Orpheus laat Silvester de regels bepalen

Maandag 16 februari 2015

Door Peter Vroon

Jaap Reedijk

In een volle Rabobankzaal kwam Silvester na enkele minuten goed op dreef. In zijn eigen Apeldoorn. De première is een eer voor de stad.

Het mooie van deze kunstenaar is dat hij niet teert op oude roem maar er voluit voor gaat. Een eenvoudige digitale entourage, waarin hij interactief de achtergrond via de laptop al tekenend kon aanpassen, was zijn decor. Een geweldig mooi kunstwerk van vriend Frans als toneelattribuut.

Silvester gelooft niet in rechtsgedraaide yoghurt-onzin, maar in de feiten. Hij nam ons mee in de onzin van reclame uitingen, waarin hij maar weer eens aangeeft dat we alles voor zoete koek slikken van de reclame jongens en meisjes. Het verhaal drapeerde hij rond zijn eigen periode van rust tussen producties in. Gaandeweg neemt hij je mee in een soort depressie waarin hij zat. Heel knap dat je tussen al de grappen door er een ernstige ondertoon voelt. En gelachen werd er veelvuldig.

Hilarisch waren de stukken waarin hij het onderdeel ” fishing” aankaartte. Aan de hand van e-mails vertelde hij de meest kostelijke dingen. Voor ons allen natuurlijk herkenbaar. Regelmatig moesten natuurlijk zijn vrouw en kinderen opdraven in de show. Silvester is in staat je te laten kijken naar jezelf en je omgeving. Hij relativeert en laat zien dat je niet alles moet geloven wat de commercie zegt. Aan het eind van de voorstelling neemt hij je mee in een tegenbeweging. Geen depressie maar wakkerschudden. Sta op en geloof niet al die onzin . Ga er tegen in. De recensenten kregen er ook van langs. Zij geven immers altijd hun eigen mening. Helemaal mee eens Silvester. Ik erger me daar ook kapot aan.

Eigenlijk is Silvester een wereldverbeteraar en gebruikt hij zijn theatershow om ons dingen mee te geven om over na te denken. Nou ” Sil ” dat is je gelukt.  Je hebt het publiek een gouden regel mee gegeven: Denk na en laat je niet bedonderen

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?