Nieuwsoverzicht Ondernemen Inwoners en bezoekers tevreden over het Apeldoornse evenementenaanbod
Inwoners en bezoekers tevreden over het Apeldoornse evenementenaanbod
Zaterdag 9 mei 2015
Door Redactie
Het Apeldoornse evenementenaanbod krijgt een 8,3 onder inwoners, bezoekers en regio blijkt uit onderzoek van I&O Research, gehouden in opdracht van Stichting Apeldoorn Promotie, coördinator van het Apeldoornse evenementenprogramma. Daarmee scoort het opvallend hoog in tevredenheid, waardering en de mate waarin de georganiseerde evenementen bij de stad passen.
De meerderheid van de inwoners van Apeldoorn vindt dat er genoeg voor alle leeftijden wordt georganiseerd. Ook van buiten Apeldoorn geeft men slechts beperkt aan dat er voor bepaalde leeftijden evenementen worden gemist. Aanvulling is nog gewenst voor de leeftijdsgroep 18-30 jaar en zowel inwoners van Apeldoorn als uit de regio geven aan dat zowel muziekevenementen als culinaire evenementen een mooie toevoeging op het aanbod zouden zijn.
Op basis van het onderzoek onder bezoekers en inwoners springen een aantal evenementen uit als het gaat om beleving, kwaliteit, groeipotentieel en meest typerend voor Apeldoorn. Het Drakenbootfestival, Lumido, Roots in the Woods, Cantharel Wandel4daagse en het Openlucht Filmfestival vinden inwoners en bezoekers het meest typerend voor Apeldoorn.
Het totaalaanbod van evenementen wordt door (potentiele) bezoekers van evenementen in Apeldoorn beduidend hoger beoordeeld (gemiddeld cijfer 8,3) in vergelijking met Enschede (gemiddeld cijfer 6,9) waar een soortgelijk onderzoek heeft plaatsgevonden. Ook zijn Apeldoorners meer uitgesproken positief dan inwoners van Enschede over de mate waarin de georganiseerde evenementen bij de stad passen.
Het doel van het evenementenonderzoek is tweeledig. Ten eerste is Apeldoorn Promotie geïnteresseerd in de mening van inwoners van Apeldoorn en omgeving over het evenementenaanbod om actief te kunnen inspelen op verbeterpunten. Daarnaast wil Apeldoorn Promotie inzicht in welke bestaande evenementen er uitspringen qua beleving, kwaliteit en (doorgroei)potentieel en in hoeverre deze passen bij de identiteit en uitstraling van Apeldoorn.
Het onderzoek heeft in het laatste kwartaal van 2014 plaatsgevonden onder inwoners en bezoekers van de provincie Gelderland en Overijssel. Stichting Apeldoorn Promotie heeft voldoende aanknopingspunten om te kunnen inspringen op het toekomstig evenementenprogramma.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Meer lezen over ondernemen
Redactie
De redactie bestaat uit een eindredacteur, hoofdredacteur, fotografen en een aantal verslaggevers. Zij gaan geregeld op pad om verhalen te maken over onderwerpen die spelen in Apeldoorn. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw restaurant zijn, werkzaamheden aan een straat of dingen waar Apeldoorners graag hun verhaal over kwijt willen.
Berichten van Redactie
REACTIES