company opgericht, maar het loopt bepaald geen storm. ,,Zoiets heeft tijd nodig’’, zegt Boon om er desgevraagd aan toe te voegen dat hij er iets meer van had verwacht. ,,Maar wij zijn in gesprek met partners’’, (lees ondernemers) zegt de eeuwige optimist die met bakkerij Van der Wal Jolink in overleg is om bepaalde producten waarvoor op Koningsdag de aandacht wordt gevraagd het hele jaar te kunnen verkopen.

KWAKZALVER

Zo op het oog is het programma dat de Stichting Oranjefeesten aanbiedt in grote lijnen gelijk aan dat van vorig jaar. Maar er is een subtiel verschil: voor het eerst moet er (als we de kermis buiten beschouwing laten) worden betaald. Voor wat Boon ,,duidelijk onderscheidende attracties’’ noemt zoals een mega-roetsjbaan in het Beekpark. Niet veel, maar toch. ,,Die inkomsten hebben we gewoon nodig, al het andere kunnen we gratis aanbieden.’’ Aardig is ook een verwijzing naar de samenwerking met de stichting Koninklijk Apeldoorn, bekend van lezingen en symposia op Paleis Het Loo en parades op de Loolaan. In het Oranjepark lopen op 27 april dames en heren rond in historische kledij uit de tijd van William (stadhouder Willem III, grondlegger van paleis Het Loo en later ook koning van Engeland) en zijn koningin Mary, eind zeventiende eeuw. De sfeer wordt versterkt door de aanwezigheid van een kwakzalver, muzikanten, een troep gedresseerde ganzen en oude ambachten.

Tot zover het voor het publiek zichtbare deel van Koningsdag. Achter de schermen heeft zich een sterke verjonging van het bestuur voltrokken. Apeldoorn is wat dat betreft een voorbeeld voor andere oranje-verenigingen in het land. ,,Daar zijn we heel blij mee’’, zegt Simon Boon, die echter afscheid heeft moeten nemen van programmaleider en –samensteller Adrie van Essen. De laatste diende de stichting zestien jaar, maar moet vanwege zijn drukke (betaalde) werkzaamheden afhaken. ,,Zijn vervangster Nynke de Weert staat al klaar, ze heeft enige jaren meegelopen met Adrie. En ook zij heeft weer een jonge assistente. Bovendien is onze website vernieuwd, we blijven digitaal goed bij.’’

KLEEDJESMARKT

Maar het aanmelden voor de jaarlijkse Kleedjesmarkt kan niet met de computer of telefoon. Gewoon op 8 april in de Korenpassage in de rij staan (9-11 uur) voor een plekje à raison van een tientje. In totaal zijn er 600 plekken te verdelen.

Rest nog het thema van de dag te vermelden: ’Samen bouwen aan Oranje’. Een daarmee doelt Simon Boon ook op de ondernemers die dik aan Koningsdag verdienen. ,,We hebben niets aan schouderklopjes achteraf en aan opmerkingen als goed gedaan. Dit feest hoort bij onze cultuur. Wij zijn als stichting geen filantropen, we kunnen commercieel denken en dat moet ook. Wij zien onszelf als collega-ondernemers, die een mooi feest van de grond tillen voor iedere Apeldoorner en mensen van buiten de gemeente. Dat willen we blijven doen, maar we kunnen het zeker in financieel opzicht niet alleen.’’

Meer informatie www.k055.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Koningsdag

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!