Stadsplan: het Stadspark van Apeldoorn

Vrijdag 18 februari 2022

Door Tim Uilen

Apeldoorn is een plek waar altijd veel aan de hand is en waar ook veel gaat veranderen. Voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer staat er veel op de planning. Ook ondernemers, bewoners en bezoekers in onze stad zullen veranderingen gaan merken. Maar wat gaat er veranderen? En waarom? Dat vroeg ik me af en daarom kijk ik elke 2 weken naar een gedeelte van Apeldoorn waar veel op de planning staat. Gewijzigde verkeerssituaties, nieuwe bouwprojecten en andere ontwikkelingen zullen allemaal besproken worden in Stadsplan. Deze week kijken we naar de ontwikkelingen in de binnenstad, alleen hebben we dat al eerder gedaan. Voorheen zat de focus voornamelijk op verkeerswijzigingen en bouwontwikkelingen. Deze keer kijken we naar een ontwikkelperspectief, namelijk ‘het Stadspark van Apeldoorn’. In de politieke markt van gisteravond, donderdag 17 februari, werden een aantal onderdelen van dit plan besproken.

Stadspark van Apeldoorn

“De Apeldoornse binnenstad is natuurlijk het hart van onze stad. U (de gemeenteraad, red.) heeft er eerder een aantal richtinggevende besluiten over genomen”, zegt wethouder Jeroen Joon. “Waaronder de mobiliteitsvisie binnenstad en het ontwikkelperspectief ‘het Stadspark van Apeldoorn’.” Over de mobiliteitsvisie hebben we het in de eerste paar delen van Stadsplan intensief gehad; waar mogen er straks wel auto’s rijden? Hoe zit het in deze straat voor fietsers? En hoe loopt mijn busroute in de toekomst? Een aantal voorheen besproken punten pakken we er weer even bij, want vandaag gaan we het meer over dat ontwikkelperspectief hebben: ‘het Stadspark van Apeldoorn’. Hierin gaat het voornamelijk over het toevoegen van groen in de binnenstad en dat op een manier doen dat het ook een verbetering is. Gisteren bij de politieke markt kwamen drie van dit soort projecten naar voren. “De drie vergroeningsprojecten waar we vanavond over spreken vormen de start van het langjarige traject op weg naar het toekomstbeeld van de binnenstad.”

We hebben het dan over plannen voor het Griftpark, Markthof en de Parkstraat. Binnen de plannen voor het Griftpark gaat het over de Hofstraat, Kanaalstraat en Kalverstraat. Het Markthof zit aan de Marktstraat en tussen de Hoofdstraat. Als laatste de Parkstraat, dat is de naam voor de route vanaf het station richting Paleis het Loo. Daarbij horen dus bijvoorbeeld het Beekpark, Caterplein, Raadhuisplein, de Hoofdstraat, Griftpark en Stationspark. Voor de Parkstraat en het Griftpark zijn nu de eerste plannen en kostenberamingen gemaakt. Deze ontwerpen dienen meer als inspiratie en vertrekpunt voor toekomstige gesprekken rond de vergroening van de binnenstad.

Participatie

“Dit is een start van het programma wat we hebben. We gaan samen met inwoners, ondernemers, ontwikkelaars en andere belanghebbenden de komende jaren verder bouwen aan onze mooie stad”, vervolgt wethouder Joon. “We starten met twee bijeenkomsten: 22 maart voor inwoners en 23 maart voor ondernemers. Daarna starten we de participatie verder op met inwoners en ondernemers die graag mee willen werken aan de inrichting van de binnenstad, dit doen we dan ook per project. We hebben geen blauwdruk gemaakt, expres niet, want daardoor is er voldoende ruimte om de invulling te geven voor het project dat het nodig heeft.” De huidige plannen zijn dus inderdaad slechts een ‘droombeeld’. Het college en de raad komen later per project met meer concrete plannen en een investeringsraming. Maar hoe ziet dat ‘droombeeld’ er momenteel uit?

Griftpark

Het grootste gedeelte van de verkeerswijzigingen binnen de plannen rond het Griftpark hebben we al besproken. De Hofstraat/Kanaalstraat wordt een fiets- en wandelpromenade met veel groen, busverkeer zal voortaan via de Kalverstraat gaan. Deze straat krijgt ook extra groen en zal met de auto alleen toegankelijk zijn voor omwonenden. Verder is de Kalverstraat voor bussen, fietsers en voetgangers. Er zijn drie verschillende modellen gemaakt voor de Kalverstraat waarbij er wordt gekeken tot aan de Stationsstraat. Daarbij worden ook plannen voor de omgeving van de Onze Lieve Vrouwekerk zichtbaar. Gelijk valt je ook iets op: woongebouw ‘De Zweekhorst’.

“Dat is het appartementencomplex dat niet in het droombeeld van de recent bekend geworden plannen van de gemeente past”, vertelt Gert van Kampen, bewoner van het gebouw. “Dat de gemeente de huidige busroute van de Hofstraat/Kanaalstraat wil verplaatsen naar de Kalverstraat is geen vreemde gedachte. Met dit plan wil men het stuk Kalverstraat, tussen de Hoofdstraat en Stationsstraat, stevig herstructureren. In de uitgewerkte theoretische plannen is het bestaande appartementencomplex ‘De Zweekhorst’ niet verwerkt.” Gert van Kampen vindt dat apart, zeker gezien de bewoning van het complex en de krappe huizenmarkt. Momenteel wonen er 37 mensen in het complex, voornamelijk oudere mensen, en die moeten als het gebouw gesloopt gaat worden dan een nieuwe woning vinden. In twee van de modellen is er een park gerealiseerd op de plek van het complex, terwijl het gebouw in een ander model gewoon blijft staan.

Parkstraat

Over deze route van het station naar het Loo hebben we het nog niet gehad. Wel al over een aantal punten op de route, bijvoorbeeld het station zelf, de Kalverstraat en de Hofstraat/Kanaalstraat. De Parkstraat moet een verbinder worden tussen het station en Paleis het Loo, een groene verbinder. Daarbij wordt er dus ook gekeken naar de Hoofdstraat, dat moet een groene winkelstraat worden. Aan het begin van de Hoofdstraat (vanaf het station gezien) komt dus het Griftpark, maar hoe zit het aan de andere kant van de straat bij het Caterplein? Nelleke Jacobs, bewoner en ondernemer in de binnenstad, is van mening dat vergroening aan het Caterplein hoog nodig is. In de zomer heb je op het plein te maken met ernstige hittestress. In de modellen gemaakt voor de Parkstraat zal er groen toegevoegd worden bij het Caterplein.

Daar is Nelleke blij mee, tevens ook met de andere plannen voor de binnenstad. Alleen mag het van haar wel iets sneller. “Het kan mij namelijk niet snel genoeg gaan, want er is spraak van bittere noodzaak. Als de planning echt niet eerder kan, dan wil ik toch aandacht vragen voor de urgentie van het gebied Hoofdstraat-Noord”, legt Nelleke uit. “De ontbrekende verbinding van de binnenstad met Paleis het Loo is al jarenlang een gemiste kans. Dit jaar gaat Paleis het Loo weer gedeeltelijk open en volgend jaar waarschijnlijk ook het resterende deel. Met de toestroom van de verwachte bezoekers is het noodzaak dat er prioriteit gegeven wordt aan ‘de poort van de binnenstad’. Het is heel simpel: als de poort er niet mooi uitziet, dan mist de binnenstad de boot.”

Markthof

Dit is een kleiner project. Geen grote verkeerswijzigingen, veranderingen aan de openbare weg of aan de Hoofdstraat. Het gaat hier namelijk over een gedeelte van de Markstraat. Rondom de fietsenstalling die hier staat is namelijk veel ruimte en staan er een aantal gebouwen leeg. De gemeente wilt dit stukje tussen de Markstraat en Hoofdstraat een invulling geven. Er is gekozen om hier meer ruimte voor groen te geven en een rustige plek te maken naast de drukke Hoofdstraat. In de twee verschillende modellen zal het gelijk duidelijk worden wanneer je het hof binnenloopt, of dat nou met een poort is of met een unieke markering. Daarnaast moet er ook ruimte zijn voor kinderen om te spelen, iets wat in de binnenstad nauwelijks mogelijk is.

Heb jij een mening over ontwikkelingen die in Apeldoorn plaatsvinden? Of ontbreekt er iets? Laat jezelf dan horen door het te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Elke maandag ons nieuws in de mail?