Seksen bij de Social Media Club

Dinsdag 18 juni 2013

Door Joke de Wolde

Ik mocht gisteren weer aanwezig zijn bij de SMC055, oftewel de Social Media Club Apeldoorn, in het ACEC. Ik zeg nadrukkelijk “mocht”, want wat vind ik het bij die bijeenkomsten elke keer inspirerend om te zien wat de effecten kunnen zijn van het gebruik van social media. En hoe social media kan verbinden.

Flirtcoach Saskia Paulissen startte met een presentatie “Seksen op social media”. In deze presentatie, gaf zij op een humoristische en interactieve manier de verschillen tussen de werking van het mannelijk en het vrouwelijk brein weer. De voorbeelden die zij daarbij aandroeg, waren duidelijk heel herkenbaar bij het publiek, gezien de reacties. Ik zag een aantal mannen om me heen toch een beetje schrikken toen Saskia vertelde dat elk embryo de eerste 6 weken vrouwelijk is. Dat pas na 6 weken het testosteron er wel of niet voor zorgt dat het embryo zich ontwikkelt tot een jongetje. En toen Saskia in het mannelijk brein het sexualiteitscentrum qua binnenkomende prikkels vergeleek met Schiphol Airport, en vervolgens iemand uit het publiek het vrouwelijk sexualiteitscentrum vergeleek met vliegveld Teuge, hadden beiden de lachers op hun hand. Hoe dames en heren verbaal verschillend communiceren (vrouw: emotionele communicatiemachine, man: oplossingsgerichte sexmachine), zo verschillend communiceren zij ook bij het gebruik van social media. Vrouwen gebruiken social media veelal om te delen, steunen, reageren en zijn daarom ook op Twitter, en Facebook het meest vertegenwoordigd. Mannen zijn meer gericht op feitelijkheden en zaken doen, en hen vindt men dan ook vooral op Google+ en LInkedIn.

Na Saskia kreeg Social Media goeroe Roos van Vugt het woord. Ik geef het je te doen, na zo’n energieke en interactieve presentatie. De presentatie van Roos was meer gericht op feiten, op het meten van het effect van je acties op de diverse social media. Meten is weten, en zij belichtte welke toolings je hiervoor zou kunnen gebruiken. Roos benadrukte daarnaast dat de verschillende social media, andere effecten hebben. Zo is Facebook meer gezellig en LinkedIn puur zakelijk. Roos gebruikt dan ook voor elk medium een andere ava. En ook in deze presentatie kwam weer duidelijk naar voren dat de mens het verschil maakt, dat je authentiek en jezelf moet blijven.

Na afloop bleef het nog lang onrustig op twitter onder de aanwezigen. Ook al waren die allang weer thuis beland. De uitspraken van Saskia met name, zorgden nog voor veel reuring.

De SMC055 heeft nu een zomerstop. In september is de eerstvolgende bijeenkomst. Ik heb er nu al zin in!.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Tentoonstelling

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!