In beeld: Ilona Brouwer van Feestshop Joop Brouwer, bijna 50 jaar een begrip voor feestend Apeldoorn
Door Marieke Nuijten
Welke Apeldoorner koestert er geen herinneringen aan een bezoekje aan Feestshop Joop Brouwer? Wie heeft er als kind zijn zakgeld niet uitgegeven aan stinkbommen, fop drollen of jeukpoeder? Met een jubileumjaar in het vooruitzicht heeft dit familiebedrijf aan de Asselsestraat haar diensten inmiddels wel bewezen. Maar, wie dacht dat bij Feestshop Joop Brouwer de tijd stil heeft gestaan, die heeft het mis! Tijden veranderen, en de winkel, het assortiment, de klanten, de wensen … die veranderen mee.
Geboren: 25-10-1983
Ouders: Joop & Ineke Brouwer
Broers/zussen: Roy
Is gelukkig met: Arnold Kremer
Opleiding: MBO economie/management
Favoriete eten: Mexicaans eten
Als ik vrij ben: Ben ik op mijn racefiets of mountainbike te vinden
Favoriete (thema) feest: Glitter & glamour
Carnavel vier ik in Limburg of Brabant? Dan gaan we een dag naar Limburg én een dag naar Brabant
Levensmotto: Leef nu!
Neem ons een mee terug in de tijd, hoe is het ooit begonnen?
,,Coos Looijenga de buurman van mijn ouders had een winkel in kantoorartikelen waaronder wat feestartikelen. Toen er brand kwam bij Looijenga in de winkel kon mijn vader de feestartikelen overnemen en is toen begonnen in een schuurtje achter het huis van zijn ouders aan de Asselsestraat 70. Dat is al wel even geleden hoor, in juni 1970. Mijn vader werkte er in eerste instantie alleen, in 1972 is mijn moeder hem gaan helpen. Zij ving de maandagen op, omdat mijn vader in die tijd ook nog bij de Brona werkte.
Wanneer je terug kijkt, wat is er dan veranderd in die 50 jaar?
,,De grootste verandering en die met de meeste impact is het overlijden van mijn vader. In augustus 2005 overleed hij aan een hartstilstand. Niet veel later besloten mijn broer (Roy) en ik mama te gaan ondersteunen in de winkel. Er echt samen als gezin voor te gaan. Ieder zo zijn of haar eigen kwaliteiten waardoor wij als team super op elkaar zijn ingespeeld.
Nadat we alle drie onze draai hadden gevonden in de winkel besloten wij in 2009 om de winkel te verbouwen. Die verbouwing was nodig, want niet alleen het assortiment puilde uit, maar het oog wilde ook wat! De verbouwing resulteerde in een winkel met frisse sfeer die klaar was voor de toekomst. En laten we de extra vierkante meters niet vergeten, daar heb je er als winkelier nooit genoeg van. In de jaren is ons assortiment behoorlijk uitgebreid. Onze klanten begonnen thema feesten te organiseren, en festivals en evenementen te bezoeken waar een dress-code verplicht werd . Bruiloften veranderden ook. Zo maakt het crêpe-papier roosje in de groene boog plaats voor de meest mooie ballonnenboog creaties. Maar ook in de winkel gebeurt er iets. Naast shoppen, ideeën opdoen en kleding passen voegen we graag een extra beleving toe.
Zo hebben we het afgelopen jaar diverse schmink/grime workshops gegeven. Heel uiteenlopende workshops. Van schminken van een glitter vinder op het gezichtje van je dochter, tot het schminken van een griezelige zombie op het gezicht van je echtgenoot. Dit smaakte naar meer, dikke kans dat we deze in 2019 weer zullen aanbieden via onze social kanalen. En, niet te vergeten, we moesten met de tijd mee. Dat betekende een goede website met een webshop! Het onderhoud en beheer van de webshop en site doen we ook allemaal zelf. Voordat je daar handigheid in hebt, best een werkje. En het houdt niet op met de website en webshop natuurlijk. Want ook de bestellingen die voortvloeien uit het online vindbaar zijn, worden door ons opgepakt en verwerkt. En alsof het nog niet genoeg is allemaal hebben we een tweede website in het leven geroepen. Deze website is speciaal voor het ballonnen assortiment. Van een eenvoudige budget ballon tot een helium ballon of een speciale ballon creatie. Denk aan een Mickey Mouse of Spiderman, erg gaaf op een kinderfeestje!”
Jullie werken als gezin samen in de winkel. Hoe is dat? Zijn jullie het altijd met elkaar eens?
,,Nee, we zijn het zeker niet altijd met elkaar eens. En dat is ook wel gezond denk ik! Het mag soms best een keertje botsen of wrijving geven.
En wat doe jij zelf om zo nu en dan echt even ‘los’ te komen van de winkel?
,,Die vraag kan ik gemakkelijk beantwoorden! Dat stap ik mijn racefiets of mountainbike op en trap alles van me af. Heerlijk naar buiten de natuur in met de fiets en je bent mij zo wat uren kwijt. Eenmaal thuis dan is mijn hoofd leeg en ben ik weer helemaal opgeladen. Ook ga ik graag een weekend er tussen uit of weekje op vakantie. En die fiets? Die gaat dan gewoon mee! Mijn man en ik delen deze sportieve hobby. Wanneer we gaan vliegen haalt hij de fietsen uit elkaar, gaan ze in een speciale tas en zet hij ze op de plek van bestemming weer in elkaar. Heerlijk om zelfs tijdens je vakantie je hobby uit te kunnen voeren! win-win!”
Wist je van jongs af aan al dat je later ook in de winkel zou staan?
,,Je zou het haast denken hè? Maar nee, dat wist ik niet. Sterker nog het heeft zelfs best wel lang geduurd voordat ik mijn besluit genomen had en koos mijn carrière voort te zetten in het familiebedrijf van mijn ouders. Tijdens mijn middelbareschooltijd op het Erica Collega waar ik de richting economie en management volgde heb ik tal van leuke zaterdag baantjes gehad. Om ervaring op te doen en er achter te komen wat ik nou zelf echt wilde, werkte ik in kroegen, winkels en in een restaurant. Maar ondanks de diversiteit in baantjes voelde ik me nou niet ergens echt dusdanig op mijn plek, dat ik wilde blijven plakken. Een jaar reizen in Australië volgde, in de hoop daar mijn roeping te vinden. Nou, dat jaartje reizen aan de andere kant van de wereld bestond voornamelijk uit feesten eigenlijk. Ik kijk er met veel plezier op terug, het was een te gekke ervaring. Maar om nu te zeggen dat het een eye-opener was, haha. Wat ik wel opmerkte was dat ik het reizen zelf interessant vond. Bij thuiskomst in Nederland besloot ik dan ook terug te gaan de schoolbanken in. HTRO (toerisme en recreatie), een half jaar heb ik me er vol voor ingezet en echt geprobeerd er wat van te maken. Nee, ook hier van zou ik niet gelukkig worden.
In die periode ging de gezondheid van mijn vader achteruit. Toen ben ik eigenlijk als vanzelf in de winkel gaan werken. “
Wat zijn de trends voor 2019?
,,Die weten wij zelfs nog niet! Deze worden altijd goed geheim gehouden voor de leveranciers tot februari. In deze maand is de grootste speelgoedbeurs van de wereld in Berlijn Duitsland (Spielwarenmesse). Op deze beurs laten wij ons verrassen en inspireren door de leveranciers. Vervolgens kunnen we direct overgaan tot inkopen en spelen we dus direct in op deze nieuwe trends en ontwikkelingen. Wel leuk ook eigenlijk, beurzen zijn niet in iedere branche uitjes waar je naar uit kijkt. Bij ons wel, het is echt een jaarlijks feest!”
Wat doen jullie om bij te blijven met de laatste trends?
,,Door het bezoeken van beurzen en groothandels blijven we bij. Ook volgen wij zelf schmink-workshops, zodat wij later onze klanten hiermee in aanraking kunnen laten komen tijdens workshops in de winkel. Daarnaast hebben wij een ijzersterk vertrouwen in onze vertegenwoordigers. Zij signaleren zo snel de kleinste rages welke ze graag met ons delen. De ballonnen decoraties worden natuurlijk ook steeds uitgebreider en creatiever.”
Zien jullie een verschil in vroeger anno nu in de wensen en behoeften van jullie klanten? En wat zijn die dan? Hoe spelen jullie hierop in?
,,Vroeger (voor iedereen zijn weg vond op het internet) hadden wij veel meer een adviserende rol. De klant was echt afhankelijk van onze kennis en vak bekwaamheid. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid. Vaak heeft de klant al online zijn ideeën opgedaan en komt naar de winkel (of shopt online) om zijn artikelen te passen en te kopen. De klant weet heel goed wat hij wil.
En dat is prettig, zo kunnen we steeds meer tevreden klanten helpen op één dag. Toch blijft het het aller leukst wanneer wij de vrije hand krijgen van de klant en echt mee mogen denken. Vaak kom je samen met de klant dan op de leukste ideeën en bouw je echt aan de relatie met de klant. Wanneer er dan in de toekomst nog iets te vieren is, komt men graag weer terug in de winkel. “
Wanneer jullie zelf een feestje houden, hoe zien die er dan uit?
,,Dat valt wel mee hoor. Niet zo uitbundig als je wellicht zou denken. Bij de kroonleeftijden pakken we wel extra uit, de woonkamer komt dan vol te hangen met ballonnen en slingers. Tijdens mijn eigen bruiloft hebben wij de locatie aangekleed met mooie ballonnen decoraties.”
Wat maakt jouw werk zo leuk?
,,Hoe cliché het ook klinkt, geen dag is hetzelfde! Daarbij zijn onze klanten in de meeste gevallen in feest modus. Onze klanten zijn vaak al jaren kind aan huis en komen dus met diverse gelegenheden in de winkel. Vaak weet je dan de aanleiding het vorige bezoek nog voor de geest te halen. Wanneer je dan bijvoorbeeld vraagt aan die klant hoe de baby-shower van haar dochter was een paar maanden geleden komen daar vaak de leukste gesprekken uit voort.”
In welke periode van het jaar is het het leukst om te mogen werken?
,,Poeh, moeilijk kiezen hoor! Het hele jaar staat bol van de mooie momenten die gevierd mogen worden. Maar als ik dan toch moet kiezen, dan ga ik voor de carnavalsperiode. Een extreem hectische tijd voor ons in de winkel. Want ook van beneden de rivieren weet men ons prima te vinden.”
Wanneer we aan feestwinkel denken, denken we vaak alleen aan gezellige gebeurtenissen. In hoe verre spelen jullie ook in op de minder leuke gebeurtenissen in het leven?
,,Dat gebeurt helaas ook. Het is een eervolle taak voor ons om een bijdrage te leveren aan een laatste groet. Met name bij begrafenissen, daar worden helium ballonnen opgelaten of plaatst men op de sterfdag een ballon bij het grafje.”
Welke herinnering is jou het meest bijgebleven van 2018?
,,Onze eerste ballonnenboog van 2018 mochten wij plaatsen op een heel speciaal feest bij een autistisch meisje. Dit feest werd voor haar georganiseerd omdat ze nooit zou gaan trouwen. Alles was mooi aangekleed en zij droeg ook een hele mooie (bruids) jurk.
Afgelopen jaren komen er vanuit Amerika veel ‘nieuwe’ feestjes bij. Denk aan Halloween maar ook de Gender Reveal party’s zijn niet meer weg te denken. Hoe kijken jullie aan tegen deze rages? En zijn er vanuit andere landen over de wereld nog feesten die jullie graag over zien waaien naar Nederland?
,,Het grappige is dat Halloween al jaren gevierd wordt in Nederland, alleen is er de laatste jaren veel meer aandacht voor. Halloween zelf word steeds enger, bloederiger en aparter. Het dragen van witte of bloed doorlopen oog lenzen, gruwelijke maskers en schminken met levensechte grime, waardoor het lijkt alsof men zo uit ‘The Walking dead’ is gestapt. Gender reveal is een feest dat de laatste twee jaren enorm is gegroeid. Steeds meer papa’s en mama’s to be willen op een speciale manier, samen met familie en vrienden het geslacht van hun ongeboren kindje bekend maken. Wij maken voor deze feestjes geslachtsbepalingsballonnen. De toekomstige ouders leveren bij ons een gesloten envelop in (welke zij van de verloskundige hebben ontvangen) met hierin het geslacht van hun baby. Vervolgens maken wij een ballon waar wij roze of blauwe confetti en ballonnetjes in stoppen. Wanneer de ballon te midden van de familie en vrienden kapot geprikt word, maakt het stel op die manier feestelijk het geslacht bekend. Dagen zoals St. Patric’s Day worden enkel door Ieren gevierd die in Nederland wonen. Daar hebben wij nóg geen assortiment in. Oktoberfest van onze Duitse buren wordt met het jaar grootser en uitgebreider gevierd. Daar zetten wij jaarlijks vol op in en zijn ook jaarlijks van de partij tijdens het Oktoberfest in de Zwitsal fabriek. Het holi fest uit India waar mensen met kleur bommetjes naar elkaar gooien en zo een lopende toverbal worden was een paar jaar geleden even een hit. Nu hoor je daar eigenlijk weinig meer over in Nederland.”
Aan welke Apeldoornse feestjes hebben jullie het afgelopen jaar jullie bijdrage mogen leveren? Welke zijn er het meest bijgebleven?
“Dat zijn er echt té veel om op te noemen! Van opening van diverse winkels en bedrijven tot festivals en evenementen.
Over twee jaar bestaat Joop Brouwer 50 jaar. Een mijlpaal, wat kunnen we verwachten?
,,Als wij 50 jaar bestaan komen er voor onze klanten leuke acties aan. En uiteraard gaan wij dat zelf goed vieren.
REACTIES