In memoriam: Tirza Verrips, een Apeldoorns artistiek fenomeen

Dinsdag 4 april 2023

Door Jasper van der Graaf

In september 2022 opende in ACEC de groepstentoonstelling Glass Art Professionals. De initiatiefnemer hiervan was Tirza Verrips, kunstenaar uit Apeldoorn. Op de opening was ook Renzo, zijn onafscheidelijke hond, aanwezig. Betrokken gesticulerend, enthousiast molenwiekend met zijn armen, bracht Tirza het publiek het belang van hedendaagse glaskunst over.

Tirza nam letterlijk en figuurlijk ruimte in. Door zijn opvallende présence met hoed of blauwe bontjas, een artistieke paradijsvogel. Hij nam ook ruimte in met zijn publieke kunstwerken (ik tel er 10 in Apeldoorn). De Folly in het Beekpark (een geliefd avond-onderkomen voor Apeldoornse jongeren), de Freulebrug over het Apeldoorns Kanaal, het Monument Woeste Hoeve, het Holocaustmonument aan de Paslaan, de Dwangarbeider op het Marktplein: allemaal kunstwerken die bij vele Apeldoorners bekend zijn, historische en hedendaagse betekenis overbrengen, visuele ankers zijn voor de omgeving. Het laat zien hoe betekenisvol (zijn) kunst in de openbare ruimte kan zijn.

‘..En nog eens wat…’ hoorde ik hem vaak zeggen. Het werd een bekend signaal dat er weer grote plannen op stapel lagen, en dat betekende voor velen ‘werk aan de winkel’. Een prachtig voorbeeld is de buitententoonstelling Prelude, een onderdeel van de Triënnale voor Cultuur, Tuin en Landschap. Tirza stelde deze tentoonstelling samen. Ik leerde hem hier kennen, assisteerde hem met de realisatie. Het project vond plaats in 2007 en 2008, en leverde 10 tijdelijke kunstwerken op. 2000 Vogelhuizen in regenboogkleurverloop op de Loolaan (door Atelier LandArt), een drijvend kunstwerk van Sjoerd Buisman, en een geluidskunstwerk ‘Etude Gothique’ van Marinus Boezem (ook bekend van de Boomstronkenkathedraal in de Kroondomeinen). Tirza zelf maakte de Oranjeboom bij Paleis Het Loo. Het project liet zien dat een artistiek buitenproject ook een heus evenement kan worden. Tirza was -terecht- zo trots als de pauw die hij was.

Terug naar september 2022. Aan het eind van de opening van de zeer goed bezochte glastentoonstelling in ACEC liep Tirza wapperend (jas, haar, armen, gewoon alles wat kon wapperen wapperde) naar zijn dubbelgeparkeerde Jaguar, opende de achterklep, Renzo erin, en kachelde weer naar huis, schijnbaar onvermoeid, op weg naar nieuwe plannen en projecten.

Jasper van der Graaf – directeur stichting ACEC

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!