iPad krijgt vaste plek in rekenonderwijs

Dinsdag 29 september 2015

Door Redactie

De mogelijkheden van ICT in het onderwijs worden steeds groter en interessanter. Daarom is basisschool Hertog van Gelre dit schooljaar in groep acht gestart met rekenen op de iPad.

Het grote voordeel van rekenen op een iPad is dat de resultaten realtime zichtbaar zijn voor de leerling zelf en voor de leerkracht. “Leerlingen zien direct of een som goed is. Als dat niet zo is, kunnen ze zelf beslissen of ze deze verbeteren of doorgaan naar de volgende. Dat bevordert de zelfreflectie”, licht locatiedirecteur Niels Tiemessen toe. “Ook de leerkracht kan realtime bekijken hoe leerlingen de opdrachten maken en direct bijsturen als dat nodig is. Je krijgt veel sneller zicht op welke stof leerlingen wel of niet beheersen.”

Doorlopende leerlijn
De digitale lesstof die groep acht gebruikt is van Wereld in getallen. Deze methode gebruiken de andere groepen ook, alleen dan nog in boekvorm. “Dat was een voorwaarde voor ons. Op deze manier kunnen we een doorlopende leerlijn en dezelfde didactiek garanderen”, zegt Tiemessen. Naast het digitale rekenen blijven de leerlingen uit groep acht ook rekenen op papier. “Denk hierbij aan meetkunde en cijferend rekenen.”

De leerlingen van groep acht zijn enthousiast over het rekenen op de iPad. Leerling Nanouck: “Voor de goede antwoorden, kan ik punten sparen, dat is een leuke beloning.” Ook Kyan en Wessel zien de voordelen: “Je kan heel makkelijk van de ene som naar de andere som. Ook zie je één som per pagina. Dat werkt erg fijn.” Leerling Julia vindt het vooral prettig dat haar sommen direct gecontroleerd worden. “Zo zie ik direct wat ik goed heb gedaan.”

De Hertog van Gelre wil de iPad de komende jaren ook introduceren in het rekenonderwijs aan de andere groepen. Nu al maken alle leerlingen uit alle groepen kennis met digitale middelen en lesstof. Dat begint al bij de jongste leerlingen. Zij doen bijvoorbeeld spelletjes op de computers, waarbij zij spelenderwijs de letters en cijfers leren kennen. In de hogere groepen leren kinderen informatie op te zoeken op internet en leren zij presentaties te maken in PowerPoint en Prezi.

Hulpmiddel
“Voor leerlingen is het vaak erg leuk om op de computer of iPad te werken. Het sluit aan bij de wereld waarin zij opgroeien. Maar bovenal is ICT een  hulpmiddel om het onderwijs nog beter af te stemmen op het niveau van iedere leerling”, aldus Tiemessen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!