Geen autoverkeer binnendoor tussen Zevenhuizen en Zuidbroek

Zaterdag 20 juni 2015

Door Redactie

Al jaren is gezocht naar een oplossing voor het autoverkeer tussen Zevenhuizen en Zuidbroek. De wegen die de oude en de nieuwe woonwijk verbinden worden overbelast door verkeer van en naar bedrijvenpark Noord en de A50. Vele oplossingsrichtingen zijn de revue gepasseerd en onderzocht. Het college heeft nu een voorlopige voorkeur uitgesproken. Die gaat uit naar het afsluiten van de binnendoorwegen voor autoverkeer, waardoor auto’s via de Oostveluweweg moeten. Na de zomer wordt dit met belanghebbenden en de gemeenteraad besproken. Daarna neemt het college een definitief besluit.

Verantwoordelijk wethouder Kruithof: “Dit is geen gemakkelijk besluit, want er is geen ideale oplossing waar iedereen tevreden mee is. Iedereen is het er wel over eens dat er een knoop moet worden doorgehakt en er dus een keuze moet worden gemaakt. Gezien de omstandigheden lijkt het afsluiten van de binnendoorwegen voor autoverkeer de beste optie. Ik ga namens het college na de zomer nogmaals met iedereen hierover spreken en we krijgen nog de laatste meetgegevens. Daarna wordt de knoop definitief doorgehakt.”

Verbinden zonder overlast
De wens was om Zevenhuizen en Zuidbroek te verbinden zonder teveel overlast voor de aan- en omwonenden. Een klankbordgroep van bewoners heeft daarna een voorstel gedaan over hoe dit aan te pakken. Volgens plan zijn er grenzen bepaald voor de overlast en zijn er verkeersremmende maatregelen getroffen. Vervolgens is het effect van de maatregelen gemeten. Daarna zijn twee modellen uitgewerkt en beoordeeld. In het model ‘Verbindingen tussen wijkdelen’ wordt de huidige busbaan opengesteld voor autoverkeer en worden de Calypsostraat en Operettestraat/Nijbroekseweg éénrichtingsverkeer. Ook De Bovenkruier en de verlengde Symfoniestraat worden opengesteld voor autoverkeer. Het model ‘Oorspronkelijke hoofdstructuur’ sluit al deze wegen voor autoverkeer waardoor auto’s via de Oostveluweweg moeten. Uit de afweging van voor- en nadelen komt het tweede model voorlopig als beste optie naar voren. Tegenover een verminderde autobereikbaarheid staan als voordelen van dit model een rustiger woonklimaat, grotere leefbaarheid en verkeersveiligheid. Daarnaast is het model ‘Verbinding tussen wijkdelen’ juridisch aanvechtbaar en duurder qua verkeersmaatregelen.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?