Topjaar voor CODA dankzij nieuwe ingang en CODA Paper Art 2019

Maandag 13 januari 2020

Door Redactie

CODA noteert 2019 als een bijzonder succesvol jaar. De nieuwe, centrale ingang resulteerde in ruim 111.000 extra bibliotheekbezoeken en CODA Paper Art 2019 was goed voor een verdubbeling van het aantal museumbezoekers ten opzichte van 2018. Online nam het aantal bezoeken navenant toe: van ruim 520.000 online bezoeken in 2018 naar 609.000 in 2019. CODA Archief ontving in afgelopen jaar 550 fysieke bezoekers meer dan in 2018.

CODA directeur Carin Reinders: ,,Wat wij hoopten en verwachtten is bewerkelijkheid. De nieuwe ingang zorgt er niet alleen voor dat bezoekers de weg beter weten te vinden, maar resulteert ook in een stijging van het totaal aantal bezoekers, zowel voor bibliotheek als museum en archief.”

Verdubbeling

CODA Bibliotheek verwelkomde in 2018 ruim 570.000 bezoekers. In 2019 waren dat er 682.500. CODA Museum had vorig jaar bijna 74.000 bezoekers. Dat aantal verdubbelde in 2019 naar 148.500 bezoekers. CODA Archief ging van 3900 bezoekers in 2018 naar 4450 bezoekers in 2019.

In CODA Centrale Bibliotheek is in afgelopen jaar een doorlopend en gevarieerd activiteitenprogramma aangeboden dat ook CODA Fab Lab en CODA VR Lab bestreek en een groot en breed publiek aansprak. CODA Museum bood in 2019 naast CODA Paper Art een zeer divers programma aan, van monografisch presentaties tot groepstentoonstellingen en een prestatie van Gelders bodemvondsten.

Stijgende lijn

,,In 2020 bouwen we verder aan CODA om die stijgende lijn vast te houden”, meldt Reinders. ,,Daarbij zetten we in op alle functionaliteiten van CODA, een brede en gevarieerde programmering, educatie, inclusie en innovatie. In 2020 openen we CODA Experience Lab, een maakplaats en showroom die kunst, vormgeving, innovatie en ambacht samenbrengt. Het Experience Lab is nadrukkelijk een plek waar talent zich kan ontwikkelen, van kunstenaars en studenten tot makers, creators en bedrijven. Een Artists in Residency programma maakt daar deel van uit. Met het Experience Lab spreken we bestaande en nieuwe doelgroepen aan en bedienen we ook de zakelijke markt.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!