Meer maatregelen tegen hondenpoep nodig?

Woensdag 18 augustus 2010

Door ilona

Al jaren is hondenpoep de meest genoemde ergernis van de inwoners van Apeldoorn. 33% van de inwoners van Apeldoorn geeft in de leefbaarheidsenquete 2009 aan zich er aan te storen. Een cijfer dat overeenkomt met andere grote steden in de buurt. Dit ondanks de vele hondenuitlaatveldjes, die gemiddeld eens per 2 weken gereinigd worden en bekostigd worden door de hondenbelasting (71 euro voor 1 hond en 100 euro per hond extra). En ook ondanks de bekeuringen die op grond van de APV uitgedeeld kunnen worden. Hoeveel honden zullen er in Apeldoorn zijn? Gelet op de baten van de hondenbelasting (788.000 euro in 2009) zo’n 10.000. Is dit nu echt wel allemaal nodig? Zit het hem niet in de eigenaren van de honden die de hondenpoep niet willen opruimen. Een tijdje geleden was ik in Engeland. Mijn vriendin daar liet haar kleine keffertje uit in wat wij landelijk gebied zouden noemen. Tussen de weilanden met heggen erlangs. En zelfs daar werd ieder hoopje opgeruimd door mijn Nederlandse vriendin. Niet opruimen van hondenpoep wordt daar terecht beschouwd als zeer associaal. Het wordt de hoogste tijd dat wij hier in Apeldoorn ook alle hondeneigenaren die niet de poep van hun honden opruimen asociaal gaan vinden. Zeker degenen die hun honden laten schijten op kinderspeelveldjes. Als die hondeneigenaren door de Apeldoorners massaal met de nek aangekeken gaan worden, dan zullen ze het voortaan wel laten de drollen van hun honden niet op te ruimen. Ter voorkoming van maatschappelijke uitbanning zullen ze voor de zekerheid alle drollen die ze zien opruimen. Maar misschien is dat ijdele hoop. Een andere optie is misschien de honden zelf te leren de drollen op te vegen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!