Zero-emissiezone Apeldoorn: impact en uitdagingen

Dinsdag 26 maart 2024

Door Kevin van Es

De aanstaande grote veranderingen in de binnenstad zijn al geruime tijd bekend; het centrum moet omgetoverd worden naar een zero-emissiezone. Nationaal is vastgesteld dat 28 gemeenten, waaronder Apeldoorn, vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone zullen implementeren. Een zero-emissiezone is een gebied waar alleen nog bestelbussen en vrachtwagens zonder uitstoot mogen rijden. Deze regels gelden niet voor personenauto’s.

De invoering van de zero-emissiezone in Apeldoorn komt voort uit het landelijk Klimaatakkoord. Het hoofddoel van deze zone is het verminderen van CO2-uitstoot door schoner en minder verkeer toe te laten in het gebied. Op deze manier hoopt de gemeente op een schonere en aantrekkelijke binnenstad.

Wanneer gaat het komen?

Het streefdatum om de zero-emissiezone in de Apeldoornse binnenstad te implementeren is 1 januari 2025, of dit haalbaar is hangt volgens de gemeente Apeldoorn af van meerdere factoren: “Als gemeente zijn we grotendeels afhankelijk van de landelijke planning voor de invoering van de zero-emissiezones. Wat belangrijk is, is dat we haalbare stappen gaan zetten. Dat is ook de reden dat we onderzoeken of er aanvullende afspraken of maatregelen nodig zijn aan dat wat er landelijk al afgesproken is,” aldus Roel van Vemde, woordvoerder bij de gemeente Apeldoorn. 

Realistisch en haalbaar

Gaat de zone er überhaupt komen en worden Apeldoornse ondernemers meegenomen in dit proces? “In 2019 is het Klimaatakkoord ondertekend, waarvan ZES (Zero-emissie stadslogistiek) onderdeel uitmaakt. In 2021 is er in de gemeenteraad een besluit genomen om over te gaan tot de zero-emissiezone. Nu is het zaak het verkeersbesluit en het ontheffingsbeleid definitief in te vullen. Daar betrekken we onze gesprekken met ondernemers zeker bij. Want we willen een regeling die realistisch en haalbaar is voor alle partners,” legt de woordvoerder uit.

Op dit moment onderzoekt de gemeente of er extra maatregelen of afspraken nodig zijn als het gaat om de invoering van de zero-emissiezone in Apeldoorn: “daar zal in het voorjaar meer bekend over worden. In het onderzoek nemen we de laatste ontwikkelingen op landelijk niveau mee, maar vooral ook onze gesprekken met ondernemers uit onze gemeente,” vertelt Roel.

Handhaving

Maar hoe gaat de gemeente handhaven op het verkeer wat de zones in komt? “Handhaving zal gebeuren door camera’s op diverse plekken neer te zetten waar de zero-emissiezone begint. Het RDW voert dit uit.” Volgens NOA, een moderne werkgevers- en brancheorganisatie, worden ‘middels camera’s nummerplaten automatisch herkend door een foto van het kenteken te koppelen aan het kentekenregister van de RDW’.

Elektriciteitsnet

Daarnaast moet er rekening gehouden worden met de toenemende vraag naar elektriciteit in Apeldoorn, die naar verluidt momenteel groter is dan het elektriciteitsnet aankan, wat zijn de plannen van de gemeente om de capaciteit van het elektriciteitsnet uit te breiden en de infrastructuur aan te passen om aan deze groeiende vraag te voldoen? Daarnaast moet er rekening gehouden worden met een vollopend elektriciteitsnet: “We kennen die zorgen. Die hebben we als gemeente ook. Maar de gemeente breidt zelf geen elektriciteitsnet uit. Dat is aan Tennet en Liander. Uiteraard hebben we hierover geregeld contact met hen.”

Overgangsfase

Voor bepaalde voertuigen geldt een overgangsfase: bestelbussen en vrachtauto’s op diesel en benzine mogen dan langer de zone in. Deze fasen blijven van kracht tot uiterlijk 2030. Uiteindelijk is het plan om vanaf 2030 alleen nog maar uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s in de zones toe te laten. Hieronder staat uitgelegd hoe de toegang tot de zero-emissiezone werkt.

De woordvoerder vertelt: “Vanaf 2025 zullen niet alle vervuilende voertuigen voor stadslogistiek meteen uit de stad worden geweerd, dit gebeurt in fases. Daarnaast zijn er ontheffingen mogelijk, als er bijvoorbeeld nog geen zero-emissie alternatief is. Of in speciale gevallen. Dit maakt onderdeel uit van ons onderzoek.”

  • Euro 5 bestelbussen hebben toegang tot en met 31-12-2026.
  • Euro 6 bestelbussen hebben toegang tot en met 31-12-2027.
  • Bestaande Euro 6 bakwagens, die op 01-01-2025 maximaal 5 jaar oud zijn, hebben toegang tot en met 31-12-2029.
  • Bestaande Euro 6 trekkers, die op 01-01-2025 maximaal 8 jaar oud zijn, hebben toegang tot en met 31-12-2029.

Ontheffingen

Naast de geleidelijke overgang naar de zero-emissiezone, zullen ook ontheffingen worden verleend. Hierdoor kunnen fossiele brandstof bestelbussen of vrachtauto’s met een ontheffing toch de zone betreden. Het beleid voor ontheffingen wordt op nationaal niveau vastgesteld en zal na de zomer van 2023 worden aangekondigd. De gemeente Apeldoorn sluit zich aan bij het landelijke ontheffingenloket, waar ondernemers verzoeken kunnen indienen voor een ontheffing. Deze ontheffing geldt landelijk en is van toepassing op alle zero-emissiezones in Nederland. Op de pagina ‘Meest gestelde vragen’ van de gemeente Apeldoorn staan alle regels rond ontheffing naast elkaar!

Het moment van verandering varieert per voertuig en is afhankelijk van het type en de aanschafdatum. Ontdek tot wanneer u met uw huidige voertuig de zone in kunt via de site van Doe Het Zero.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.400 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!