Nieuwsoverzicht Stad Deel 1: Hulp via een nieuw venster op het leven
Deel 1: Hulp via een nieuw venster op het leven
Dinsdag 10 juni 2014
Door Marloes
Vorige week liep ik Janneke tegen het lijf. Ik ken Janneke al jaren, ze heeft een licht verstandelijke beperking en krijgt ambulante hulpverlening aan huis van de organisatie waar ik werkzaam ben. Ooit was ik zelf haar persoonlijk begeleider. Janneke wilde destijds graag zelfstandig wonen en leren om haar eigen geld te beheren, haar eigen huishouden te runnen en haar sociale netwerk te vergroten. Enthousiast vertelt Janneke hoe het nu met haar gaat, ze heeft een vriend en is daar erg trots op. Ik vraag haar: “Wie is tegenwoordig jouw begeleider?” Ze antwoordde enthousiast: “Mijn computer is dat nu”, “Want ik ben over naar online hulpverlening”.
Door het gesprek met Janneke ben ik gaan nadenken over online hulpverlening en/of in hoeverre dit toepasbaar kan zijn bij mensen met een verstandelijke beperking. Met deze blog wil ik online hulpverlening onder de aandacht brengen. Ik wil maatschappelijk werkers, begeleiders en sociaal werkers in Apeldoorn met een open houding laten kijken naar de mogelijkheden van de digitalisering van zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.
Social media worden gezien als geschikt instrument voor de participatie van burgers in de ontwikkeling en uitvoering van beleid (de Boer, Gaastra, & Lasthuizen, 2012). Professionals in de publieke sector zien veel kansen en nieuwe mogelijkheden in het gebruik van dit online kanaal.
Wat is online hulpverlening?
Online hulpverlening is hulp die instellingen bieden bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen waarbij gebruik gemaakt wordt van internet-technologie.
Mensen met een verstandelijke beperking willen graag leren omgaan met het internet,net zoals ieder ander. Het internet maakt mensen met een verstandelijke beperking zelfstandiger waardoor ze meer onderdeel kunnen uitmaken van de maatschappij. Ze kunnen via het internet bijvoorbeeld hun sociale netwerk uitbouwen, informatie vinden en digitale formulieren van instanties invullen. Al met al een veel betere communicatie met instanties die steeds vaker verwijzen naar hun websites en e-mailadressen (Wichink Kruit, 2011). Veel zorgorganisaties ook in Apeldoorn zijn bezig met het ontwikkelen van online hulpverlening voor mensen met een verstandelijke beperking. Belangrijk is dat het online hulpverleningsprogramma aangepast wordt op de belevingswereld van de hulpvrager en de gebruiksvriendelijkheid aangepast is aan de doelgroep denk bijvoorbeeld aan eenvoudige taal en beeldtaal.
Als afstudeeronderzoek voor haar opleiding Maatschappelijk werk en Dienstverlening deed Marloes Groenen onderzoek naar online hulpverlening in de zorg. Het afstudeerartikel is door haar herschreven en opgesplitst in vier delen zodat wij het kunnen publiceren op Apeldoorn Direct.
Deel 1: Hulp via een nieuw venster op het leven
Deel 2: Welke vormen van online hulpverlening zijn er?
Deel 3: Welke mogelijke positieve en negatieve effecten van online hulpverlening zijn er?
Deel 4: Is online hulpverlenen geschikt voor mensen met een verstandelijke beperking?
REACTIES