Social Media Club in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen

Woensdag 12 maart 2014

Door Frank Morhee

social media club

Afgelopen maandagavond was het tijd voor de 10e editie van de Social Media Club Apeldoorn. Een jubileum want het fenomeen bestaat één jaar in Apeldoorn. De opkomst bij deze 10e editie was lager dan de vorige drie edities. Misschien zijn de gemeenteraadsverkiezingen voor veel mensen geen interessant onderwerp, hetgeen we waarschijnlijk ook terug gaan zien op 19 maart.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Het advies van de avond, voor de twee Apeldoornse raadsleden die aanwezig waren, was dat politieke partijen hun thema’s moeten kiezen en daarover in gesprek gaan met de burgers. Een tweede tip was dat ze eerst moeten luisteren wat er speelt onder de burgers voordat ze informatie gaan zenden.

Social media en (lokale) politieke partijen
Niels Loeffen is online media analist en Aart Paardekooper is gemeenteraadslid in Leidschendam-Voorburg én issue manager voor verschillende overheden. Zij hebben samen onderzoek gedaan naar  het online gedrag van lokale politici en burgers bij de herverdelingsverkiezingen in november in Alphen aan den Rijn. De uitkomst van dit onderzoek hebben ze met ons gedeeld.

Het meest opvallende vond ik dat burgers en politici niet op één lijn zaten. Waar burgers onderwerpen als veiligheid en criminaliteit heel belangrijk vonden, twitteren de lokale politici juist over onderwerpen als ondernemerschap en duurzaamheid. Een gemiste kans voor de politieke partijen want zouden zij inhaken op wat er onder de burgers leeft dan zouden zij meer betrokkenheid creëren en meer stemmen winnen.

Wederom vond ik het een zeer interessante presentatie. Mocht je het onderzoek willen teruglezen. Op Frankwatching staat het Artikel

De gemeente Apeldoorn
De gemeente Apeldoorn kwam vertellen over hun social media strategie, of eerder het gebrek eraan. Het was moedig dat zij kwamen toelichten hoe ze de social media campagne hebben opgezet, waar ze tegenaan liepen en waar ze trots op zijn.

Het aanwezig publiek waardeerde het dat de gemeente met social media bezig is en gaf hen dan ook veel tips mee: Zet mijlpalen en bepaal je online strategie. Wat zijn je doelen? Zorg dat je offline marketing aansluit op je online marketing.

Misschien wordt het tijd voor de gemeente om een social media expert in te huren. Maak budget vrij en ga in gesprek met de burgers. Uiteindelijk, als je het goed wilt doen dan is het een full-time job en niet iets wat je er even naast doet, omdat iedereen het doet!

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!