Imca werkte als gastvrouw in seksclub en legde dit vast op camera: ‘Het gaat niet alleen om seks’
Door Kevin van Es
De Apeldoornse fotograaf Imca Schoots brengt met haar nieuwe expositie ‘On Scene’ een intieme blik op de wereld achter de deuren van de in 2023 afgebrande seksclub ‘Club De Villa’ in Beekbergen. On Scene maakt deel uit van de afsluitende tentoonstelling van Imca’s periode als Stadsfotograaf. In dit interview vertelt Schoots over hoe ze als gastvrouw in een seksclub terechtkwam, de verrassingen die ze daar aantrof en de beelden die ze uiteindelijk wist vast te leggen.
Imca reed regelmatig langs Club De Villa: “Ik was altijd al nieuwsgierig naar wat zich daar afspeelde,” vertelt ze. “Maar je kunt natuurlijk niet zomaar aanbellen met een camera.” Het was pas toen ze toevallig een vacature voor personeel zag dat ze de kans kreeg om deze mysterieuze wereld van binnenuit te verkennen.
Schoots geeft toe dat ze vooraf wat vooroordelen had over de club. “Ik verwachtte dat het een beetje smerig of misschien zelfs wel gevaarlijk zou zijn,” zegt ze. “Maar toen ik binnenstapte, werd ik positief verrast. De sfeer was kleinschalig en gemoedelijk, de mensen waren verre van de duistere types die ik in mijn hoofd had.”
Werken onder een schuilnaam
Ondanks de positieve eerste indruk, was de beslissing om daadwerkelijk in de seksclub te gaan werken geen gemakkelijke. Imca was bang voor de reactie van haar omgeving. “Ik wilde niet dat mensen in mijn omgeving daar last van zouden krijgen. Dus ik heb besloten het in het geheim te doen, onder een andere naam.” Ze werkte drie avonden per week in de club en gebruikte de naam ‘Gwen’.
Een van de meest verrassende ontdekkingen die Schoots deed, was hoe de seksclub totaal anders was dan het negatieve beeld dat vaak wordt geschetst. “Het ging niet alleen om seks,” legt ze uit. “Het was vaak meer een kwestie van aandacht en een luisterend oor bieden. In die zin waren de vrouwen die er werkten bijna maatschappelijk werkers.”
Schoots benadrukt dat de vrouwen die in de club werkten, vaak heel bewust voor dit werk kozen en er plezier in hadden. “Er werkten vrouwen die daarnaast een baan hadden of een gezin. Voor hen was het spannend om dit een paar uur per week te doen.” Ze benadrukt dat het belangrijk is om dit werk niet te stigmatiseren.
Een intieme blik zonder expliciete beelden
Het idee om een fotoserie te maken in de club speelde al in het achterhoofd van Schoots. Naarmate de tijd vorderde bouwde ze genoeg vertrouwen op om haar camera mee te nemen en de dagelijkse gang van zaken vast te leggen. “Ik heb het altijd heel discreet aangepakt. Niemand werd herkenbaar in beeld gebracht en ik heb veel symboliek gebruikt in mijn foto’s.”
De foto’s die ze maakte, zijn verre van expliciet. “Mensen die naakte lichamen verwachten, zullen van een koude kermis thuiskomen,” lacht ze. “Ik probeer vooral het gevoel vast te leggen en laat de kijker ruimte om zelf een verhaal te vormen.”
Naast de tentoonstelling lanceert Schoots ook een speciaal boek. Dit boek is geen traditioneel fotoboek, maar een “belevingsdocument” zoals Schoots het zelf noemt. “Het boek nodigt de lezer uit om letterlijk te gluren. De pagina’s zijn niet allemaal opengesneden, waardoor je echt tussen de bladzijden moet kijken om alles te ontdekken.” Een van de verrassingen in het boek is een uitklapbare pagina, die verwijst naar het klassieke centerfold-principe van oude seksbladen. “De kaft is van zacht, aaibaar papier, wat de sensatie van aanraking en nieuwsgierigheid verder versterkt. Het boek weerspiegelt precies de spanning en het mysterie die ik in de club zelf voelde.”
Zintuiglijke ervaring
De expositie biedt bezoekers niet alleen een visuele ervaring, maar is ook ontworpen om de overweldigende sfeer van de seksclub te vangen. “Toen ik daar voor het eerst binnenkwam, werd ik overdonderd door alles wat er op me afkwam,” zegt Schoots. “Dat wilde ik ook in de expositie overbrengen.”
Naast On Scene toont de tentoonstelling in CODA ook andere projecten waar Schoots de afgelopen jaren aan werkte. Zo portretteerde ze de inwoners van Apeldoorn en maakte ze een serie over stadsbomen. Bovendien geeft ze haar visie op Apeldoorn als ‘Smart City’, waarbij ze met behulp van AI beelden van het oude Centraal Beheergebouw heeft gecombineerd met toekomstbeelden.
Imca Schoots hoopt dat haar werk bijdraagt aan een bredere, minder veroordelende kijk op de seksindustrie. “Het is belangrijk om te laten zien dat er ook mooie kanten aan dit werk zitten en dat de vrouwen die hiervoor kiezen, dat met trots en plezier doen.”
De expositie On Scene is van 6 oktober tot en met zondag 8december te zien in CODA Apeldoorn.