Verftubes
Door OscarDeWit
Voor het project “Ambachten en Monumentale in en rond Apeldoorn” bracht ik bezoekje aan realistisch fijnschilder Kees Blom. Ik ken hem nog niet zo lang, maar toen ik hem vertelde over dit project en hem vroeg mijn eerste “slachtoffer” voor de camera te zijn was hij direct enthousiast. Tijdens mijn eerste bezoek hebben we gepraat over het project en over hoe we invulling zouden geven aan de fotoshoot. Direct schoten er allerlei settings en items om vast te leggen door onze gedachten. “Oh dit is mooi”, “dat kunnen we zo doen”, “het licht is hier mooi”, “deze vaas kunnen we gebruiken” en zo riepen we nog veel meer ideeën. Voor we het wisten hadden we de shoot in onze hoofden al gerealiseerd.
Kees Blom
Kees Blom (Apeldoorn, 1968) komt uit een artistieke familie. Zo had zijn vader ook al de passie voor schilderen. Kees wordt ook wel de schilder van het tegenlicht genoemd. In zijn werk wil hij geen donkere achtergronden en legt hij een bijzondere focus op het tegenlicht. Zijn schilderwerk bestaat voornamelijk uit kommen en schalen met of zonder fruit. Hij is een meester in het toepassen van sprankelend licht en kleur tegen tegenlicht.
Atelier
De dag is aangebroken om naar Kees te vertrekken voor mijn eerste model shoot. Dit bracht toch wel wat spanning met zich mee. De hele rit schoten er diverse scenario’s door mijn hoofd: “als dit.. als dat..”. Ik draai de parkeerplaats op en pak mijn spullen uit de auto. Als ik het pad oploop zie ik Kees in de keuken zitten. We beginnen met een bak koffie en bespreken de shoot. Na de koffie lopen we naar buiten en gaan we via een trap naar het atelier.
Ik zet mijn voeten op een houten vloer waar de verf van jaren zijn sporen op heeft achtergelaten. Als ik op kijk zie ik een prachtige authentieke ezel, boeken van diverse schilders en musea. Genoeg prachtige beelden voor mij om vast te leggen. In de vensterbank zie ik een glazen vaasje met daarin een paar takjes judaspenning staan die Kees zorgvuldig observeert en op het doek schildert.
De verfdoos
Dan haalt hij ineens een prachtige oude verfdoos van Talens tevoorschijn. Kees vertelt: “Dit oude olieverf doosje is van mijn vader geweest. Het zijn nog loden tubes met loden dopjes van de Apeldoornse verffabrikant Talens. Het doosje is een dierbare herinnering aan mijn vader.”