ACEC tipt: Een koninklijk paleis met pop-allure

Donderdag 12 december 2024

Door Jasper van der Graaf

Paleis Het Loo

Van asbest naar avantgarde

Wie een stoffig paleis verwacht bij een bezoek aan Paleis Het Loo, komt bedrogen uit. Na een ingrijpende verbouwing presenteert het voormalige jachtslot zich als een hypermodern museum, compleet met Andy Warhol’s “Reigning Queens” in de gloednieuwe ondergrondse zalen. Een gedurfde combinatie die meer zegt over de toekomst van het paleis dan je zou denken.

De king of pop art ontmoet het koningshuis

De inmiddels overleden ‘King of Pop Art’ maakte in 1985 een serie portretten van vier regerende koninginnen, waaronder onze toenmalige koningin Beatrix. De zestien zeefdrukken, eigendom van het paleis, hangen nu in de nieuwe ondergrondse zalen – een ruimte die qua allure niet zou misstaan in het Museum of Modern Art. Het marmer is met het oog geïnspecteerd en geselecteerd door de architect van KAAN Dikkie Scipio, en de verlichting is zo secuur afgestemd dat de met diamantpoeder bestrooide portretten subtiel glinsteren in het gedimde licht.

Een museum in transitie

Die combinatie van oud en nieuw is geen toeval. Waar Paleis Het Loo vroeger vooral bekend stond om zijn historische interieurs en tuinen, mikt het museum nu nadrukkelijk op een breder en jonger publiek. De recente verbouwing, waarbij letterlijk een paleis onder het paleis werd gebouwd, was meer dan een noodzakelijke asbestsanering. Het is een statement: dit museum is klaar voor de toekomst.

Waar geschiedenis en moderniteit samenkomen

Door moderne kunst en vormgeving te combineren met eeuwenoude grandeur laat het museum zien dat traditie en vernieuwing elkaar niet hoeven uit te sluiten. Sterker nog: ze kunnen elkaar versterken. Een paleis staat er niet voor niets. Het is ook gemaakt voor prestige en populariteit.

Andy Warhol heeft bijna de cultuurmarketing uitgevonden. Zijn adagium was: iedereen wordt in de toekomst 15 minuten beroemd.

De poëzie van pop in een paleis

Want was het paleis zelf niet ook ooit een vorm van pop art avant la lettre? Een gebouw dat moest imponeren, dat macht en rijkdom uitstraalde, dat – net als Warhols zeefdrukken – glamour en status verheerlijkte? In die zin is de keuze voor Warhol niet alleen logisch, maar bijna poëtisch te noemen. Zijn kleurrijke koninginnenportretten voegen een nieuwe frisse laag toe aan een gebouw dat altijd al draaide om representatie en vertoon.

Een nieuwe toekomst

Wanneer je door de nieuwe ondergrondse zalen loopt, besef je: dit is geen tijdelijke flirt met moderniteit. Dit is een museum dat zich opnieuw heeft uitgevonden zonder zijn ziel te verliezen. En misschien is dat wel de grootste prestatie: dat een voormalig jachtslot zich kan transformeren tot een culturele hotspot van de 21ste eeuw, zonder dat het geforceerd aanvoelt.

De “Reigning Queens” van Warhol zijn nog maar het begin. Ze markeren een nieuwe koers voor Paleis Het Loo, waarin hedendaagse kunst en historisch erfgoed elkaar completeren. Het is een gedurfde strategie, maar wel een die werkt. Diamantpoeder en historische grandeur passen perfect bij elkaar.

De tentoonstelling is nog tot en met 1 januari te bezichtigen.

Deze tekst is geoptimaliseerd door AI.

Meer lezen over cultuur

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!