Paleis het Loo koopt meesterwerk Gerard van Honthorst

Maandag 25 januari 2016

Door Redactie

Paleis Het Loo heeft het zeventiende-eeuwse ‘Portret van Amalia van Solms en Charlotte de la Trémoïlle’ door Gerard van Honthorst gekocht. Het schilderij was decennialang onvindbaar, maar dook vorig jaar op bij kunsthandelaar Adam Williams op TEFAF Maastricht. Het dubbelportret door Van Honthorst is een waardevolle aanvulling op de collectie van Paleis Het Loo.


De aankoop werd mede mogelijk gemaakt dankzij belangrijke bijdragen van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A.M. Roeters van Lennep Fonds en haar Beatrijs de Rooy Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, het P.I.A.M. Eijkman-de Nerée tot Babberich Fonds en de opbrengsten van vrijwilligers van Paleis Het Loo.

Gerard van Honthorst (1592-1656) bepaalde, als een van de belangrijkste hofschilders van zijn tijd, het ‘gezicht’ van het stadhouderlijke hof van Amalia van Solms en Frederik Hendrik van Oranje. Het doek uit 1633 is een allegorisch dubbelportret met Amalia als de Romeinse jachtgodin Diana en haar nicht Charlotte de la Trémoïlle als Ceres, godin van de vruchtbaarheid.

Over de kosten van het portret doet het Het Loo geen mededelingen. Kunstkenners schatten de waarde op een bedrag dat de 1 miljoen euro benadert.

Het dubbelportret krijgt op Paleis Het Loo een plaats in het belangrijkste vertrek van Mary II: haar bedkamer. In deze kamer werden gasten ontvangen, zoals dat ook in de audiëntiekamer van Mary II op Huis Honselaarsdijk gebeurde, waar het schilderij in de zeventiende eeuw hing. Dankzij dit schilderij krijgen bezoekers een indruk van de pracht en praal waarmee Amalia en Frederik Hendrik zichzelf lieten afbeelden en de waarde die het nageslacht hechtte aan portretten van voorouders.

Vermoedelijk ontving de hofschilder deze opdracht van Amalia zelf, of van Frederik Hendrik, bij het bezoek van Charlotte de la Trémoïlle aan het Haagse hof in 1632.
Rond 1795 verdween het uit de stadhouderlijke verzamelingen en raakte het lange tijd uit het oog, totdat het in 1951 werd geveild bij Christie’s Londen, om vervolgens in particulier bezit weer uit het zicht te verdwijnen. Vanaf 29 januari is dit werk, na ruim 380 jaar, voor iedereen te zien in de Bedkamer van Mary op Paleis Het Loo.

ONDERWERPEN

Paleis Het Loo

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?