OpenArtLab: een digitale werkplek voor jongeren bij Gigant

Maandag 16 april 2018

Door Ben Eggermont

Sinds kort biedt Gigant jongeren van 12 tot 18 jaar een digitale werkomgeving.  Ze kunnen zich daar alle ins en outs van het werken met digitaal beeld in allerlei verschijningsvormen eigen maken. Marco Meijer begeleidt en ondersteunt ze daarbij vanuit zijn rijke ervaring en deskundigheid.

Wat is OpenArtLab?

,,Dit is een werkplaats waar jongeren die iets willen met de nieuwe media. Sommigen doen er al wat mee, maar willen er meer van weten. Ze kunnen samenwerken met anderen. Het is echt een plek om dingen te maken. Je ziet het overal om je heen met dingen als wildbreien en zelf knutselen, dat wilde ik ook hier hebben.

„Op school krijg je constant verteld wat je moet doen”
Ik ben heel erg geïnteresseerd in democratisch onderwijs, dat is heel leuk. Ik weet uit ervaring hoe moeizaam dat soms is. Maar ik geef ook gewoon les, ik doe beide kanten. Op school krijg je constant verteld wat je moet doen en als het af is krijg je een beoordeling. Zo kom je niet tot nieuwe dingen, je moet experimenteerruimte hebben, rotzooien, aanmodderen. Ik probeer een sfeer te creëren waarin we wel dingen maken, maar ik ben geen aanjager, ik zorg voor het proces en zorg dat de kinderen zich prettig voelen. Ze hebben altijd vragen: hoe doe je dit en hoe doe je dat. Ik probeer ze van elkaar te laten leren.
„je moet experimenteerruimte hebben, rotzooien, aanmodderen”
Dat vraagt enorm veel tijd merk ik, ze moeten aan elkaar wennen, van elkaar te weten komen wat ze wel en niet kunnen. Onlangs hebben ze samen hun eerste videoclip opgenomen. Zelf de autohandel gebeld, de een die kon filmen, een ander kon monteren, een derde kon een logo maken en zo ontstaat er een groepsproject.“

Voor wie is het precies bedoeld?

,,Jongeren vanaf 12 jaar. Jongere kinderen kunnen zichzelf niet aan de gang houden en hebben constant begeleiding nodig en dat is niet handig, zeker niet met de apparatuur. Er moet een bepaalde kennis aanwezig zijn. Overigens is er heel weinig voor deze doelgroep.”

Hoe zijn jullie begonnen?

,,Ik heb het voorgesteld tijdens het transitieproces van Markant en Gigant. De ruimte is er en de spullen zijn er. Daar was al in geïnvesteerd. Er was snel overeenstemming om dit experiment aan te gaan. Er bestond nog niet iets dergelijks. We zoeken ook de verbinding met het Fablab van CODA, er zit een bepaalde overlap in. Fablab gaat heel veel over techniek en kennis. En OpenArtLab gaat vooral over beeld en techniek. Bij het Fablab ligt de focus meer op innovatie en techniek. Beiden kunnen elkaar versterken.”

Hoe werf je de jongeren?

,,Ze zijn eigenlijk spontaan gekomen allemaal. De eerste lichting is gekomen via een docent. Het is heel vaak zo dat een tekendocent of een kunstdocent enthousiast wordt en dat zij leerlingen hierop attenderen. Ik maak al heel lang reclame maar het is moeilijk een groep op te bouwen, dat merk ik wel. Afgelopen vrijdag waren er 10, soms zit je met z’n vieren en soms zijn het er wat meer. Rond de 10 is een mooi aantal, dat gaat goed, ik ken ze nu zo’n beetje. En het wisselt. Het is open inloop. Het is het leukste wat ik ooit gedaan heb.”

Wat biedt je de jongeren allemaal?

,,Ze hebben hier goede laptops met stevige en goede software waarmee ze kunnen werken. Cameraatjes voor animaties, grotere camera’s. Soms nemen ze hun eigen spullen mee. Het is meer de gelegenheid bieden om dingen te doen.

„Aan les hebben ze absoluut geen behoefte”
De focus ligt op digitaal beeld in al zijn facetten en soms wordt er ook met karton geknutseld. Er komt bijvoorbeeld heel veel voorbij op Instagram en dat willen ze namaken en hoe doe je dat dan. De een fotografeert veel en neemt zijn foto’s mee om te bewerken en te bespreken, anderen zitten te tekenen op de laptop omdat het thuis te onrustig is. Zo groeien hun vaardigheden. Aan les hebben ze absoluut geen behoefte.”

Wanneer kunnen ze hier terecht?

,,Iedere vrijdagmiddag van 3 tot 6, dan hebben ze 3 uur tijd om te werken. In lokaal 2.01.”

„Het experiment losweken bij kinderen”

Hoe zou je je doelstelling omschrijven?

,,Het experiment losweken bij kinderen. Dat ze het zelfvertrouwen krijgen in wat ik maak hoeft nergens aan te voldoen, als ik maar plezier heb in het proces, buiten de kaders zoals die gelden op school. Dit ook als voorbereiding op de toekomst waar geen zekerheden meer bestaan. Leren creatief omgaan met je vaardigheden.”

Wat zijn tot nu toe de ervaringen?

,,Het is heel leuk om te zien als kinderen hun Eureka-moment ziet hebben, echt zelf iets gemaakt hebben. Niemand die heeft gezegd wat je moet doen. Het samenwerken is heel leuk. En de onderlinge gelijkwaardigheid die heerst hier is mooi om te zien en te ervaren.”

Voor meer informatie ga naar OpenArtLab.

Meer lezen over stad

REACTIES